Hoi meiden, Na bijna 8 maanden stop ik met borstvoeding. Ik heb al die tijd alles uit de kast moeten halen om voldoende productie te houden, clusterkolven, borstvoedingsthee, Domperidon, kolven met Syntocinon. Nu vind ik het genoeg en ben dus begonnen met afbouwen. Vorige week maandag de eerste voeding eraf, en nauwelijks stuwing gehad. Dus zaterdag de 2e voeding voor een fles ingeruild. Maar ... nu gaat het zo snel achteruit dat hij de andere voedingen echt niet meer genoeg heeft en de melk ook niet snel genoeg komt. Hij wordt er gewoon boos van. Komt ook opeens weer een paar keer per nacht, omdat hij 's-avonds en 's-nachts gewoon niet genoeg voeding eruit krijgt voor mij. Gevoel. Ook heb ik echt geen stuwing en heel soepele borsten. Vanochtend (die voeding geef ik nog borstvoeding) wilde hij dan ook niet drinken, dus maar een fles gegeven. Wat kan ik nu het beste doen? Toch de borst geven en bijv eerst Syntocinon, zodat het wat sneller gaat. Of gewoon overstappen op de fles en de stuwing (als ik die krijg) eraf kolven? Ik ben zo bang voor een borstontsteking (heb er nog geen gehad deze borstvoedingsperiode en wilde dat graag zo houden). Ook is het wel even omschakelen dat het opeens zo snel voorbij is. Had gerekend op toch minimaal 1 maand afbouwen, maar zo is het in 2 weken gedaan. Even wennen dus. Graag jullie advies
Ik zou zeggen:volg je borsten! Toen ik stopte met borstvoeding bij jongste dochter (was zwanger van nr3 en de boel trok dat helaas niet) heb ik goed opgelet dat er inderdaad geen plekken kwamen. Zij zat toen,met 8 maanden, op 5 voedingen. Eerst de happen overdag er af ((steeds 1 vervangen door kunstvoeding) en uiteindelijk de ochtend/avond. Ik heb het kolvend gedaan. Kregen ze toch nog een paar slokjes mee..... . Weet je, de ene borst is de andere niet. Ik heb een paar keer borstontsteking gehad,maar afbouwen ging zonder problemen. Mischien gaat het bij jou ook zonder problemen. Enne...super dat je zo hebt doorgezet!!
Dank je Zoe. Ik ben ook wel trots op die 7,5 maanden die ik het volgehouden heb Ik ga het inderdaad in de gaten houden en maar gewoon bijvoeden met flesje als ik het gevoel heb dat hij tekort komt.