School huiswerk en sport

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Mamafiets, Mar 29, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,418
    30,765
    113
    Female
    Het valt mij de laatste tijd op dat er regelmatig afmeldingen zijn voor trainingen op de sportclub van zoon vanwege huiswerk of proefwerk.
    Ik heb zelf de instelling: je moet je huiswerk af hebben en goed leren. Maar sport en ontspanning zijn zeker ook belangrijk.

Nu heb ik een zoon die uit zichzelf al goed vooruit kan denken en daarbij rekening houd met trainingstijden. Dus dat scheelt wel.
    Maar ik zal hem niet snel afmelden voor een (team) sport vanwege huiswerk. Een keer niet af of laag cijfer door slechte planning is ook een les denk ik dan.

Hoe staan jullie hierin?

humptydumpty likes this.
  2. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,686
    18,762
    113
    Female
    #2 Neuzeke, Mar 29, 2022
    Last edited: Mar 29, 2022
    1: school en leren plannen.
    2: sport en ontspanning.

Als ik voor sport een uitzondering maak en zeg ah het is niet erg dat je eens minder dit of dat, dan zijn we onze zoon kwijt.
    Want hij vind 1001 dingen belangrijker dan school :D.

Onze zoon doet geen teamsport en het is echt niet uitzonderlijk dat er afgebeld word omwille van school of zelfs een les niet doorgaat omdat er zoveel afbellen.
    In de teamsport die onze kinderen destijds deden was het zo, dat trainingen tijdens examen periodes geschrapt en vervangen werd door samen gaan lopen voor wie dit wou.

Tijd voor te ontspannen hebben ze trouwens voldoende hoor. Het is niet dat ze 4 uur per dag werken voor school :roflmao:

Vero0504 and Mamafiets like this.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,914
    3,935
    113
    Ik heb zelf vroeger nog nooit 1 training afgezegd vanwege school. En ik sportte veel, maar kon ook goed plannen. En ik hoefde niet perse overal een 9 of 10 op te halen moet ik zeggen.

Ik vind sport en hobby ook heel belangrijk, ook voor mijn kinderen. Nu ze nog op de basisschool zitten gaat dat makkelijk, maar wij vinden dat ook straks op het VO belangrijk. Incidenteel een training afzeggen vanwege een proefwerkweek of omdat je een keer niet goed gepland hebt, oke. Tenslotte blijft school wel het belangrijkste. Maar als je structureel te weinig tijd hebt om te sporten of voor sociale activiteiten, dan zit je misschien op een te hoog niveau. Maar dat is mijn mening. Er zijn vast mensen die vinden dat alles opzij moet voor de hoogst mogelijke opleiding. Ik vind een gelukkige jeugd met sociale activiteiten en sport ook superbelangrijk!

Ik hoor bij de sportvereniging toch ook wel veel hoor die zich afmelden als lid omdat ze het jaar daarop naar het VO gaan. Dan denk ik echt waarom?? Toch belachelijk dat je dan niet meer zou kunnen sporten?

olleke and Mamafiets like this.
  4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb zoon nog nooit afgemeld voor sport vanwege van school. Plannen was in het begin nog vrij lastig, maar dan hielpen wij hem daarmee. Hij heeft sinds kort ook een bijbaantje met flexibele uren en daarover heb ik wel gezegd dat school/huiswerk voorgaat en dat ik bijvoorbeeld niet wil dat hij in toetsweken (veel) gaat werken. Maar sporten vind ik in principe net zo belangrijk als school.

Ik herken het overigens niet van de sportclubs van mijn kinderen, daar is iedereen er eigenlijk (vrijwel) altijd.

Mamafiets likes this.
  5. 3musketierseneengirl

3musketierseneengirl Fanatiek lid

Jan 6, 2021
    2,369
    1,760
    113
    Female
    Ik zie dat hier ook vaak en onze zoon zat in team met oudere kinderen. Wij hebben dus begin van klas 1 al gezegd elke zondag een planning maken dat je kunt blijven sporten en school er niet onder lijdt. En dat gaat tot nu toe heel goed. Verbaasd mij ook vaak dat ze dan smiddags wel aan gamen zijn maar niet kunnen sporten want huiswerk. Maar blijven mij zoveel dingen verbazen eigelijk bij transport en school:oops:

Mamafiets likes this.
  6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,686
    18,762
    113
    Female
    Bij ons zitten leerlingen uit het 1ste middelbaar tot 15u30 op school en vanaf het 2de tot 16u30.
    Dat ze dan eens geen tijd hebben voor sport, is daarom geen uitzondering (tegen dat ze thuis zijn is het al snel 16u of 17u).

