Lunchen zonder brood

Discussie in 'De lounge' gestart door Amethist, 20 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twee meisjes

Twee meisjes Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen dus misschien een dubbele tip, maar hier bak ik regelmatig spelt pannenkoeken. Ik gooi ook vaak wat groente door het beslag. Een omelet met veel groente (ui, paprika, tomaat etc) staat hier ook vaak op het menu.

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Zo, de overnight oats en mijn lunch voor morgen (de kikkererwtensalade van Eylems link) staan klaar in de koelkast. Ik ben benieuwd hoe het bevalt. De salade is iig lekker, daar heb ik al even van geproefd. Morgen nog de feta en dressing erdoor doen en dan is het vast nóg lekkerder ;).

3. Amethist

Nou, de overnight oats waren heerlijk! En de kikkererwtensalade ook. Op deze manier vind ik het niet erg om geen brood meer te eten :D.

4. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    #64 Thunder, 22 aug 2014
    Laatst bewerkt: 22 aug 2014
    Ik maak regelmatig maaltijdsalades de avond van te voren om mee te nemen naar mijn werk. Ik verzin altijd maar allerlei combinaties met wat ik heb liggen en dit zijn twee lekkere van vorige week. Ook super makkelijk/snel klaar te maken trouwens. Mijn man smulde er ook van op z'n werk.

- Bulgur (ik had die van Artisan bij AH gekocht, kokend water over gieten en klaar) (Kunt het ook vervangen door quinoa)
    -Rucola
    - Blokjes feta met kruidenolie (uit zo'n pot)
    - Klein scheutje olijfolie
    - Peper en zout
    En dan klein gesneden:
    - Olijven
    - Klein rood uitje
    - Roma tomaatjes
    - Witte druiven
    - Mini (honing) augurkjes
    - Eventueel Snufje verse peterselie

En de volgende:

- Afgekoelde Volkoren pasta (bijvoorbeeld de biologische penne AH-merk of van ALDI) (Je kunt het ook vervangen door speltpasta, hebben ze bij AH)
    - Peper en zout
    - Yoghurt mayonaise
    - Blikje tonijn
    - Jonge eikenbladsla met rood uitje (zakje van AH)
    En in stukjes:
    - gekookt ei
    - olijven
    - augurkjes
    - Komkommer
    - Roma tomaatjes
    - Appel

5. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ook lekker is om een cake te maken met spelt en appel of een kwarktaart. Beide zonder suiker, dus gezond en prima als lunch te eten. En je kunt elke dag een stukje nemen en er dus lang mee doen.

Cake:
    2 of 3 appels in hele kleine blokjes
    2 appels in schijfjes
    175 gram boter
    snufje zout
    3 eieren
    1 theelepel kaneel
    125 ml maple of agave siroop
    250 gram (volkoren) speltbloem
    5 gram bakpoeder

Klop de boter luchtig en kaneel, zout en eieren toevoegen.
    De appelblokjes en de 125 ml siroop toevoegen. Tot slot de bloem en bakpoeder erdoorheen mixen. Beslag in ingevette cakevorm.
    Appelschijfjes even in pan bakken met scheutje siroop en bovenop het cakebeslag leggen.

Oven 180 graden. 40 minuten.

Kwarktaart (is dus niet zoet):
    Springvorm van 24 of 26 cm

Bodem:
    175 gram amandelmeel
    1 ei
    30 gram roomboter

Kwark:
    500 gram volle dikke kwark (of Griekse yoghurt)
    250 ml slagroom
    5 gelatine blaadjes

Bereiding
    Verwarm de oven voor op 170 graden
    Meng alle ingrediënten voor de taartbodem en vorm er een bal van.
    Vet een springvorm goed in met roomboter
    Verdeel het deeg gelijkmatig in de springvorm, maak een klein opstaand randje van ongeveer 2,5 á 3 cm hoog
    Bak de taartbodem in 15 min gaar en knapperig.
    Laat de bodem volledig afkoelen. Eventueel na een minuut of 10 uit de springvorm halen en op een rooster aflaten koelen.
    Week de gelatine 5 minuten in koud water
    Klop met een mixer ondertussen de kwark met de slagroom tot een lobbige massaVerwarm in een pannetje 4 eetlepels water
    Knijp de gelatine goed uit en los de gelatine op in het warme water
    Giet het vervolgens bij het kwark mengsel en roer het goed door elkaar
    Schenk het mengsel op de afgekoelde bodem en laat het geheel in de koelkast minimaal 3 uur opstijven.

Met heel veel vers fruit garneren.

6. Amethist

@ Thunder: Dank je wel! Ik wist niet dat ze speltpasta bij de AH verkopen. Ga ik eens even kijken waar ie goedkoper is, de AH of de natuurwinkel ;).

