Verlegen....

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ChilllayD, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ChilllayD

ChilllayD Actief lid

27 jun 2012
    256
    0
    0
    Den Helder
    Mijn dochter is 2 jaar geworden deze maand en sinds een maandje of 3 a 4 erg verlegen bij 'direct' contact van anderen. Gaan we naar mijn ouders waar we elk weekend of om de week in het weekend komen dan vind ze het ineens doodeng, ofzo. We moeten haar naar binnen tillen of ze hangt aan je been en blijft aan je hangen als je gaat zitten. Duurt soms wel een uur of nog langer. Het zijn momenten, want soms als je haar gaat afleiden met speelgoed gaat ze spelen maar als mijn moeder bijvoorbeeld tegen haar gaat praten draait ze zich om en gaat ze heel raar doen. Overstrekken tegen de bank/stoel, omdraaien en soms gooien met spullen. Dusja mijn advies, gewoon negeren en maar afwachten wanneer ze 'in de groep' komt.
    Als we bij m'n ouders met z'n allen aan tafel zitten en zij eet gewoon, niets aan de hand dolle pret maar als mijn vader bijvoorbeeld aan haar vraagt 'is het lekker?' dan stopt ze met eten en gaat heel raar in die kinderstoel liggen, achterover slaan met haar hoofd over de rand en nouja....

Soms ook in de kinderwagen, rijden we buiten heeft ze dolle pret en geeft ze alles onderweg wat ze ziet een naam. Een supermarkt vol mensen en zij zingt vrolijk verder maar als de mevrouw bij de kassa dan 'hallo' tegen haar zegt duikt ze helemaal weg in haar wagen en kijkt heel boos/verlegen en kan dan bijna wel gaan huilen....

Als we hier buiten spelen en er zijn meerdere kindjes in de buurt gaat ze gewoon haar eigen gang maar als iemand haar bal pakt dan trekt ze zich daar bijvoorbeeld niets van aan en gaat wat anders doen. Wat opzich prima is, toch?
    Maar komt de overbuurman die ze dagelijks ziet eraan gelopen en begroet haar, hangt ze weer aan mijn been en doet mega verlegen. Terwijl ze samen met hem zoveel lol kan hebben.

Soms loopt het na 5 minuten al los en heeft ze dolle pret met iedereen maar andere dagen is het net een plakbandje. Wil geen persoonlijke aandacht, van niemand niet. (wel van ons hoor, papa en mama).

Ik negeer dat gedrag en ga verder waar ik mee bezig ben maar af en toe is het echt niet leuk. Ze doet dan zo raar dat als je niet oplet ze zomaar omvalt, gaat liggen op de grond en gewoon heel raar blijft doen.
    Ik ga er maar van uit dat het een periode is natuurlijk maar wat kan ik het beste doen in zo'n geval?

2. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Komt me bekend voor, alhoewel hier varieert het gedrag tussen overdreven verlegen ineens of juist héél brutaal door bv iedereen met 'Hey joh' aan te roepen in de supermarkt of 'Hola Guapa' (hallo schoonheid in het spaans).

Ik maak wel duidelijk in beide gevallen dat ze even een beetje gewoon moet doen
    Maar schenk er verder niet te veel aandacht aan.
    Het zijn fases en in de verlegen gevallen laat ik haar juist iets alleen doen zoals iets betalen bij de kassa enz...

3. kickk

kickk Actief lid

3 mrt 2012
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje is ook heel verlegen. Al begint het nu wel wat bij te trekken. We hebben er eigenlijk ook nooit heel veel aandacht aan besteed of zorgen over gemaakt. Wij zijn ook allebei niet haantje de voorste, ieder kindje is toch weer anders he.

Zolang het voor haar en voor jullie niet voor problemen zorgt, zal ik me er niet (te) druk over maken. En wie weet, trekt het ook nog wel bij en is het inderdaad een fase.

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn dochter is ook erg verlegen, bij de peuterspeelzaal heeft het 6 mnd geduurd voor ze iets tegen de juf durfde te zeggen, best lastig omdat ze al wel zindelijk was bijv.
    Tegen visite praat ze helemaal niet, al zijn ze er de hele dag. Tegen andere kinderen praat ze wel, maar als ze niet aardig tegen haar doen is ze daar ook gelijk erg van onder de indruk.
    Ze durft nu wel bij buurkindjes te spelen, en bij de psz gaat het beter, al ben ik nu al bang hoe het op de basisschool weer gaat over een paar maanden.

Deel Deze Pagina