Lunchtrommel kind, broodvervangers!

Discussion in 'Mama en gezin' started by Soumayyaah, Aug 16, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,277
    1,440
    113
    Ik ben het wel met @suus1983 eens dat ik 3 boterhammen gewoon normaal vind voor school. Ligt er natuurlijk wel aan wat je er op doet maar zou eerder kijken naar wat ze de rest van de dag allemaal eet.

puzzelstukje likes this.
  2. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

Aug 8, 2011
    547
    33
    28
    Nee hier geen koelkast hoor. Denk dat hier iedereen vnml brood mee heeft dus dan is dat ook niet echt nodig. Ze warwn vorig jaar zo actief met slechte tussendoortjea verbieden en schoolfruit. Maar die boterham, zo hollands he, dat blijft erin..

3. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Wij hbben verschillende lunchboxen met 3 vakjes. Nu wil mijn dochter niet zoveel eten mee en vond ze het in het begin ‘teveel gedoe’. Nu is ze teleurgesteld als papa haar lunchbox maakt en z alleen maar brood heeft.
    Ze krijgt elke dag 1,5 boterham mee, in 3 stukjes. Tomaatjes en komkommer en daarnaast of een rijstewafel (in stukjes gebroken), of een gekookt ei, of blokjes kaas. Zo zijn we de week weer door :) wo/vrij middag vrij.

Ik doe dit trouwens in een koeltasje met koelelement. Ook hier geen koelkasten.

4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Bij mij op school is continurooster maar echt geen koelkast hoor. Is niet standaard.

Ik geef brood mee maar wel met wat extra’s. Augurk met kip, tomaat, mozarella, bassilicum enz.
    Soms voor 10 uurtje pastasalade. Dat soort dingen.

5. sweetL

sweetL Fanatiek lid

Jul 8, 2014
    2,089
    2,095
    113
    Female
    Brabant
    Vegan bananen pannenkoekjes!:)

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dat van die standaard boterhammen klopt ook hoor. De klasgenoten van mijn kinderen hebben ze zich er lang over verbaasd waarom ze geen of weinig brood bij hebben? Lijkt toch iets vreemds te zijn ofzo.
    Terwijl ze heel veel andere voedzame dingen bij hebben.
    Ook andere volwassenen ook: maar wat eten ze dan?

7. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Sowieso is 'men' in Nederland geobsedeerd met brood. Volgens mij is er geen enkel ander land waar bij ontbijt en lunch boterhammen gegeten worden :p

8. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Ik heb op aanraden van leden hier ook de yumbox gekocht. Vond 'm erg duur, maar las hier zo veel positieve reacties dat ik hem toch gehaald heb.
    Uiteindelijk vond ik hem erg zwaar en best lomp/groot. Ik moest echt een grotere tas meenemen naar mijn werk, een klein handtasje paste niet.
    Ik nam vaak ook een beetje yoghurt mee met bevroren fruit, maar dat lekte bij mij toch wel regelmatig.
    Ik heb hem een maand gebruikt en nu ligt ie onderin de kast. Erg jammer van die 40 (?) euro.
    Een vakjestrommel vond ik wel erg fijn, maar dan zou ik er gewoon 1 van de IKEA halen.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ja je kunt altijd wat anders kiezen, niemand is verplicht om brood te eten. Ik zeg alleen dat ik niet denk dat ze door die ene boterham extra is aangekomen. En ik vind 3 niet veel voor een kind van 6. Eet die van mij ook, soms 4. Je kunt zijn ribben nog tellen. Mijn oudste eet er soms wel 6 en ook die is slank.

Er zitten best nog wel voedingsstoffen in brood en relatief gezien weinig calorieën. Het is zeker niet slecht te noemen (tenzij je overal een dikke laag choco pasta opgooit).

sillies and Caithy like this.
  10. Loetje85

Loetje85 Bekend lid

Jun 17, 2016
    814
    200
    43
    In mijn optiek; fruit is leven! Naast fruitsuikers (die overigens niet te vergelijken zijn met geraffineerde suikers) zitten er zoooooveel gezonde dingen in fruit!! Echt niet ongezond te noemen! Al eet je 10 bananen op een dag, liever dat dan 10 boterhammen met chocopasta. Als fruit tegenwoordig al ongezond is..... :(

