Hey dames, Na ronde 13 nog steeds niet in verwachting... ik heb mijn vriend eindelijk kunnen overtuigen om een spermatest te doen en gisteren hebben we het resultaat gekregen: verminderde beweeglijkheid en afwijkende vorm... we kregen de raad om verder te gaan. Ik had reeds een afspraak met gynaecoloog gepland morgen. Maar ik wil misschien hier toch al wat ervaringen van jullie horen. Mijn vriend is er nog altijd van overtuigd dat bij een tweede test alles in orde zal zijn, hij wil het niet aanvaarden. Ik zit al verder te denken: en wat nu? is er nog een kans dat we op natuurlijke wijze zwanger worden? of wat is de volgende stap? IVF? of nog iets anders? Zijn er voedingssuplementen die hij kan nemen zodat de spermakwaliteit kan verbeteren? Ik heb mijzelf al eens laten testen (bloed en gynaecologisch onderzoek) en bij mij zou alles in orde zijn? ik heb ook een regelmatige cyclus. alle ervaringen zijn meer dan welkom... ik zie het even niet meer zitten...
Hoi, Wat rot voor jullie. Wij hadden het ook, alleen dan weinig tot helemaal geen levende cellen. De 2e keer dezelfde uitslag en toen hebben we ons laten verwijzen naar de fertiliteitskliniek. Daar lopen we nu een aantal weken en alles lijkt bij mij goed te zijn maar ook ik moet de onderzoeksmolen in, ik krijg nu een cyclusanalyse. Bij mijn vriend is de sementest nu weer herhaald en we hopen morgen de uitslag hiervan te hebben. Mijn vriend gebruikt selenium/zink tabletten kun je gewoon bij de kruidvat kopen en het is een blauw potje. foliumzuur kan ook helpen. Ik wil jullie veel succes wensen met wat komen gaat en laat het allemaal een beetje op je af komen want het kan best heavy zijn. De behandeling hangt af van hoeveel levende goed beweeglijke cellen er zijn, het kan idd ivf of icsi worden maar als hij >1 miljoen goede cellen heeft kan iui ook eerst geprobeerd worden. Dat is toch even afwachten!
Ik heb gehoord dat het sperma van een man verbeterd kan worden door gezond leven en gezond eten. Dus veel groente en fruit eten, veel water tussendoor, sporten, niet roken en weinig alcohol. Ik weet niet of je vriend overgewicht heeft of al gezond leeft. En anders wat Meliszy zegt kan hij extra vitamines nemen.
bedankt voor jullie reacties. Mijn virend is iemand die gezond leeft volgens mij: rijdt iedere dag 20 km met de fiets, drinkt enkel een paar glazen alcohol in t weekend, is absoluut tegen roken, eet gezond.... vandaar dat ik het echt vreemd vind. Morgen moeten we voor de eerste maal naar de fertiliteitsarts om te kijken wat de verdere stappen zijn. wat is juist het verschil tussen ivf, icsi en iui? De precieze details van de sperma test zullen morgen ook gegeven worden, ik hoop dat het al bij al meevalt.
Hoi meid even een tip voor extra naast de vitamientjes wat ook helpt, walnoten zijn ook erg gezond en goed voor het verbeteren van zaad kwaliteit! Verder lijkt mij 20km fietsen best 2much elke dag. Door de wrijvingen word het warm en dat is erg slecht voor de zaad kwaliteit net zoals te strakke of warme ondergoed niet goed is en hete baden etc. Zal het anders maar even googlen en morgen bij je arts even navragen. Wens je sterkte en succes met de bandelingen hopelijk mogen we allemaal gauw posi testen!
Vl zat hier ook op de grens van normaal en verminderd vruchtbaar. Wel genoeg zaadcellen, maar traag en misvormd. Hij heeft o0gelet met alcohol en elke dag een C1000 tablet van kruidvat eigen merk. Heeft dit 2-3 maanden geslikt en toen opnieuw onderzoek. Bewegelijkheid cat A was 4%, nu 33%, dus het kan wel een groit verschil maken. Verbaasde mij wel, want verder heeft hij niets veranderd (ja opletten met niet te warm douchen, geen hete baden, minder alcohol, etc maar hij heeft niets drastisch omgegooid.) Zaadkwaliteit kan overigen sook beinvloed worden wanneer iemand in de afegelopen 2 maanden ziek is geweest of koorts heeft gehad.