7. CenM

CenM Bekend lid

20 dec 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL
    Yoghurt met notenmix/rozijnen/pitjes
    omelet als wrap en dan vullen met tonijnsalade oid
    rijstwafels met beleg

8. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Griekse yoghurt doe ik ook wel als lunch inderdaad. Ik doe dan meestal met blauwe bessen en gebroken lijnzaad (lekkere nootsmaak). Of als ik geen bessen heb met aardbeien en druiven. Mijn man wil het altijd zoeter dus die doet er dan een theelepel dadelstroop doorheen.

Ik heb ook wel eens gewoon een broodtrommel gevuld met stukjes worst/salami, kaas, olijven, handje noten, medjoul dadels, gedroogd fruit en augurkjes meegenomen. Haha! gewoon een soort borrelhaptrommeltje als lunch. Voelde wel feestelijk :)

En wat ook lekker is worteltjes en komkommer in houmous dippen. ALDI heeft soms een partij hele lekkere pittige houmous. En het vult best wel.

En AH heeft lekkere speltcrackers. Van eigen merk ("ah liefde en passie") en ook een ander die staan bij ons bij de cereals in de buurt, dat zijn dikke rechthoekige met veel zaden. Die laatste verkopen ze ook bij de hema. Lekker met plakje geitenkaas en tomaat.

Er blijven maar ideeën komen nu :D

9. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja speltpannekoeken eten wij wel een keer per week, heerlijk. Wij doen vaak met blauwe bessen door het beslag. We gebruiken sojamelk om te maken, vinden we lekkerder dan met gewone melk.

Je kunt ook heerlijk zelf pizza maken. Zelf bodem maken met speltmeel of -bloem en dan eigenlijk gewoon topping met wat je maar wil. (ook wel eens afgekoeld als lunch meegenomen). Mijn man had een keer een lekkere met rucola, mozarella, pijnboompitten, romatomaatjes en honing gemaakt. (en als basis wat tomatenpuree)

10. Amethist

Yoghurt of kwark oid ben ik voor tussen de middag niet zo dol op. Ik eet als ontbijt bijna altijd al yoghurt met muesli (en vanmorgen dus voor het eerst overnight oats, wat ik zeker nog vaker ga eten) en dan vind ik in de middag ook zuivel een beetje teveel van het goede.

Voor naar mijn werk zal het dus voornamelijk salade's worden. Maar goed, die kan ik natuurlijk ook maken met verschillende dingen; sla, kikkererwten, quinoa.

11. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    die kikkererwtensalade ga ik ook eens opzoeken..

Ik heb al langere tijd vaak buikpijn misschien is geen brood eten ook voor mij niet zo slecht. Ik eet al sinds een tijd minder brood in ieder geval i.d. regelmatig salades ook mee naar mijn werk.

12. Amethist

Ik vond deze broodloze dag echt heerlijk. Ik voelde me echt minder moe, zwaar en sloom en ik heb ook geen opgeblazen buik gehad, wat ik normaal vaak wel heb aan het einde van de dag.

Zondag ga ik eimuffins maken. Die kan ik dan eens eten als ontbijt met een speltcracker erbij en als lunch meenemen naar mijn werk met een lekkere salade.

13. Amethist

De kikkererwtensalade was echt heerlijk. Vulde goed en ik hield ook lang een verzadigd gevoel. Normaal, na een broodlunch waarbij ik zeker 4 boterhammen weg werk, val ik zo'n 2,5 uur na de lunch alweer om van de honger. Dat had ik nu totaal niet.

14. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Opgezocht en ik ga hem vd week ook mee-nemen naar mijn werk !

15. Amethist

Ik ben nu een maand bezig met lunchen zonder brood (overigens eet ik nu nagenoeg geen tarwe meer) en ik voel me zo heerlijk. Het is wel veel meer werk en ook wel duurder, maar het is het zo waard.

Ik eet veel salades, maar neem ook soep mee naar mijn werk. Voor morgen heb ik net alle voorbereidingen getroffen voor een quinoasalade met geroosterde kikkererwten, tomaat, komkommer, gebakken kipstukjes, paprika en een gekookt ei. Een lekkere scheut olijfolie erover en nog wat zeezout. Het is vast weer lekker.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Leuk he hoe snel dat went

Ik doe het nu straks in Januari al 2 jaar...

17. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik merk het ook. Eet bijna geen brood meer. Af en toe een lekker belegt broodje als we buitenshuis eten, maar dan houdt het op.
    Ik vervang het o.a. voor yoghurt, eierkoek, of salades.

18. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
  19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    jaaaa...die heb ik zondag gemaakt...

Hele goede smaak.

Onze kinderen vonden het ook heerlijk.

20. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Ik eet ook weinig brood meer nu k thuis ben, maar naar mn werk neem k wel meestal speltbrood mee. Misschien kan k hier nog wat inspiratie op doen voor als k weer aan t werk moet in januari.

Deel Deze Pagina