hallo dames, ik ben nu 33 weken zwanger, de bevalling komt dichterbijer. ik wil heeeel graag fulltime borstvoeding geven aan me kleintje en zo lang mogelijk. ben nu alleen bang dat het me niet gaat lukken, dat ze niet goed aanhapt, dat er niet voldoende voeding is, dat ik borstonsteking krijg, dat ze in slaap valt aan de borst. ik heb wel het een en andere opgezocht en gelezen maar ik vroeg me af of er dames waren die in het begin een moeilijke start hadden en het uiteindelijk goed opgelost kregen waardoor je gewoon borstvoeding kon geven. alle tips en tricks zijn welkom. mvg
Niet bang zijn! De meeste vrouwen krijgen het niet cadeau en vaak is het in het begin wel even doorzetten, maar het is het zo waard! En als je problemen tegenkomt, dan los je die op dat moment wel op. Zorg dat je vooraf wat kennis opdoet, maar nu al piekeren over wat er kan gebeuren heeft geen zin en de meeste problemen zijn op te lossen. Goed aanleggen is heel belangrijk, net als het niet aan banden leggen van de maximale tijd dat je kindje drinkt. Wist je dat uiteindelijk slechts 2% van de vrouwen echt te weinig produceert? Bij veel vrouwen die dènken dat ze te weinig hebben speelt er in werkelijkheid een ander probleem. Als je op zoek bent naar wat goed videomateriaal, kan ik je de video's van de Canadese lactatiedeskundige Jack Newman aanraden. Aanleggen, het herkennen van goed drinken, het bijstimuleren van de borst... Het is allemaal te zien op die filmpjes.
Niet bang zijn, gewoon doen Dat is mijn motto nu en t werkt. De eerste wou niet happen, ellendeellende (was in t zkh bijgevoed met fles). 6 weken fulltime gekolfd en vervolgens zelf aan de borst gekregen. De tweede had enorme reflux en ik zere tepels en een naderende pnd. Toen ze na 6 dagen nog 600gr onder t geboortegewicht zat ben ik koudekalkoen gestopt. Na 6 weken gaan relacteren. Niet tot 100% gekomen helaas. De derde: extreme fluxus, spoedok van 3 uur, dag op de ic.. En een macrosoom kind, die dus wel moest eten na een dag. Ze heeft bijvoeding gehad en op dag 2 ben ik zelf gaan proberen aan te leggen. Ze kreeg na elke borst nog kunstvoeding na en uiteindelijk op dag 5 alleen nog maar bv. Nu dus volledig op de borst. Er is dus niks van te zeggen hoe het loopt. Gewoon proberen mee te buigen en bij ervaren mensen advies in te winnen!
Tip: als je een slecht gevoel krijgt bij je kraamzorg moet je meteen aan de bel hangen. Ik had dus een Mien muts die nauwelijks iets van borstvoeding afwist en die er dus voor gezorgd heeft dat het helemaal in de soep liep. Ben met 2 weken, na overleg met een lc gestopt.
Hallo Moonmama, Spannend zeg nog 7 weekjes te gaan. Je moet niet bang zijn dat het niet gaat lukken. Dat weet je toch niet van te voren. Als je het erg graag wilt sta je er juist ook voor open. Dat heb ik ook gedaan, met de instelling lukt het dan ga ik er voor, zo niet dan houdt het op. Maar niet bij de pakken neer gaan zitten. Mijn kindje was na de bevalling misselijk, want hij had veel vruchtwater binnen gekregen. Daardoor geen eetlust en mijn voeding kwam niet op gang. Op advies van het ziekenhuis heb ik toen 1,5 dag gekolfd, maar wel ook steeds mijn kindje aangelegd. Het is soms niet afwachten tot de baby hapt, soms moet je het kindje hierbij helpen. Dit was een goede tip die ik kreeg van een verpleegkundige. Door het steeds aanleggen kreeg mijn kindje na 1,5 dag door hoe het moest. Ook jij als moeder moet hier de feeling mee krijgen. Vraag na bij onzekerheid, en schakel desnoods een lactatiekundige in. Er zijn genoeg deskundigen die jou hierbij willen helpen. Het is echt de moeite waard, want het is zo bijzonder! Heel veel succes met de laatste loodjes en genieten straks...zet hem op!
