Huis bouwen!

Discussie in 'De lounge' gestart door Luun, 19 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Wie heeft er ervaring met grond kopen en er een huis op laten bouwen? Ik heb zo eens rondgekeken en een lap grond kost toch al gauw € 250.000 - € 325.000 en een huis erop minstens dat bedrag. Of vergis ik me in de cijfers? Is natuurlijk erg afhankelijk van wat je wil en waar je dat wil; ik heb het over een kavel van pak 'm beet 1000 m2 en een boerderij stijl huis erop. En zijn er verborgen kosten of addertjes onder het gras of andere tips die jullie me kunnen geven? Ik weet dat ik op moet letten op de aanwezigheid van riolering, water en electriciteit, maar ik zou niet weten hoeveel het kost om dat er te krijgen als het niet aanwezig is. En iedere gemeente heeft regels wat betreft het huis wat erop mag. Maar verder ben ik nog een beginner. Dus heeft iemand ervaring?

2. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

mijn broertje heeft dit gedaan, hij heeft het wel helemaal zelf gebouwd met behulp van mijn vader. Maar zijn alle2 uit de bouw.
    hou een grote pot achter de hand voor onvoorziende uitgaves en voor afwerking (afwerking is vaak duurder dan je denkt) en voor aankleding....

de prijs is afhankelijk wat je wil. Als je offertes gaat vergelijken, kijk goed wat er wel of niet in zit. Praat al over meer en minderwerk. En let op betalingen, dat je niet teveel vooraf betaald.
    En vraag naar referenties! Liefst uit de directe omgeving!
    En onderhandelen en prijsvergelijk, hier is veel geld mee te besparen.
    gr brenda

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Je moet rekening houden met de kosten van aanpassingen in het huis, dus tuindeuren/ schuifpui, muurtje erbij, wc erbij, carport, grotere berging, duurdere tegels in de badkamer, meer stopcontacten enz. Juist die "kleine" aanpassingen kosten een vermogen!

Het is wel heel leuk, want aan het eind heb je een huis dat helemaal nieuw is en in jullie stijl!

4. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    #4 Laurie, 19 sep 2011
    Laatst bewerkt: 19 sep 2011
    Wij hebben 3 jaar geleden nieuw gebouwd op een vrije kavel van 850 m2. We hebben daar een vrijstaand huis opgebouw.

Waar wij verbaasd over waren zijn de kosten die er allemaal nog bij komen, we hadden wel wat begroot. Maar gingen daar toch ruim overheen.

Na de bouw, moet je vaak zelf nog het houtwerk (deuren/kozijnen binnen) etc nog schilderen. Dit hebben we door een schilder laten doen. Daarnaast moet je hele huis gestoffeerd worden ook dit is een forse kostenpost.
    Dan staat je huis midden in een lap bouw grond. Je moet dan je tuin laten afgraven en voorzien van goede grond, je bestrating en afrastering aanleggen en dan komt nog de aanleg van de tuin en het plaatsen van zonweringen.

Dus bovenop de kosten van de grond, aannemer, keuken en sanitair wat de meeste mensen goed begroten kwam er voor ons nog zeker 35000 euro bij.

Zorg dat je goed weet wat voor huis je wilt, of dat wel mag op die kavel en wat voor afwerkingsnivo je wilt. Je kunt qua aanzien het zelfde huis echt op vele verschillende manieren laten bouwen. Veel kosten zitten juist in kwaliteit. Vraag dus goed welke materialen een aannemer gaat gebruiken als je offertes vergelijkt en kijk niet alleen naar de prijs. Maar maak een goede prijs/kwaliteit afweging.

Al met al zeker de moeite waard!
    We hebben een heerlijk huis helemaal naar onze wensen (grote dakkapel, grote badkamer met dubbele douche, 3 slaapkamers en aparte werkkamer, garage, tuindeuren, erker, brede gashaard in de muur weggewerkt) we hebben alleen de ensuite deuren uit onze oorspronkelijke wens laten vallen.

5. Marjolente

Marjolente Bekend lid

13 jul 2011
    969
    0
    0
    Secretaresse
    Leiden
    misschien eens een idee om bij een architect langs te gaan, die kunnen vaak aangeven hoeveel het ongeveer zou gaan kosten.
    Wel een plaatselijke architect nemen, die zijn beter bekend met de regels van de gemeente...

Veel succes als jullie besluiten te gaan bouwen.

6. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Wij zijn er ooit eens mee bezig geweest, je kan inderdaad een architect opzoeken maar er zijn ook bedrijven die cataloguswoningen verkopen. Je kunt dan vrijblijvend offertes opvragen.

7. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Architect is ook al erg prijzig, de aannemers die wij hebben bezocht hadden zelf contacten met tekenburo's. Daar werkte het dan zo dat indien je ging tekenen en bij die aannemer ging bouwen je de tekening niet hoefde te betalen.

Maar je kunt inderdaad ook eerst een tekening laten maken bij een architect en daarna met die tekening bij aannemers langs voor een offerte, maar dan is het erg belangrijk dat je ook gebruikte materialen vergelijkt. Dat is ons erg opgevallen dat daar een heeeel groot verschil in zat.

Binnen muren van steen of celbeton is echt een heel groot verschil in prijs maar ook in hoe het er later uitziet. Wij hebben boven 1 muurtje van van die blokken en het stucwerk daar blijft schuren omdat dergelijke muren veel meer werken. Daar krijg je later echt spijt van als je dat bv ook beneden hebt gedaan.

8. sasje24

sasje24 VIP lid

30 mrt 2010
    14.319
    0
    0
    erg leuk hoor ;)
    maar er komt ontzettend veel bij kijken!!!

wij hebben zelf gebouwd athans mijn vriend en stiefvader hebben het huisje gebouwd.
    en dat scheelt natuurlijk enorm in kosten ipv een aannemer het te laten doen ;)
    goed na vragen of het ook een vrije kavel is, want dat zou die van ons ook zijn....tot dat je tekeningen gaat indienen bij de welstandscommisie en dan wordt ie gewoon 3 keer afgekeurd :(
    dus wij hebben toch wel het een een andere moeten veranderen helaas.....

Deel Deze Pagina