Hai, Ik had een vraagje, mijn werk heeft regelmatig buiten mijn werkdagen om, klinische lessen/bijscholing/cursus hoe je t wilt noemen. Ik werk parttime. Het is voor mij erg lastig om dus buiten mijn werkdagen om naar mijn werk te moeten gaan ( savonds is het geen probleem is mijn man thuis), maar overdag kan het gewoon niet .... Kan je werkgever je dit nou verplichten om te gaan? Of moeilijk gaan doen als je niet geweest bent? Hier ben ik een beetje bang voor...ik zou dolgraag gaan, maar ik heb niet zo makkelijk een oppas, en bovendien heb ik het thuis ook best druk vaak (zwemles van de kinderen en alletwee op sport .en het word mij gewoon een beetje teveel als ik al oppas zou kunnen regelen...dan ben ik met etenstijd terug; en dat is net zo een lekker druk moment; nog eten maken etc etc....
Ligt eraan of het vaak voorkomt of niet. 1x per jaar of iets degelijks zou ik wel in mijn eigen tijd willen doen. Is het iets wat regelmatig voorkomt vind ik dat dit onder werktijd moet, of je moet er bijvoorbeeld een vrije dag voor terugkrijgen.
Als het niet zo vaak voorkomt kan je man toch een dagje vrijnemen? Zo lossen wij dat op in ieder geval. Denk niet dat ze kunnen verplichten tenzij dar in je contract staat. Mijn werkgever zou alleen not amused zijn. Ik heb vorig jaar ook een 5 daagse cursus moeten (wou ikzelf ook erg graag hoor) doen en heb me toen in allerlei bochten moeten wringen. ik krijg cususdagen overigens gewoon vergoed incl reiskosten.
Het is regelmatig , denk aan zon 12xper jaar in werktijd...als het mijn werkdag is is het natuurlijk geen probleem. En. Dan hebben we nog veel overleggen buiten werktijd en ook cursussen, en daar kan ik gelukkig wel heen..
Het is niet af en toe dat is net het probleem,mijn man heeft een drukke baan en werkt ook niet in de buurt, hij zou dan steeds zijn uren moeten opnemen voor mijn cursus...gaat danaardig hard met zijn uren.
Staan de vaste werkdagen in je contract? Bij ons is het zo dat je onderling je vaste werkdagen afspreekt, maar voor de werkgever ben ik gewoon 5 dagen per week inzetbaar, dus van mij wordt wel verwacht dat ik er ben als het een verplicht onderdeel is. En dan moet ik dus oppas regelen.
Ja ik ook. En dan krijg ik soms ook nog te horen dat mijn kind niet hun probleem is. Maar goed ik krijg wel gewoon alles vergoed. Mn moeder komt dus dan wel eens oppassen als ik echt niks anders kan regelen, voor haar bijna 2 uur rijden. Vriendlief hier is ambtenaar en heeft dus elk jaar aardig wat flexuren. Ben zelf dus nogal gezegend. Begrijp dat oppas dua het grootste probleem is. Kan je niet wat regelen met een vrouwlijke collega? Dat jullie onderling op elkaars kids passen?
Ik werk in het onderwijs, parttime, en daar is het ook altijd 'feest' wat cursussen en nascholing betreft. 9 van de 10 keer moet ik ook op mijn vrije dagen naar school of een andere locatie, en veel van mijn andere parttime collega's ook. Dat doe ik overigens -over het algemeen - met alle plezier, want ik vind het belangrijk om je te blijven ontwikkelen. Tot nu toe was dat nooit een probleem, maar nu wij een kindje verwachten moeten we maar even kijken hoe we dat tzt gaan oplossen. Of jouw aanwezigheid altijd verplicht is weet ik eigenlijk niet. Volgens mij is het in het onderwijs zo dat het wel evenredig moet zijn conform je werktijdfactor. Staat er niets in jouw CAO over dit onderwerp?
Bij mij gaan cursussen en alles wel altijd in overleg en kan/mag ik zeggen als het niet uitkomt. Verder bij ons de regel: binnen werktijd zijn de cursuskosten voor jezelf (wordt je vaak niet blij van ) en buiten werktijd betaalt de baas...
Wat heb je afgesproken toen je aangenomen bent? En wat staat er in de CAO/ in je contract? Als er niks over in staat, lijkt het me tijd voor een gesprek met je leidinggevende.
Bedankt voor jullie reacties, ik heb officieel geen vaste vrije dagen,maar omdat iedereen die toch wenst (veel vrouwen in mijn beroep) hebben we die wel...in mijn contract (die trouwens wel al bijna 12 jaar oud is) staat niks over bijscholing en evt verplichtingen buiten werktijden. Uren krijg ik er wel voor hoor, maar dat is ook het probleem niet, die maak ik toch wel genoeg. Vind wel lastig soms want zou wel bij elke scholing/cursus/overleg/ed willen zijn,maar dit zijn er best veel in totaal..
O, ik zit er momenteel middenin. Ik werk ook parttime in het onderwijs. Mijn baas schreef een bitchy mailtje dat de studiedagen vanaf het begin van het schooljaar bekend waren en dat ze me dan 3 dagen mag verplichten om op mn vrije dag op te komen draven. Ik zou graag willen (serieus) en heb ècht geen oppas. Ik ga mn kinderen dus meenemen. (Gnagna ik verwacht wel dat er ergens een campingbed is)
Bij ons heel veel mensen die deeltijds werken en de regel is dat je komt als je die dag moet werken. En dat je mag komen, maar niet verplicht bent op dagen dat je niet werkt. Kom je wel, dan heb je achteraf een dag recuperatie. Hier is de personeelsvergadering (3 keer per jaar) altijd op woensdag bijvoorbeeld. Ergens hopen ze dan dat als je niet op woensdag werkt, je ongeveer 1 keer per jaar je kop laat zien.
Ik heb ook cursusdagen op m'n vrije dag, mijn kinderen gaan naar kdv en ik ruil dan een dag. En met m'n werk doe ik dat dan ook. Ik werk 3 dagen (ma, di, do) en kom dan bijvoorbeeld maandag niet en dan vrijdag wel. Misschien kan je zo iets ook afspreken met jou baas?
Het ligt er aan wat er is afgesproken en in je contract staat. hier heeft mijn man ook wel eens cursus, maar gelukkig is dat bijna altijd gewoon onder werktijd. hele soms dat hij dan een uurtje later thuis is.