Baas wil overuren compenseren met vrije uren die zij bepaald...

Discussion in 'De lounge' started by Yellowsun, Jan 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Mijn baas wil onze overuren niet meer uitbetalen maar compenseren met vrije dagen, op zich vind ik dat geen probleem zolang ik zelf mag bepalen wanneer, maar ze wil nu als het bijv een week rustig is mij een dag van te voren zeggen dat ik thuis mag blijven.
    Ze zegt dat dat zomaar mag , mijn collega's en ik hebben al aangegeven dat we dan niet meer zoveel gaan over werken en nu heeft ze gedreigd dat ze onze zomer vakanties niet goedkeurt omdat het haar dan ineens niet meer zo goed uitkomt.
    Nu wil ik graag weten of zij zomaar te pas en te onpas over uren mag weg strepen voor vrije uren en of dat ergens beschreven staat , ik kan nl in de cao niks vinden daarover

2. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    overuren mogen zeker gecompenseerd worden met vrije tijd -> tijd voor tijd.

echter, hoe je deze vrije uren op kan namen lijkt me wel te kunnen verschillen per bedrijf, maar ga er wel vanuit dat je daar zelf ook wel inspraak in hebt.

mijn man heeft regelmatig tijd voor tijd, maar bepaalt dan wel zelf wanneer hij die uren opneemt (in overleg met leidinggevende zoals hij alle vakantiedagen moet overleggen).

maar om dan maar te zeggen dat ze jullie vakanties niet goedkeurt vind ik erg kinderachtig...zo'n opmerking mag je verwachten van medewerkers maar niet van een leidinggevende vind ik.

3. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Overuren mogen idd tijd voor tijd gecompenseerd worden, en je werkgever mag in principe ook bepalen wanneer dit gecompenseerd kan worden. Tenzij in caoof arbeidsovereenkomst specifiek anders staat vermeld. Heel charmant is de oplossing niet.
    De opmerking van je werkgever dat ze de vakanties niet meer goedkeurt als jullie niet meer willen overwerken is natuurlijk wel te gek voor woorden. Sowieso moet je werkgever je in de gelegnheid stellen om de wettelijke vakantieuren op te nemen. Zomaar alles weigeren kan/mag niet. Hoe dit precies geregeld is ben ik even kwijt, maar is vast te vinden op internet.

4. bibaboe

bibaboe Niet meer actief

Misschien even een telefoontje naar de rechtswinkel doen? Kost niets en geeft je misschien beter in zicht in wat jij en zij allemaal wel en niet mogen/kunnen.

Succes ermee. Het is niet echt werksfeer verhogend dit!

5. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Werksfeer is toch al helemaal verpest, ze liegt en kletst achter onze rug om over collega's en als die haar erop aanspreken dat ze bepaalde dingen over hun gezegd heeft ontkend ze glashard . Zo zijn er nog heel veel andere dingen die niet kloppen, helaas zijn er collega's die met haar meelopen zodat we niet als een blok samen sterk staan tegen haar.

6. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Bij ons in de cao staat beschreven dat een werkgever de tijd voor tijd mag bepalen dit wel in overleg met de werknemer, voor verlofuren geld het omgekeerde, die mag de werknemer bepalen iom met de werkgever. Is dus een beetje beide water bij de wijn doen. Ik zou persoonlijk opzoek gaan naar een andere baan. De hele situatie zal er vaak niet beter op worden. En dit is vaak een teken dat het niet echt goed gaat met een bedrijf.

7. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

In principe mag ze de overuren compenseren in tijd voor tijd.
    Tevens mag de baas ook aangeven dat als het rustig is, jij overuren mag opnemen.
    Wettelijk gezien moet je daar mee akkoord gaan.
    Als je structureel overwerkt dan liggen de regels weer anders.
    Ik vind het zeker niet netjes van haar, om het op deze manier te doen.
    Ik kan me wel voorstellen, dat als er crisis is binnen het bedrijf, er dan dit soort maatregelen genomen moeten worden.
    Vakanties afkeuren, mag ook niet zomaar zonder goede redenen.

8. Frietje

Frietje Bekend lid

Oct 30, 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Hebben wij toevallig dezelfde werkgever???

Maar ehm in onze CAO staat dat wij wel tijd voor tijd (is over uren, extra uren onbetaald) mogen opnemen. De werknemer kan zelf aangeven wanneer die gebruikt maakt om deze tijden op te nemen. Zo moet een werkrooster ruim twee weken van te horen bekend zijn en kan de werkgever niet vandaag zeggen, morgen hoef je niet te komen dan ben je vrij (wel als dit binnen 24/ 48 uur is en je een flexibel contract hebt). Een andere reden om TvT af te wijzen is als er door overmacht een onverwachte situatie ontstaat (stel je voor jij bent vrij maar je collega heeft plots met een sterfgeval eerste graad te maken) dan kan de baas beroep op je doen om dit verlof in te trekken. De gemaakte kosten van vakantie/ annulering etc komen dan wel voor de kostenpost van de baas. (Cao kinderopvang)

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Dit is bij ons ook heel gebruikelijk hoor!
    Ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie en soms is het druk en soms niet.
    Als de kraamverzorgende dus veel uren heeft gemaakt, bepaalt de werkgever of ze wel of niet start op de afgesproken dag, of dat ze eerst haar extra gewerkte uren op moet maken en dus vrij krijgt.
    Behalve de vakantiedagen die ze volgens de CAO krijgen.
    Die mag ze zelf inplannen/ aanvragen en die mag de werkgever niet zomaar zelf inplannen.

10. alamea

alamea Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,270
    0
    0
    Een dag of zelfs een week van tevoren zeggen dat een werknemer niet hoeft te werken, lijkt mij onacceptabel. Wat als je een opvang hebt waarbij al ruim van tevoren is gereserveerd en je vervolgens een boete krijgt voor een no show?

11. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Nog wat achtergrond info

Loonwijzer.nl - Betaling voor Overwerk? Loon en Overwerk
    Tijd voor tijd
    Een plus- en meeruren-systeem is een bepaalde vorm van een tijd-voor-tijdregeling. Kern daarvan is dat de compensatie van extra gewerkte uren plaatsvindt in tijd. Dat kan een-op-een, maar ook met een toeslag: voor één uur overwerk krijg je één uur en een kwartier vrij. Soms is bepaald dat de werknemer grote zeggenschap heeft over het opnemen van de compensatie-uren, maar vaker heeft de leidinggevende een grote vinger in de pap. Wel staat er in de cao met een tijd-voor-tijdregeling meestal binnen welke periode compensatie verleend moet worden. Als dat voor de werkgever niet mogelijk is, moet die alsnog tot uitbetaling overgaan.

Loonwijzer.nl - Periode van uitkeren vakantiegeld, Vakantiedagen en Vakantiegeld
    Vakantiedagen opnemen
    Hoe de vakantiedagen kunnen of moeten worden opgenomen staat in de cao of in de arbeidstijden- of vakantieregeling van het bedrijf waar je werkt. Volgens de wet heb je geen recht om bijvoorbeeld extra gespaarde vakantiedagen voorafgaand aan vroegpensioendatum op te nemen. Wel geeft de wet je het recht om je werkgever een voorstel te doen over de opname van vakantiedagen. De werkgever mag dat alleen schriftelijk weigeren binnen twee weken. De wet geeft je ook het recht om minimaal twee weken aaneengesloten vakantie te hebben en tenminste 20 dagen vakantie op jaarbasis op te nemen. Deze zogenaamde wettelijke vakantiedagen (viermaal de wekelijkse arbeidsduur) mogen dus niet worden afgekocht.

Share This Page