het leed dat 'slapen gaan' heet - peuter van 3

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by 2ekindjewelkom, Apr 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2ekindjewelkom

2ekindjewelkom Actief lid

Jul 18, 2013
    285
    0
    0
    Ik moet echt even mijn verhaal kwijt, want ik weet soms echt niet meer wat ik met onze driftkikker aan moet...

De laatste tijd is het hier echt gezellig als het bedtijd is... :(
    Onze dochter wil tussen de middag niet meer gaan slapen, dus het middagdrama om haar in bed te krijgen, hebben we inmiddels maar opgegeven. Het probleem is alleen dat ze 's avonds vaak ook echt niet naar bed wil. We hebben iedere avond hetzelfde ritueel: filmpje kijken, naar boven douchen, tandenpoetsen, pyjama aan, verhaaltje en 19.30 uur slapen. Het enige verschil is dat ze de ene dag door mijn man naar bed wordt gebracht en de ander dag door mij. De driftbuien zijn willekeurig, de ene keer bij mij, de andere keer bij mijn man.
    De ene keer begint het drama al bij het douchen, de andere keer als ze in bed moet gaan liggen, de keer erna als mijn man of ik naar beneden gaan. Ze krijgt dan echt driftbuien en gaat dan ook dingen kapot maken. Boos worden helpt niet, rustig blijven en met haar proberen te praten helpt ook niet, ik word er gek van :(

We hebben al vanalles geprobeerd met die driftbuien:
    Zo gaan we vaker op onze eigen slaapkamer zitten en wachten tot het over is zodat we haar weer in bed kunnen leggen. Probleem daarbij is dat het weer opnieuw begint als we naar beneden willen gaan.
    Ook negeren we haar vaker en gaan gewoon naar beneden, maar ook dat heeft geen zin, want dan komt ze naar beneden. Laatst hebben we haar volledig genegeerd toen ze de woonkamer inkwam, maar dan gaat ze gewoon spelen. Dus zijn we zelf van ellende maar boven in bed gaan liggen en toen was het drama toen ze niet bij ons in bed mocht (ze slaapt nóóit bij ons in bed!). Uiteindelijk lag ze om 21.30 uur in bed (gelukkig was het vrijdag). Dat kan niet helemaal de bedoeling zijn, maar af en toe zijn we door onze opties heen.

Overigens heeft ze niet alleen driftbuien voordat ze naar bed moet, overdag komen deze ook geregeld voor. Tijdens een driftbui kunnen we haar ook echt niet in de hoek of op de gang zetten, ze luistert dan gewoon niet meer. Gisteren stond ze beneden op de gang en heeft ze het traphekje van beneden kapot getrokken, hout is helemaal gespleten, dus we zijn een beetje aan het eind van ons latijn...

Wie herkent dit? Alle tips zijn welkom!

2. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Misschien is ze te moe om te slapen en uit ze dat door boos/driftig te worden?

Toen de middagslaap er bij onze peuter vanaf ging heeft hij regelmatig om 18/18:15 zelf aan ons gevraagd of hij naar bed mocht. En nu nog steeds als hij echt moe is wil hij er vroeger in dan standaard bedtijd rond 19uur)

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Zorgen dat ze niet meer van haar kamer kan komen (klink van de deur omhoog zetten of aan de buitenkant een stoel tegenaan ofzo) en alle 'leuke' spullen buiten handbereik, kasten op slot als ze gaat slapen zodat er niets te beleven is. Wel even sneu maar bedtijd is gewoon bedtijd en dan mag ze niet meer van haar kamer komen. Als je dat even consequent toepast (dus ook niet toegeven, wel naartoe gaan en troosten/uitleggen dat het bedtijd is en dan weer weggaan) denk ik dat het binnen een paar dagen een stuk beter gaat.

4. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Dit is voor ons wel herkenbaar. Onze dochter heeft dit ook in periodes. Hier gaat het het snelste over door de "regels" gedurende de hele dag weer wat consequenter te gebruiken.

