Als een u, dus Luuna zeg maar. Waarom zou je de u als een oe uitspreken? je zegt tegen Ruben, toch ook geen Roeben?
tja. andere talen hebben invloed op de onze he? Plus zegt de letter niet altijd wat over de uitspraak
In verreweg de meeste talen wordt de letter (dus uit de geschreven taal) 'u', in de positie van dit woord, uitgesproken als 'oe' en niet als 'uu' zoals we dat hier in Nederland vaak doen. Ik zou het uitspreken als Loena, ik vind Luuna ook een beetje vreemd, omdat je in mijn ogen dan de achtergrond (en betekenis) van de naam 'verloochend'; ik vind namelijk dat de uitspraak daar ook bij hoort.
Hihi laat dat nou ook net het probleem bij ons zijn geweest Iedereen zegt Loeka maar het is Luuka (Luca). Oké het is een Italiaanse naam en daar zeggen ze Loeka, maar ik vind hier Luuka weer mooier is het nog te volgen allemaal Ik vind Loena mooier klinken dan luuna. Btw mijn broer had deze beide namen ook voor als ze een kindje zouden krijgen. Luna en Luca zijn wij ze mooi voor geweest. (wisten het trouwens niet hoor, hoorde we pas toen Luca geboren was.)
Maar loenatick komt ook weg van de maan vroeger dachten de mensen als je buiten liep met volle maan dat je dan gek werd vandaar loenatick
Maar loenatick komt ook weg van de maan vroeger dachten de mensen als je buiten liep met volle maan dat je dan gek werd vandaar loenatick
loena maar ik vind het persoonlijk wel een te populaire naam, althans bij ons hoor je hem zooooo vaak
@Vladimira: Dat wist ik niet, dat loenatic/maan verhaal. Leuk om het zo eens te lezen.. MAAR... We krijgen nog een jongetje, dus wat mij betreft kan hier wel een slotje op. KLOINK?
Luna is ook maan in het italiaans en daar zeg je ook Loena. Als je het opschrijft staat het inderdaad raar maar Luuna vind ik toch ook raar. In Italie is het ook een meisjesnaam en dan zeg je ook Loena.
Ik zal het uitspreken met een u-klank, omdat ons nichtje zo heet. Maar er zijn ook mensen die haar naam met een oe uitspreken, is dus wel lastig sons. Zij is nu bijna 5 jaar en toen was het de eertse keer dat ik die naam hoorde. Ik las dat hij nu veel meer voorkomt, blijft een leuke naam!
Ja, sorry, dat heb ik ook! Als ik mijn hond naar de hondencrèche breng, hangen daar meerdere kaartjes met Luna aan de hokken.
Mijn dochter heet Luna, spreek uit Luuna. In de praktijk zeggen de meeste mensen echter Loena . Zal wel door de Spaanse uitspraak komen. Zelfs als ik ze verbeter blijven ze Loena zeggen.... Daar kun je dus rekening mee houden als je de klank kiest. Persoonlijk vind ik (nog steeds) de uitspraak Luuna mooier