Het zou best kunnen zijn dat de volgende semenanalyse verbeterd is omdat hij bijv ziek is geweest.. Wat hij kan doen is Bioseleen+zink gaan slikken.. Als hij al gezond leeft kun je daar weinig aan veranderen natuurlijk.. Misschien minder strakke ondergoed/broeken?? De afspraak bij de gyn is alleen voor jou bedoeld?? Of gaan jullie de uitslag bespreken?? De moed niet gelijk opgeven hoor! Sterkte en succes!
Hoi, Ten eerste wil ik je even een hart onder de riem steken, ook bij low fertility bij een man is er nog veel mogelijk hoor! IUI is Intra Uteriene Inseminatie. Dat wil zeggen dat er in jouw baarmoeder geïnsemineerd wordt. Hij doet zijn bijdrage in een potje, dat wordt in het ziekenhuis "gewassen" (alle dode cellen eruit en alle overtollig vloeistof zeg maar) en dan wordt het 5 kwartier later bij jou ingebracht. Dat is een kwestie van je baarmoedermond openzetten met een speculum, slangetje erdoor en spuiten maar Doet geen pijn alleen de eendebek (speculum) is vervelend. IVF (In Vitro Fertilisatie) is veel heftiger. Je moet dan verplicht aan de hormonen, ook al heb je een regelmatige cyclus, omdat de arts jouw cyclus kunstmatig "in beheer moet krijgen". Dus hormonen spuiten. Dan, wanneer het kan, worden via een punctie eicellen bij jou weggehaald. Die punctie is naar. In principe via de vagina (met een naald), maar soms via de buik. Je krijgt wel een licht roesje, maar schijnt toch vervelend te zijn. Dan worden jouw eitjes en het gewassen zaad van je man bijeengebracht in petrischaaltjes. 1 eitje per schaaltje. Daarin worden dan in de dagen die erop volgen embryo's gekweekt. Na ik meen 4 dagen wordt er een kwaliteitslabel gehangen aan de embryos, A B of C. A is heel goed, grote kans op innesteling. B minder, C niet zo goed, maar wel mogelijk. Er wordt dan 1 embryo teruggeplaatst in de hoop op innesteling. Als er meerdere goede kwaliteit embryos zijn kunnen die worden ingevroren voor latere pogingen. Als er geen goede embryos zijn heb je niets, maar kost het je helaas wel een poging (verzekering). ICSI (Intra Cytoplasmatische Semen Injectie) is hetzelfde, alleen in plaats van dat er een deel van de zaadlozing van je man wordt toegevoegd aan het petrischaaltje, kiest de arts 1 zaadje uit en wordt die ingebracht in het eitje. Dit is dus geen natuurlijke selectie meer, maar de arts kiest wie jullie kindje wordt zeg maar. Ik hoop dat het wat duidelijker is? Heel veel sterkte, wat jullie ook gaan doen!! Groetjes Patricia
Hai Eefje80, Ook wij hebben teleurstellende zaadonderzoeken gehad; er was zelfs niet genoeg goed zaad voor IVF, alleen ICSI zou nog mogelijk zijn. Onder het mom "baat het niet dan schaadt het niet" heb ik mijn man aan multivitaminen en visolie gezet (Lamberts Strongstart Man, zit beide in) en hij is wat meer gaan bewegen. Inmiddels derde zaadtest gehad, en de uitslag is compleet anders: goed genoeg om op een natuurlijke manier zwanger te kunnen worden! Over 1,5 maand moeten we een 4e zaadtest doen. Pas dan weten of die laatste test een uitschieter is of dat het zaad echt verbeterd is. Dus ik zou zeggen: gewoon aan de vitaminen, je weet maar nooit! Let je wel op dat sperma pas na 3 maanden naar buiten komt? Dus als je partner aan de multi gaat, dan merk je een eventuele spermaverbetering pas over 3 maanden. Overigens kon de arts niet verklaren waarom er zo'n verbetering te zien was. Haar mening was dat je niets kunt doen om zaadkwaliteit te verbeteren, als je al geen drugs of alcohol gebruikt en niet rookt. Ik hoop dat we haar ongelijk kunnen bewijzen over 1,5 maand Ter additionele informatie: mijn man heeft het er erg moeilijk mee gehad toen hij hoorde dat zijn zaad niet goed was. Mocht bij jullie een tweede test eenzelfde uitslag geven, kan dit bij jouw partner hard aankomen. Bij ons heeft het geholpen om er met elkaar over te praten en hem te laten merken dat het niet zijn schuld is en dat hij er ook niets aan kan doen. Liefs, An0niem