Wat wij met het slapen deden... Van tevoren zei ik tegen haar dat ik de was zou gaan opvouwen en dat ik dan even weer bij haar zou komen. Ik vertelde dan erbij dat dat zo gezellig is als ik dan nog even bij haar kon zitten. We brachten het zo dat het voor haar zeer aantrekkelijk was om rustig te wachten. Daarna zeiden we dan dat we nog een keer zouden komen als zij sliep. Op de een of andere manier stelde dat haar blijkbaar gerust, zodat ze wist dat wij haar niet alleen lieten. We brachten altijd een knuffel mee, zodat als zij wakker werd, ze wist dat wij geweest waren.

Op het moment van een driftbui, kan je het praten wel vergeten. Dat miet wachten totdat de driftbui voorbij is. Wij zorgen er echter wel voor dat een driftbui gevolgen heeft. We vertelden onze dochter dan ook dat als zij zo boos zou worden, dat ze dan op de gang kon uitrazen. We hebben dat eerst niet gedaan, maar dan zagen we de intensiteit van de driftbuien toenemen. Ze wist dus heel goed dat ze iets kon bewerkstelligen met een driftbui. De rommel die ze tijdens de driftbui maakte, moest ze ook zelf weer opruimen. Dit kon soms weer een nieuwe driftbui veroorzaken, maar we hebben toch altijd volgehouden. Daarna praatten we met haar erover.

Momenteel is ze ook weer de grenzen aan het opzoeken. Ze gaat sinds een tijdje naar school en daar is ze nog zoekende naar haar plekje in de groep, dus thuis resulteert dat in het "opeisen" van haar plek in ons gezin...:)
    We weten inmiddels dat we dus nu weer duidelijk de regels moeten handhaven en dan komt het binnenkort wel weer goed. Ik denk dat dat moment komt, wanneer ze zich veilig voelt in haar klas.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Sowieso zou ik haar geen film/tv meer laten kijken vlak voor het slapen gaan. Dit kan voor onrust zorgen. Ook al is het een (lichamelijk) rustige bezigheid, de hersenen worden daardoor juist geactiveerd.

verder misschien een beloningskaart er aan koppelen? Als ze zonder boosheid naar bed gaat, dan mag ze (de volgende ochtend bijv) een sticker plakken/kruisje zetten. Bij 10 kruisjes een cadeautje.

Tijdens een driftbui; zo weinig mogelijk aandacht aan geven, niet op ingaan, negeren. Na afloop wel knuffelen en evt bespreken.

6. 2ekindjewelkom

2ekindjewelkom Actief lid

Jul 18, 2013
    285
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties, zitten bruikbare tips bij waar ik echt wat mee kan.
    Met een beloningskaart werkten we al, ging in het begin heel gied, maar de laatste tijd kan de beloning bij een volle kaart haar niets meer schelen.
    Het nog even boven blijven en was opruimen, wc poetsen etc. en daarna nog een kus en knuffel geven hadden we 1,5 jaar geleden al ingevoerd, toen ze voor het eerst niet meer naar bed wilde. Ik ga haar nog steeds een kus geven als ze slaapt, maar blijkbaar biedt dat niet meer dezelfde troost als toen.
    We gaan in ieder geval verder met die driftbuien, het is inderdaad zo dat daar alsnog consequenties aan vast moeten zitten, dat doen we nu niet goed.
    Fijn om te weten dat we niet de enigen zijn ;)

7. LadyLaila

LadyLaila Bekend lid

Mar 31, 2009
    534
    0
    0
    overijssel
    Mijn zoon was ook een drama om naar bed te gaan.
    Nu als hij wakker wordt zeg ik hoe de dag zal verlopen bv vandaag. We gaan kleren aam doen eten en dan naar school lopen dan kom ik je weer ophalen even naar huis eten en dan spelmiddag weer naar hiis eten douchen slapen. Dit herhaal ik dan ook meerdere keren op een dag dus zometeen zeg ik het weer maar dan wat heb je het goed gedaan op school zo nu naa huis en dan ...... als ik dit gedurende de hele dag doe is slapen ook geen probleem. Gister niet gedaan en jah hoor hij sliep uiteindelijk pas om 21 uur. Ook voor het douchen geef ik het duidelijk aan. Wat ik ook doe is voor het slapen vertellen wat we morgen gaan doen. Succes in ieder geval

Share This Page