Hier even informatie voor wie het aangaat Luteale fase deficiëntie Progesteron therapie wordt aanbevolen voor vrouwen die onvruchtbaarheid ( of habituele miskramen) hebben naast een probleem dat luteale fase deficiëntie genoemd wordt. Luteale fase deficiëntie is een resultaat van onvoldoende progesteronproductie door de ovaria( eierstokken) gedurende de tweede helft van de menstruale cyclus. De ovaria gaan door met maken van progesteron gedurende de eerste 8-10 weken van de zwangerschap ( sinds de laatste menstruale periode). Wanneer er onvoldoende progesteron is gedurende de vroege zwangerschap kan het embryo mogelijk niet overleven. Na deze periode van 8-10 weken, wordt de placenta de grootste bron van progesteron en de ovariumhormonen zijn niet langer nodig. Er wordt aangenomen dat wanneer de ovaria niet genoeg progesteron kunnen maken gedurende de laatste helft van de menstruele cyclus, dan zouden ze ook niet de benodigde hoeveelheden progesteron gedurende de zwangerschap produceren. Bij vrouwen met luteale fase deficiëntie is het gebruikelijk met de progesteronbehandeling door te gaan gedurende de vroege weken van de zwangerschap om de productie van progesteron door de ovaria te supplementeren. Wanneer een vrouw vier of vijf miskramen heeft gehad in de eerste acht weken, is dit altijd een teken van luteale fase deficiëntie, zegt Dr. John Lee. Progesteron is nodig om de implantatie van het zich ontwikkelende embryo mogelijk te maken en om de afstoting ervan te voorkomen, maar het kan zijn dat de follikel niet op het eitje reageert met voldoende progesteron. Dr. Lees advies: Wacht tot je ovuleert, en doe dan een bloedtest ( voor HCG), vier tot zes dagen na een mogelijke bevruchting om te zien of je zwanger bent. Als je zwanger bent begin dan met progesteron; op die manier vergroot je de kans op een gezonde baby. Bloedtesten voor zwangerschap zijn meestal positief binnen 72 uur van bevruchting terwijl urinetesten normaliter niet eerder dan twee weken na de bevruchting positief zijn. Vrouwen kunnen luteale fase deficiëntie ontwikkelen nadat ze ovulatiemedicatie hebben gehad voor IVF ( In Vitro Fertilisation). Daarna wordt progesteron voorgeschreven om tegen luteale fase deficiëntie te verzekeren. Er is een nieuwe vaginale 8% progesterongel (Crinone) ontwikkeld voor de support van de luteale fase nadat er IVF is gedaan. De basis van polycarbophil base onderhoudt voortdurende absorptie van progesteron en voorziet zo in hoge progesteronconcentraties binnen de baarmoederholte. Crinone wordt in de V.S. onderzocht om de invloed ervan op IVF zwangerschappen te bepalen.
Heeft dit ook temaken met een korte luetale fase of is dat weer iets anders? Overgins wel interessant
Het gaat over het hebben van een eisprong maar in de LF dat je geen of weinig progesteron aanmaakt Wat erg belangrijk is voor het "plakken" van het vruchtje in de baarmoeder Dus daardoor krijg je vaker een miskraam... En hoe kort is kort?
Ik vraag me dat ook af wat kort is. Di van mij is meestal rond de 12 dagen. En heb gelezen dat tussen de 12 en de 16 "normaal"is
Ja ik maak geen progesteron aan... Maar de gyn zegt (de oude dan) dat ik dan geen eisprong heb,maar het wel of niet hebben van progesteron heeft echt helemaal niks te maken met de eisprong... Daarom heb ik dit opgezocht dat ik in iedergeval niet gek ben en het kan overbrengen naar mijn nieuwe gyn
inderdaad, progesteron komt pas vrij als je ei gesprongen is als ik t goed begerepen heb! Ben je wel al gestart met behandelingen? Ik moet as dinsdag naar de fert arts, ben eens benieuwd!
