Luizen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Spectre, 24 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.827
    18.545
    113
    Vrouw
    Vandaag kregen we een leuk bericht van school *not* er zijn luizen aangetroffen op school en de vraag om extra te controleren bij je kind. Maar hoe doe ik dit? Ik heb geen speciale kam, kan het ook zonder zo'n kam? En kun je het goed zien in het haar als er luizen zijn?

2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Zonder kam kan je zeker controleren, ff goed een paar plekken dicht bij de hoofdhuid bekijken, je ziet ze echt wel duidelijk zitten (neten en luizen). Maar als je kind ze heeft heb je wel echt een kam nodig.

Ik krijg nu spontaan jeuk op m’n hoofd.

3. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.827
    18.545
    113
    Vrouw
    Ja hahaha dat dus. Oké dan ga ik zo als ik thuis ben eerst kijken...

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Vooral achter de oren zijn fijne plekken voor luizen. Je ziet ze wel lopen of er zitten dingetjes in het haar.

Je hebt voor controle geen kam nodig. Zodra je wel bingo hebt dan heb je wel een luizen kan nodig.

Succes, hopelijk luis vrij

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij controleren goed de hoofdhuid en haaraanzet bekijken, soms zie je echt een luis lopen, maar soms zitten er ook alleen nimfjes en wat neetjes die je makkelijk kan missen (afhankelijk ook van de haarkleur en fase van de neet). Hiervoor is een kam niet nodig, maar ik check zelf wel met kam (van Assy); ik kam ter controle vluchtig het haar door vanaf de hoofdhuid en check dan of er iets blijft hangen, dat vind ik zelf makkelijker dan zonder kam. Mijn oudste was een luizenmagneet en had een vriendinnetje met chronisch luizen, dus telkens als ze luisvrij was, duurde het een weekje voor ze er weer zaten. Dagelijks even checken was bij haar dus wel zo handig… Bij luizen deed ik er Nyda in en kamde rigoreuzer dan bij een controle.

6. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Checken kan zeker zonder luizenkam! Maar ik zou wel aanraden om een luizenkam en conditioner in huis te hebben, zodat je iets kan doen mocht het nodig zijn. Lijkt me verschrikkelijk om nog een nacht te moeten wachten als je luizen constateert en de winkels zijn dicht.

7. PotjeGoud

PotjeGoud Bekend lid

27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    He getver, hier is het ook weer raak op school. Ik krijg dus ook meteen jeuk bij de gedachte :o:
    Inderdaad bij de oren kijken en achter bij de nek. Eitjes lijken een beetje op roos, maar dan zitten ze echt vast aan het haar.
    Levende luizen kun je wel zien lopen, maar als het er bijv maar 1 is, kan die zich best goed verstoppen las ik laatst.

8. PotjeGoud

PotjeGoud Bekend lid

27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Oh wat balen zeg! Werd dat vriendinnetje niet goed behandeld dan?
    Kan het geen kwaad om zo vaak te behandelen met dat spul?

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ze werd totaal niet gekamd, echt heel sneu - en niet alleen op het gebied van luizen, er speelde heel veel, waardoor jeugdzorg ook werd ingeschakeld…

Hier geen last gehad van de behandelingen, wel alles geprobeerd voordat we uiteindelijk Nyda ontdekten. (Van kokosolie tot conditioner, Prioderm en andere middeltjes.)

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou morgen even een luizenkam kopen en luizenshampoo in huis halen. Ik heb altijd de Dimeticon lotion van Prioderm en werkt bij een luizenplaag als een tierelier.
    Ik heb altijd een flesje in huis. Nu al heel lang niet hoeven gebruiken ( afkloppen)

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.827
    18.545
    113
    Vrouw
    We hebben niks kunnen vinden gelukkig.... stiefschoonmoeder heeft ook nog gekeken. Morgen maar voor de zekerheid wat in huis halen, hebben we dat maar staan.

TotalBella vindt dit leuk.
  12. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Ik heb het een tijd op school gedaan en gebruikte bij de lange haren altijd een potlood (of ern puntkam zou ook kunnen natuurlijk) en pakte daarmee steeds een nieuw laagje opzij, zodat je daar goed op de hoofdhuid kan kijken.
    Achter de oren en in de nek zijn favoriete plekjes vaak.
    En mochten ze er zijn, vooral heel veel kammen (min 2 weken dagelijks) tot je niks meer vindt.
    Daarnaast evt behandelen met een speciale shampoo oid.
    Oh en neetjes en roos lijken soms op elkaar, maar de neetjes zitten echt vast aan het haar als je met 2 vingers het eraf wil schuiven. Hoe verder weg van de huid ze zitten, hoe ouder ze zijn.

13. PotjeGoud

PotjeGoud Bekend lid

27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw

Ah ja dat is vaker zo.
    Ik ben luizenmoeder op school en er zijn zelfs ouders die gewoon ontkennen dat hun kinderen luizen hebben (als ze zijn geconstateerd) echt absurd.. en worden dan dus ook niet behandeld.
    Hier inderdaad ook prioderm in huis. Oudste dochter had het een paar weken voor de zomervakantie, maar ik denk dat ik er nog aardig op tijd bij was. De hele klas zat onder toen o_O Het heerste al weken, uiteindelijk ontkwam mijn dochter er dus niet aan.
    Maar wat maakt Nyda anders dan het andere dan?

Deel Deze Pagina