Lunchen zonder brood

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 20 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik ontbijt vaak met yoghurt, bio muesli (waar ook geen suiker in zit) en vers fruit. In die muesli zit ook tarwe, maar ik merk dat als ik de tarwe beperk, zoals in de muesli, daarvan is maar een klein gedeelte tarwe, ik er geen last van heb.

Op de site van Amber Albarda zag ik een ontbijtrecept voor quinoa.
    Recepten - Amber Albarda
    Helemaal onderaan.

Of misschien havermout. In de overnight oats-variant. Geen idee of dat te pruimen is, ik moet het nog uitproberen, maar een vriendin van mij is er weg van.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Thanks voor de tips :)

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik gebruik vaak komkommer als vervanger van brood.

Bijv:

Komkommer in de lengte doorsnijden, zaadjes eruit, vullen met huttenkase, peper en zout erover en wat plakjes gerookte zalm.

In plaats van zalm kan je ook vleeswaren of kaas erop doen.
    Of vullen met filet americain, echt heerlijk.

Makkelijk klaar te maken op je werk ook.

4. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Salade van parelcouscous.

Parelcouscous
    Feta
    Rode ui
    Halve cherrytomaatjes
    Paprika's in stukjes
    Komkommer in blokjes
    Peper, Zout

De parelcouscous ongeveer 12 minuten in kokend/pruttelend water en dan afgieten en af laten koelen. Dan alle ingrediënten erdoor. Super lekker!

5. Amethist

Couscous is gemaakt van tarwe. En dat ben ik momenteel aan het vermijden.

6. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Bananenbrood,
    Gehaktbrood,
    Ei met prei en gehakt mengen en bakken als een pannenkoek.

7. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Ik eet graag een kom yoghurt met kellogs special K tussen de middag.

8. Islah

Islah Niet meer actief

Met parelcouscous wordt couscous van gerst bedoeld...

9. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Overnight oats is heerlijk!!!!

Ik heb vanmiddag lekkere salade gemaakt:

Half zakje rucola (ik heb vaak rucola-melange van lidl)
    Paar tomaten (waterige kern eruit)
    Handje witte druiven
    Stuk komkommer (ook kern eruit)
    Handje walnoten
    Geitenkaas (ik heb van Lidl, die pakjes met 2x 100 gram. ik gebruik dan 50 gram)

Dressing van olijfolie,honing en beetje citroensap.
    Echt heel erg lekker!!!

10. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik eet regelmatig speltbeschuiten als lunch, volgens mij zit daar geen tarwe in. Het lekkerst vind ik hem belegd met gerookte zalm en daarop wat roerei, maar je kan er natuurlijk alles op doen wat je normaal op je boterham zou doen.

11. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Het klinkt eerder dat je beter gerechten kunt vermijden waar suiker in zit. Ik herken je probleem hier ook. Wanneer ik iets met suiker in eet krijg ik meteen een dip. In brood en pasta zitten suikers. Bij heel veel gerechten krijg je snel een dip. Tegenwoordig doe ik heel veel gerechten eten waar geen toegevoegde suiker in zit en maak ook zelf speltbrood. (alleen speltmeel, gist en klein beetje kokosbloesemsuiker en beetje roomboter) erg lekker veel gezonder en vult ook veel beter!

Wat ik voornamelijk als ontbijt eet (kan ook als lunch) ik maak een muffin uit de mok. Ik prak 1 banaan met stuk of 8 frambozen door elkaar. Doe 1 ei in een mok roeren en daar dan de banaan/framboos prak erbij. Dan 2 lepels havermout, 1 eetlepel lijnzaad en 1 eetlepel geraspte kokos. ( eventueel scheutje honing of kokosbloesemsuiker) In de magnetron en klaar is muffin uit mok. Dan doe ik daarnaast nog bakje griekse yoghert met lijnzaad. Vult goed een geeft veel energie + veel voedingsstoffen die je nodig hebt ideaal :) Er zijn heel veel sites waar je goede recepten vandaan kunt halen om zoveel mogelijk suiker, tarwe, zout, bepaalde e-nummers etc.. te vermijden. Alleen wanneer je dit gaat eten allemaal dan raak je hier zo snel aan gewend dat heel veel gerechten dat je altijd at ineens heel anders kan gaan smaken haha :p

12. Amethist

Oh echt! Dank je wel, dat wist ik niet. Dan kan ie op "de lijst" :D.

13. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Kan iemand mij misschien hier een antwoord op geven.
    Als ik brood eet,dan krijg ik een opgeblazen buik en lijk ik maar niet verzadigt te raken.
    Maar neem ik knackebröd dan heb ik van beide geen last.
    Komt dit nou door de bepaalde vezels of door de suiker?

14. Amethist

@ Veronique: Ja, ik eet ook (zoveel mogelijk) suikervrij. Ik mijd iig geraffineerde suikers. Maar ook van tarweproducten gaat mijn bloedsuikerspiegel op hol.

15. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Het is allebei tarwe en een boterham is 15 gram koolhydraten, een cracker ongeveer 10 (afhankelijk welke je hebt)
    Eet je volkoren variant van brood/crackers?

16. Amethist

Dat kan door de tarwe/het tarwemeel komen. Ik heb er ook last van. Ik word tevens heel sloom en loodzwaar (mijn lijf en ledematen dus) na een broodlunch. Als ik roggebrood of volkoren crackers eet heb ik het niet. Ik denk zelf dat dat komt omdat beiden gemaakt zijn van roggemeel met tarwemeel slechts als toevoeging. Tarwemeel is dan dus in veel mindere mate aanwezig en dan reageer ik er niet zo op. Zodoende ook dat ik nu zoveel mogelijk tarwevrij eet.

17. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
  18. Pikapaas

Pikapaas Actief lid

18 jun 2014
    126
    0
    16
    NULL
    NULL
  19. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Wat een lekkere ideeën komen voorbij!
    Ik eet 's ochtends brood of crackers en op mijn werk eigenlijk altijd een salade. Maar dat komt omdat ze daar overheerlijke salades verkopen dus ik hoef ze niet zelf te maken thuis :p

Deel Deze Pagina