Tweede zwangerschap na traumatische bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mamasky, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamasky

mamasky Nieuw lid

9 mrt 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundige,

Ik heb een vraag voor jullie.
    Ik heb een prachtige zoon van twee jaar en altijd de wens gehad om een groter gezin te mogen hebben.
    Een maand geleden hebben mijn man en ik besloten dat ondanks onze ervaringen we binnenkort voor een tweede willen gaan proberen.
    Nu zit ik met een lastig verhaal.
    Mijn 1e zwangerschap is heel goed verlopen op bekkeninstabiliteit en maagzuur na (je kan niet alles hebben;)). Niks te klagen dus, maar dit is met mijn bevalling wel anders geweest, deze had veel complicaties (meteen heftige beenweeën elke 2 minuten, sterrenkijker, geen ontsluiting, lage hartslag baby, 96 min geperst, al met al een bevalling van 32 uur, veel bloedverlies, knip en vacuümpomp, zeer lage bloeddruk, en vrijwel meteen begon de eerste ontsteking) De kraamtijd was echt heel erg zwaar, mijn man heeft alles moeten doen (terwijl ik zo graag mama wou zijn in doen en laten), mij en onze zoon verzorgen, ik kon niks door de pijn v/d infectie en duizeligheid door bloedverlies. Ik moest 2x per dag op een po met biotex en daarnaast de wond ontsmetten en groene klei op de infectie smeren en lag maar te liggen. Daarnaast heb ik tot een jaar na de bevalling veel pijn gehad met lopen, werken, vrijen.. ga maar door. Vrijen mocht niet eens van de gynaecoloog. Ik heb al met al 4 x achter elkaar bacteriële infecties aan de knip gehad en door het vele opgehoopte littekenweefsel wat is gaan verharden was het een erg pijnlijke plek geworden.
    Met behulp van Pelotes en oefeningen van de gynaecoloog is het dan eindelijk na anderhalf jaar na de bevalling weer wat het hoort te zijn. Daar heb ik hard voor moeten werken en ook psychisch heeft dit aardig wat met me gedaan. Voor iemand die graag controle had is de les nu wel geleerd dat dit niet mogelijk is.
    Het gaat nu gelukkig al een lange tijd heel goed met me en ik ben voor mijn gevoel weer helemaal terug maar toch is de angst voor een tweede horrorbevalling en herstel wel aanwezig.
    Is het volgens jullie mogelijk om na dit verhaal middels een keizersnede te kunnen bevallen?
    En hoe en waar zou ik dit eventueel kunnen navragen?
    Dit zou voor mij zoveel rust geven in de wens voor een tweede zwangerschap. Ik moet sowieso ivm bloedverlies medisch bevallen.
    Ik hoor graag jullie professionele mening hierover.

Alvast bedankt en groetjes Cindy

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond Cindy,

ik kan me goed voorstellen dat je op ziet tegen een tweede bevalling en het is goed te bespreken wat de mogelijkheden zijn bij een volgende zwangerschap. Ik zou je adviseren op consult te gaan bij de gynaecoloog en dit te bespreken. Dit gebeurt regematig bij het ziekenhuis waar ik werkzaam ben. Het geeft vaak duidelijk, wat je kan en mag verwachten bij een volgende zwangerschap en geeft vaak ook rust. Succes!

Groetjes Monique

3. mamasky

mamasky Nieuw lid

9 mrt 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Monique,

Dank je wel voor je reactie!
    Dat is een heel goed idee, ik zal dat gaan doen en wie weet wat er dan mogelijk is.
    Fijn dat je me advies hebt gegeven.

Groetjes Cindy

Deel Deze Pagina