Hallo iedereen, Ik zit toch wel even met men handen in het haar! Ik ben een mama van 3 kinderen. Maar mijn oudste zoon van 4 jaar is nu net een beetje het probleem. Sinds een maand nu ongeveer is hij altijd extreem vroeg wakker! Altijd rond 3u 's nachts. Hij wil dan ook niet meer slapen en in zijn bed. Het enige wat hij wil doen is beneden televisie gaan kijken. Het maakt niet uit om hoelaat we hem in bed steken. Alle dagen tussen 3u en 4u wakker. Het begint echt vermoeiend te worden. Hij slaapt samen met zijn broer van 1 jaar op de kamer en door uit zijn bed te komen maakt hij natuurlijk altijd zijn broer wakker. Dat valt nog mee dat is zijn tutje geven en die is terug in slaap maar de oudste zoon maakt een heel drama als hij nog moet slapen. We hebben al een wekkertje gekocht (een schaapje dat oogjes toe doet om te slapen en als hij wakker zou mogen worden gaan de oogjes van het schaapje ook wakker) maar tevergeefs helpt dit helemaal niet. Iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken want voor hem is dit ook niet goed denk ik dan zo. Hopelijk iemand met helpende tips! Alvast bedankt!
Geef je toe aan het televisie kijken? Als je dat doet zou ik daar iig mee stoppen. 'S nachts is om te slapen, hier zijn ze ook vroeg wakker maar 6 uur mogen ze pas opstaan (1,5 en 3 zijn ze). Dus dan leg ik uit dat het nog's nachts is en dat we nog blijven slapen. We hebben ze wel op aparte kamers, dat helpt.
Nee ik geef totaal niet toe aan het televisie kijken. En leg hem 10 000 keer uit dat het nog te vroeg is en dat alle kindjes en mama's en papa's nog slapen. Hij zegt daarop ik ben niet moe meer! Om 6u moet hij opstaan om dan stilletjes aan klaar te maken om naar school te gaan. Maar tussen de tijd dat hij wakker wordt en effectief moet opstaan is het een hel! 20 keer terug in zijn bed stoppen en 20 keer dat hij er terug uit komt. Dan is het weer pipi doen, dan is het dorst, .... Ik weet echt niet meer hoe ik hierop moet reageren of kan zorgen dat hij toch in zijn bedje blijft tot hij effectief moet opstaan.
Mijn zoontje is jonger maar heeft een periode gehad dat hij elke dag tussen 4 en 5 wakker was. Verschrikkelijk. Maandenlang. Doodvermoeid was ik. Niks leek te helpen. Hij gooide daarmee zijn hele ritme overhoop en dat om 4uur wakker worden was gewenning geworden. Ik heb uiteindelijk een Nijntje wekker op de kop getikt en die heel consequent gebruikt. Heb die wekker aan hem uitgelegd en mij er ook echt aangehouden. ik heb mij er zeker van gemaakt dat er echt niks met hem was, het was bij ons echt gewenning geworden. Ik kwam dus niet zo lang Nijntje nog sliep, als ik wel zou komen als Nijntje nog sliep dan wist ik zeker dat hij dat zou opslaan en zich van Nijntje niks meer aan zou trekken. De eerste ochtend had ik Nijntje gezet, mijn eigen wekker 3 minuten eerder zodat ik echt direct naar z'n kamer kon vliegen zodra Nijntje ging zingen. En dan riep ik heel overdreven blij kijk zie je, Nijntje is wakker en mama komt meteen! 3 ochtend later had ik hem dankzij Nijntje zo ver dat hij pas om 6.30 wakker werd. Wij moesten bij hem zijn biologische klok dus echt resetten. Inmiddels heb ik een kind die gerust tot 8u slaapt. Ik zou dus echt even kijken of je kan doorzetten met die slaapwekker, wel eerst zeker er van zijn dat er niks anders is. En zorgen dat je zoontje zo lang je met die wekker bezig alleen op een kamer slaapt.
Ik zou het ook niet 'te vroeg' noemen, maar zeggen dat het 'nog midden in de nacht' is! Mijn dochter heeft heel soms ook dat ze 's nachts wakker wordt, meestal wil ze wel weer slapen maar soms meent ze ook dat ze uitgeslapen is en dan wil ze tv kijken. Ik zeg dan het is midden in de nacht, iedereen slaapt.
Helpt het als je er zelf even naast gaat liggen? Wij hebben ook alles al geprobeerd. Nijntje wekker trekt hij zich geen donder van aan hij is gewoon altijd heel vroeg wakker. (tussen 5:30 en 6:00 uur al zolang hij op dit wereldje is) Maar soms heeft hij weken dat hij om 3:00 uur klaar wakker is. Nu gaat een van ons er naast liggen dan is hij in ieder geval stil en slaapt vaak met 10 minuten weer en kunnen we weer naar ons eigen bed (al wordt mijn man vaak pas uren later wakker hahaha).
Tja, noem mij maar ouderwets, maar op deze leeftijd zou ik hem simpelweg niets anders laten doen dan in bed liggen en er zelf zeker niet tig keer voor uitgaan. Ik zou een heel goed gesprek met hem hebben overdag en hem uitleggen dat hij in zn kamer blijft en niemand mag wakker maken. Als hij niet meer kan slapen, prima dan gaat hij maar in bed liggen dagdromen met het licht uit. Wil hij niet luisteren en blijft hij het licht aan doen dan zou ik gewoon de stop van groep waarop zijn slaapkamerlicht staat omzetten. Ik zou hem zeker niet bij me in bed nemen op deze leeftijd als hij niet ziek of zeer angstig is, maar gewoon geen zin meer heeft om te slapen. Zo leert hij alleen maar dat de aanhouder wint. Misschien geeft het een paar dagen strijd, maar het is voor een hoger doel . Verder zou ik proberen uit te zoeken waarom hij steeds wakker wordt. Zit hem iets dwars? Eet hij wel genoeg en gezond genoeg (niet teveel suikers)? Is hij verder helemaal gezond? Het lastige is natuurlijk dat z'n kleine broertje ook op die kamer slaapt. Ik zou overwegen om het kleine broertje tijdelijk ergens anders te laten slapen tot dit probleem met je oudste is opgelost (desnoods bij jullie op de kamer). Succes!