Beste verloskundigen: Op 11 september ( dus alweer een dik half jaar geleden) ben ik in anderhalf uur tijd bevallen van een dochtertje, mijn eerste kindje. Vanwege de snelheid (slechts anderhalf uur weëen inlcusief 12 minuten persen) scheurde ik uit. Nu heb ik daar nog af en toe wat last van, maar ik begreep dat dat biet abnormaal is. Maar.....ik heb het idee dat mijn schedewand is verzakt. Met name aan de kant van de endeldarm. Ik heb daar namelijk een zichtbare en helaas ook voelbare "bal" zitten, die bij inspanning, zitten en lopen voelt, alsof er iets uit komt zakken. Bijkomend nadeel is, dat uik hypermobiel ben en dan is je weefsel al wat rekbaarder dan bij een ander begreep ik. Na de bevalling heb ik keurig mijn bekkenoefeningen gedaan... Mijn vraag is dus: is dit blijvend of zou er nog verbetering kunnen plaatsvinden. En zo nee: wat is er dan nog aan te doen? Ik heb nog wel een wens voor een tweede ( op termijn) maar toch ben ik wel benieuwd. Tijdens gemeenschap heb ik er overigens geen last van, maar het is een naar gevoel als ik nies, hoest of buk, bijvoorbeeld.
Hoi hellen, Het zou nog over kunnen gaan maar daar heb je wel hulp bij nodig, maak eens een afspraak bij een bekkenbodemfysiotherapeut zij kunnen je precies vertellen welke spieren beter getraind moeten worden. Je kan daar naar toe zonder tussen komst van je huisarts. Kunnen zij je niet helpen zullen ze je naar je huisarts verwijzen. Imke
Dank je voor je advies! In de praktijk waar mijn cesartherapeut zit, zit toevallig ook zo'n bekken fysio. Ik zal daar nu zeker eens contact mee opnemen!