Nou ik heb dus voor 5 rondes clomid ingenomen (wat voor een eisprong is) tot ik erachter kwam dat dit echt niet goed is voor mijn lijf (vocht vasthouden en bijna 10 kg aankomen) dat ik dubbele dosis hormoon in mijn lichaam heb Ik heb nu een nieuwe gyn die me 8 sept een HSG laat afnemen en daarna echo's voor follikel meting Ik hoop dat die vrouw er dan achter komt dat ik progestan nodig ben om een vruchtje te laten "plakken" in mijn baarmoeder
Jeetje wat onwijs balen puzzcat Hopelijk gaat je follikelmeting straks iets uitwijzen! Hou je ons op de hoogte!
Hmm Puzz, das ook vervelend zeg, behandelen ze je voor iets, maar dus wel voor t verkeerde! Hoop dat er gauw wat uit komt dan en dat je snel met de juiste medicatie kan starten!
Heey, Puzz ff een vraagje, als ik mag? Hoe ben jij er eigenlijk achter gekomen dat je geen eisprong hebt? Merkte jij iets aan jezelf of ben je na een jaar naar de dokter gegaan?
Ohh ik heb juist wel een eisprong,de gyn dacht juist van niet Hij zei:Als je geen progesteron aanmaakt dan heb je geen eisprong... Terwijl de vervangende gyn het wel zag en het heeft helemaal niks te maken met de progesteron... Het zijn 2 verschillende dingen,2 verschillende fases van de cyclus Dus je kan een eisprong hebben maar geen prog. En ik voel de eisprong ik kan zelfs vertellen aan welke kant van de eierstokken het springt
hoi meiden wanneer is een lf TE kort? ik lees verschillende verhalen? hoe lang zouden jullie wachten met naar de huisarts stappen? ik zit nu in ronde 4, in ronde 2 en 3 had ik een lf van 9 of 10 dagen. Nu wacht ik nog steeds op mn ei en zit al op dat 16 van een cyclus die normaal 28 dagen duurt .....
Interessant stuk Puzzcat! Even een vraagje voor mezelf. Toen ik nog aan de pil was had ik heel vaak doorbraakbloedingen. Meestal in de tweede periode van mijn cyclus. Ik ben nu in de 23ste ronde maar zo ver ik weet nog niet zwanger geweest. Dus ook geen miskramen. Alle onderzoeken zijn achter de rug, er is niets gevonden. Alleen hormonaal hebben ze nog niet echt ver gezocht (ik weet ook niet of dat kan). Zou mijn doorbraak bloedingen en niet zwanger worden, hier iets mee te maken kunnen hebben? Heb je meer info over ook de eerste periode van de cyclus? Waar zou ik die kunnen vinden?
ik doe o-testen en doe sinds deze maand tempen. mn o-testen geven al heel de week een lichte streep (zie album) en mn temp blijft redelijk gelijk.... nog geen ei dus. vorige maand had ik op vrijdag en zaterdag een positieve o-test (zie album) en werd ik 1,5 week later op woensdag ongi. ik weet dus niet precies van welke dag ik moet uitgaan dat ik mn ei had, omdat een o-test niet de dag aangeeft..... hoe vind jij je ei? ik ben sinds juni gestopt, uds weet niet of ik nog aan het ontpillen ben. mn luteale fase is al 2 maanden gelijk en vorige maand was mn cyclus 28 dagen.... wat denk jij? ontpillen?
Ik denk niet dat je kan spreken van ontpillen als je zon duidelijke eisprong hebt als jij Je hebt zoiezo rond de 8 dagen nodig voor het goed innestelen van een vruchtje Denk dat het goed zit bij jou Als je naar de huisarts gaat zal die zoiezo zeggen dat je minstens een jaar bezig moet wezen om een afspraak te krijgen bij een gyn Als de huisarts je een verwijzing geeft zal alsnog de gyn hetzelfde zeggen Ik zou het zoiezo goed in de gaten houden en alles opschrijven wat van jou cyclus van toepassing is