Ik vond het in het begin investeren, zoontje had wat moeite met aanhappen, ik moest kolven om de BV op gang te brengen en toen het eenmaal goed op gang was had ik zoveel melk dat mijn borsten zó strak gespannen stonden dat het aanhappen ook weer niet wilde lukken . Maar na een consult van een lactatiekundige ging het stukken beter en heb ik uiteindelijk 7 maanden gevoed. Mijn tip: Als je problemen ondervindt bij de BV neem dan zsm contact op met een lactatiekundige. Ik heb er lang(er) mee gewacht en als ik eerder had gebeld had dat me een hoop frustratie gescheeld.
Vroeger had je een campagne, seks is natuurlijk, maar nooit vanzelfsprekend. Die hanteer ik ook voor bv. Vaak kost het tijd. Je moet aan elkaar wennen. Je moet aan je nieuwe rol wennen. Je kleintje moet aan de wereld wennen. Het is normaal dat je in het begin moet zoeken naar wat het beste werkt. Je kon ook niet meteen lopen, fietsen, schrijven, rekenen,enz, enz. Ook voeden zul je even moeten leren. Bij de een kost dat de kraamtijd, bij de ander blijft het soms rommelig. Maar met goede hulp indien nodig, steun van je partner (absoluut onmisbaar) en een dosis liefde en trots voor jezelf en je kindje gaat het helemaal goed komen.
dank jullie wel voor jullie berichten. ze doen me zeker goed. en hebben me meer vertrouwen gegeven om er zkr voor te gaan. ik weet in ieder geval dat het normaal is dat het pijn doet in het begin en dat het ff doorbijten is. ik heb een voedingskussen aangeschaft en een borstkolf. ik moet nog enkel tepelcreme halen. alles voorbereiden voor optimaal gemak. mijn kraamzorg heeft een certificaat voor borstvoeding begeleiding en heb ook aangegeven dat het een prioriteit is. dus hopelijk kan ik veel van ze leren.
Ohw, hier ging het ook niet geweldig hoor: ik had op dag 5 pas melk, mijn kind wou pas na een week aan de borst, ik had teveel melk, syndroom van Raynaud. Maar zie mijn onderschrift! Waar een wil is, is een weg. Slechts in uitzonderlijke gevallen is er geen melk of kan de baby niet aan de borst drinken (aangeboren afwijking, prematuur).
Spannend! De laatste weken... Ik geloof dat bijna alles wel gezegd is. Wat betreft de kraamzorg, helaas zegt dat certificaat niet alles. Merk je dus dat je tegen problemen aanloopt, blijf niet aanmodderen maar schakel een LK in. En weet dat bv leren geven wat tijd kan kosten. Je hoort vaak de uitspraak "ik geef het 3 dagen want het moet wel leuk blijven (of iets dergelijks)'. Soms heb je gewoon meer tijd nodig. En dat is niet erg want ach...wat is die tijd nu op een heel leven, bedenk ik altijd maar! Ik ben zelf ook veel bezig geweest met het voeden op poten te zetten. Onze oudste dochter kwam 4 weken te vroeg en kon nog niet goed aanhappen. Na 4 weken kolven is ze, met tepelhoedje, fulltime aan de borst gekomen. Jongste dochter had een rare tong-rol, en viel continue in slaap aan de borst. De eerste 6 weken waren intensief maar uiteindelijk kwam het ook helemaal goed. Bedenk bij jezelf dat het het ook zo kan gaan als bij mijn schoonzus. Kind 1 geboren, aanleggen, drinken, groeien hap hap hap drink drink drink Kind 2 idem dito Geen problemen gehad, melk genoeg. Succes!
ik heb me eigenlijk helemaal niet verdiept in bv geven tijdens de zwangerschap, nu denk ik had ik het maar wel gedaan... ik ben in het zh bevallen en de kleine hebben ze te laat aangelegd hierdoor was de start van bv al wat moeilijk geworden... ook door vlakke tepels en grote toeschietreflux dronk de kleine moeizaam, 2x borstontsteking gehad,ik heb het 2 weken volgehouden, hierna ben ik over gegaan op het afkolven, het is wel vervelend iedere keer afkloven maar ben blij dat ik toch bv kan geven en mijn kleine toch bv krijgt... dus een goeie tip, veel informatie winnen , en je moet er 100 % zeker achterstaan, de tijd er voor nemen dan komt het vast goed!succes