Ik lees dat jij iets schrijft over gamen in de namiddag? Dan is school niet de reden dat sport niet lukt natuurlijk. Mss vinden ze sport niet belangrijk genoeg dan ?

7. 3musketierseneengirl

3musketierseneengirl Fanatiek lid

Jan 6, 2021
    2,369
    1,760
    113
    Female
    Nee dat verbaasd mij dus vooral. Ik snap dat dus niet. Ik vind sporten belangrijker dan gamen.
    zeker teamsport.

8. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,780
    7,367
    113
    Voor ons is sport bijzaak. Zoon fietst elke dag 14 km in totaal, dat is niet veel maar wel beweging. Hij sport 1uur op zaterdag, dus heeft geen last van huiswerk tijdens sporttijden.
    Maar dochter turnt 6,5 uur per week. Ze heeft nu amper huiswerk, en wat ze heeft plant ze zelf. Maar als ze naar de middelbare gaat kan ik me voorstellen dat ze die 6,5 uur niet meer redt. Maar dan zullen we gaan minderen in uren sport. Want ik vind school echt stukken belangrijker dan sport. En op zich hoeven ze van mij echt niet het hoogst haalbare, zoon besteed bijvoorbeeld niet zo veel tijd aan zijn huiswerk, hij redt het zo ook (net aan). Maar dochter is totaal anders, die wil wel het hoogst haalbare voor haar, en dan ook nog graag met tienen. Nu haalt ze die tienen ook met amper leren, maar ik denk dat dat op de middelbare heel anders zal worden.

Maar ik ben het er niet mee eens als ze regelmatig sporten afzegt omdat ze huiswerk heeft. Dan moeten we met haar de keus maken om een dag minder te sporten bijvoorbeeld.
    Al weet ik nog dat ik 4 uur per week turnde, en daar mee stopte toen ik in de 2e zat, het was echt niet meer te combineren (al fietste ik ook wel 36 km per dag, dat tikte ook aan qua tijd)

9. tuc

tuc Niet meer actief

School zou hier wel voor sport gaan. En ik bedoel niet per se 9ens en 10en, maar gewoon een net rapport.
    Ik vind sport ook goed en belangrijk, maar school toch net ietsjes meer.
    Hier is de brugklasser gestopt met sporten, omdat ze na school ook nog gewoon wil ontspannen. Nu sport ze op school 4 uur per week en fietst ze 5 dagen per week bijna 25 km per dag. Dus dat vinden wij meer dan prima.

Mapje and Neuzeke like this.
  10. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Hier gaat school wel voor sport maar tot nu toe red ze dat prima omdat het op 1 dag valt ( les geven en zelf les hebben) weet ze gewoon dat ze op dinsdag weinig tijd heeft voor huiswerk en ze dit er smaandags bij pakt.

Verbaast me wel dat ze het volhoudt hoor. 14 km fietsen, 2 uur gym op school, 1 uur turnles assisteren , naar huis om te eten en dan zelf nog een uur turnen.

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,418
    30,765
    113
    Female
    Nou inderdaad!
    Maar wat ik mijn kinderen ook wel mee wil geven is dat er meer is jn het leven dan alleen maar hard werken.
    Dus school is belangrijk. Huiswerk en leerwerk ook. Maar zijn ontspanning is toch vaak gamen met of zonder vrienden. En daar mag ook tijd voor zijn. Soms wat minder, omdat er veel schoolwerk is. (Hij mag ook leren dat hard werken soms ook moet)

Maar het kan nooit zo zijn dat er wel tijd is voor gamen rn niet voor zijn sport.

Jessi79 likes this.
  12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Hier ook heel vaak afmeldingen ivm huiswerk of toetsen... Vind ik in principe 'onzin', juist in die periodes is ontspanning/sporten inderdaad belangrijk. Het is ook een kwestie van plannen inderdaad. Mijn dochter kan absoluut niet plannen, dus helpen wij haar daarmee. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, het kan best eens zijn dat er door een samenloop van omstandigheden wel afgemeld moet worden. Maar in principe maken ze het huiswerk 'gewoon' tussen school en de training, dan maar wat minder op de laptop of telefoon.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Dat dus!

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Als sport echt niet te combineren is met school (of niet meer nodig, omdat een kind al veel andere beweging heeft), dan zou de keuze voor mij niet zijn soms wel/soms niet trainen, maar dan is de keuze wat mij betreft wel of niet sporten (dus in zijn totaal). Of als het wel soms wil sporten, dan zou ik zelf kiezen voor een individuele sport ipv een teamsport.