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,898
    3,931
    113
    Een kind in de groei komt echt niet aan van een extra boterham. Mijn dochter eet ook 3 boterhammen op school. Maar het is zo'n beetje haar hoofdmaaltijd, bij het avondeten eet ze vrij weinig.
    Ken je de reclame van vroeger niet meer? "Brood daar zit wat in" Oke witbrood niet maar als je volkorenbrood neemt zit daar echt wel veel goeds in. En anders een extra banaan?

puzzelstukje likes this.
  12. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Alle scholen hier in de omgeving hebben dat. Echt niet alleen onze school. Ik vind het een normale voorziening. Zeker in de zomer. Het personeel heeft toch ook een koelkast in de docentenkamer? En op je werk heb je toch ook een koelkastje?

School die ik ken heeft trouwens een oproep gedaan aan ouders. Een aantal had nog een koelkast over. En een andere school heeft geld bij elkaar gelegd van de sponsorloop. Hoe duur zijn die kleine tafelmodel koelkastjes nu?

13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Wij hebben pas sinds een maand een koelkast op het werk. Een heel groot semi overheids bedrijf. Vind het dus echt niet een standaard iets hoor.

puzzelstukje likes this.
  14. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Ik heb het over het kind van TO dat (volgens haar) teveel is aangekomen. Die krijgt al fruit mee. Dan kan je beter andere gezonde alternatieven geven zoals hier worden genoemd. Dan nog meer fruit bovenop dat wat ze krijgt. Ik noem groente of bijvoorbeeld noten etc.

Boterham met choco heeft niemand het over... Ik neem aan dat TO dat ook niet meegeeft.

15. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,018
    5,227
    113
    Wat betreft een koelkast dit kan je als betrokken ouder ook zelf organiseren.... Genoeg mogelijkheden als school het niet wil of kan betalen (waarover je in gesprek kan gaan).

Creatieve mogelijkheden genoeg lijkt mij.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Noten kunnen supergoed zijn, maar portiecontrole is dan wel heel belangrijk, want ze zijn wel heel erg calorierijk

Caithy likes this.
  17. Treez

Treez Niet meer actief

Mijn oudste dochter heeft ook aanleg om snel aan te komen en ik heb ook het aantal boterhammen teruggebracht en vervangen door extra fruit en groentes. Ze krijgt nu twee boterhammen bij de lunch en standaard rauwkost. Als ze dan nog honger heeft, mag ze altijd extra fruit pakken. Die ene boterham maakt hier duidelijk het verschil. Ik denk dat bij sommige kinderen die extra boterham daardoor wel het verschil kan uitmaken. Mijn jongste eet rustig 4 boterhammen en is graatmager en de oudste lijkt al aan te komen door naar eten te kijken. Ze is in al haar beweging ook minder intens dan de jongste en verbrand daardoor ook minder. Ook hebben beiden een compleet ander figuur. Ik denk dat je het per kind ook moet afstemmen. Ze moeten echter geen honger leiden of op dieet, maar wel een afgestemd voedingspatroon op hun behoeftes.

Inderdaad mee eens. De vezels in fruit zorgen voor een betere opname van de suikers. Naast de gezonde vezels zit fruit ook vol met vitamines en mineralen. Werkelijks niks mis met een extra stuk fruit.

Loetje85 likes this.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Als tie lekt doe je of 1 van de vakjes te vol of is er iets mis mee. Ze hebben hier nog nooit gelekt.

En zwaar valt toch wel mee? Wel iets zwaarder dan een mepal trommel, maar mijn kleuter sjouwt hem zelf mee.

19. heidiane

heidiane Fanatiek lid

Jul 5, 2010
    1,724
    1,647
    113
    Ik heb van die mini koel elementen die ik dan in de trommel doe, even creatief nadenken hoe jij die nou kunnen gebruiken.

20. heidiane

heidiane Fanatiek lid

Jul 5, 2010
    1,724
    1,647
    113
    Wie weet als je als ouder heel verbaasd reageert met: Wat? Een continurooster en geen koelkast? :eek:

Wellicht gaan ze dan idd op die school denken dat ze iets heel belangrijks niet hebben wat waarschijnlijk andere scholen vanzelfsprekend wél hebben. :roflmao:

Share This Page