15. tuc

tuc Niet meer actief

In principe vinden veel mensen dat denk ik. Maar net als in ons geval, wordt er zoveel bewogen op school en met heen en weer fietsen, dat ik snap dat ze hier niet veel behoefte heeft aan nog meer sport. En na het huiswerk maken is ze hier dus aan het robloxen, bellen met vriendinnen.

Fruity90 likes this.
  16. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,271
    25,742
    113
    Mijn jongste docher sport met school heel veel. Ze heeft 2x per week gym en daarnaast ook nog 2x per week dansles op hoog niveau. Ze danst dan ook nog 1 uurtje recreatief in de week. Nu haalt ze het eigenlijk altijd wel met haar huiswerk, omdat ze op school vooruit werkt en dus nauwelijks huiswerk heeft. Maar mocht het zo voorkomen dan gaat school zeker voor op sport. Ontspannen kan dan ook op een andere manier nog na het leren of na het proefwerk.
    Daarbij betreft dit een puber met adhd. Ik zou niet weten waarom ik van naar moet verwachten dat ze het dan beter zou plannen. Dat kan ze nl per definitie niet.
    Maar goed, het is bij haar dus tot nu toe nog nooit voorgekomen dat ze zich vanwege huiswerk moest afmelden.

Mijn middelste dochter is een hele serieuze ijverige leerling. En ze kan juist heel goed plannen. Dus als zij zegt dat ze een training niet redt, dan vertrouw ik erop dat dit ook echt zo is en dat ze het gewoon heel druk heeft.
    Dit gebeurt eigenlijk alleen in de toetsweek (3x per jaar). Daarbij zou het haar geen ontspanning maar juist stress opleveren om dat toch te gaan trainen. Want ze wil gewoon zeker weten dat ze goed geleerd heeft en daar de tijd voor heeft.
    Ik laat die keuze aan haar, omdat ik haar daarmee ook vertrouw.

Mijn oudste is gestopt met dansles toen ze in haar examnjaar zat, omdat dat te druk was. Vergeet namelijk niet dat pubers ook nog baantjes kunnen hebben, die je al helemaal niet zo maar af kan zeggen. En dan staat sport hier toch echt op de derde plaats. Inmiddels sport ze bij een fitnessclub, dus kan ze zelf beslissen wanneer ze sport en botst het niet met haar studie, stage en werk.

toch3 and tuc like this.
  17. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113

Klopt op een gegeven moment (zat toen al op het mbo) heb ik mijn panfluitlessen opgegeven.

Donderdag s'morgens om 8 uur op school tot 15:30 uur les, van 16 tot 17 uur panfluitles, om 17:30 uur begon mijn bijbaan tot sluitingstijd en daarna nog opruimen betekende dat ik rond 21:45 uur thuis was Dat was op een gegeven moment gewoon niet meer vol te houden voor mij

Vero0504 and Adje like this.
  18. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ik denk dat er veel verschil zit in sporadisch afzeggen ivm toetsweken of het gemak waarmee sommigen week in week uit afzeggen.
    Als het niet meer lukt te plannen, dan lijkt stoppen me een prima oplossing.

Hier geen teamsport, maar bootcamp.
    Ik snap er geen bal van hoe makkelijk die lessen worden afgezegd. Omdat ze nog met een vriendje aan t spelen zijn. Of omdat het vriendje niet gaat en ze niet alleen willen. Of omdat ze de tijd vergeten zijn.
    En dat allemaal een half uur voor de les begint, of zelfs een berichtje met ow sorry ik ga het niet redden, nadat de les al begonnen is.
    Maar nog nooit berichtjes gezien dat ze niet komen vanwege huiswerk.

19. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Tot nu toe is het nog niet nodig geweest, maar dochter zet ook altijd alles op alles om te kunnen sporten. Daarbij is een uurtje ontspanning ook wel even lekker als je met je neus in de boeken hebt gezeten. Ze heeft wel lange dagen op school, maar red het tot nu toe prima met haar huiswerk.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,889
    113
    School gaat voor, maar sport komt op een goede 2e plek. Hier worden dus geen trainingen afgezegd. Komt bij voetbal van de oudste ook nooit voor, bij hockey van dochter wel, maar zit ook wel veel niveauverschil in.

Op het moment dat trainen niet meer lukt omdat ze te druk met zijn school, is het in ons geval denk ik ook tijd om te kijken of het niveau wel klopt.

Share This Page