Dag dames, Onze kleine kruipt sinds 3 weekjes en gaat dus overal naartoe. Wat soms leidt tot een stoot van het hoofdje of een vingertje tussen de lades. Nou hoort dat er natuurlijk allemaal bij. Maar zelf denk ik het in het begin onderschat te hebben. We hadden van te voren al van die rubberen dingen gekocht voor de hoeken van de tafels. Maar dat is het dan ook.. Nou vroeg ik me af wat jullie zoal hebben aangeschaft voor de veiligheid in het huis? Bestaat er bijv. ook zoiets als slotjes zonder gaatjes in de kastjes en lades te hoeven maken? Vind het anders weer zo zonde van de meubels.. Hoor het graaaaag want ze ontdekt steeds meer hoekjes en dingen in het huis
Heb in m'n kraampakket een doosje veiligeheidsspullen gehad, waaronder een ding om kasten dicht te maken zonder gaatjes, zijn 2 knoppen die je opplakt met een enigszins flexibel ding erover die je dan alleen op een bepaalde manier over de knop krijgt. Hoe dat gaat met lijmresten enzo als het er weer af moet weet ik niet... Heb zelf tijdje ductape op een paar lades gehad en deurtjes aan mekaar geknoopt met lintje Die sluitingen aan de binnenkant van de lade lijkt me ook dat er nog steeds vingertjes tussen kunnen eigenlijk?
Voor de kastjes en laatjes ben ik ook op zoek. Ze kruipt sinds 1.5 week en sinds vandaag heeft ze de kastjes door Verder heb ik alles weggehaald als accesoires die bijv op haar hoofd kan vallen. Ze staat namelijk ook overal en trekt alles van bijv het tv meubel af. Daarnaast traphekjes geplaatst in bijv de keuken en zorg ik er voor dat haar klim speelgoed niet bij een scherpe hoek zit. Ook ben ik muren langs gegaan of er niks scherps zit en zijn de stopcontacten veilig weggestopt.
Wij hebben eigenlijk niks gedaan in huis. Alleen toen hij wat ouder werd van die klemmetjes op de kastdeurtjes in de keuken, omdat wij bijna geen bovenkastjes hebben en dus niet alles achter de deurtjes veilig is. Verder vanaf het begin aan continue weghalen en corrigeren als hij op plekken kwam waar hij niet mocht komen of aan spullen zat waar hij niet aan mocht zitten. Veel dingen is gewoon herhalen, herhalen, herhalen totdat een keer het kwartje valt. Maar op die leeftijd zette ik 'm gewoon weer bij z'n speelgoed neer als hij ergens aanzat wat niet mocht.
Wij hebben alles waar mijn zoontje bij kon en wat niet gepakt mocht worden gewoon verplaatst, stopcontacten beveiligd en scherpe hoekjes met van die rubber dingen afgeplakt. In de keuken kon hij alleen bij plastic bakjes, pannen en andere dingen die niet gevaarlijk zijn of stuk kunnen. Vingers zijn wel een aantal keer tussen de deurtjes gekomen, maar dat viel meestal heel erg mee. Het is ook hun eigen gewicht die het meest kwaad doet en zolang ze nog klein zijn is de schade dan beperkt. Nooit gehad dat een deurtje werd dichtgeslagen met een vinger ertussen bijvoorbeeld. Onze lades hebben trouwens wel soft close. Stopcontacten zijn nu nog steeds beveiligd, maar de hoekjes van de tafels zijn er al lang afgevallen (van 6-12 maanden denk ik goed gezeten). Toen ook niet meer vervangen. Voor mezelf een kinder EHBO cursus gedaan en ik voel me nu nooit onzeker over wat wel en niet veilig is. Fijn gevoel wel.
Hier alleen stopcontacten beveiligd en op de lade met messen en schoonmaakmiddelen een beveiliging. Ik vertik het mijn halve huis te gaan verbouwen, goed in de gaten houden en corrigeren en herhalen. Hier liggen de telefoons, iPad en afstandsbedieningen ook gewoon op tafel ect. Kinderen welke hier komen, komen er niet aan, puur omdat ze dat geleerd hebben dat ze er noet aan mogen komen. Evenals aan de kaarsjes ect. ( ik ben gastouder geweest ) ik zou wel wanneer je een kleedje of iets dergelijks op de tafel hebt liggen, wel eraf halen. Dit puur omdat ze zich optrekken aan een tafel en ze dus met volle kracht aan jet kleedje kunnen gaan hangen.
Wij hebben alleen traphekjes in huis, maar binnenkort komen er waarschijnlijk toch van die haakjes bij de keukenkastjes. Nu corrigeer ik haar nog elke keer, maar als we binnenkort een tweede kleine hebben kan ik niet meer telkens achter haar aan rennen. Ik vind dat kinderen ook gewoon moeten leren dat ze aan bepaalde dingen niet mogen komen. Vingertjes zijn hier pas 2 keer tussen een kastdeurtje gekomen. Ik hoop maar dat ze er van leert.
Het hangt er ook maar net vanaf hoeveel moeite het is denk ik. Voor ons was het een kwestie van schoonmaakmiddel en vazen ergens anders. Sowieso hebben wij geen rommeltjes in huis waar iemand aan kan komen. Alleen een paar grotere decoratie dingen. Ik heb de instelling dat zodra oorzaak en gevolg nog niet in de hersenen goed is ingeregeld je in elk geval de veiligheid moet garanderen (vingers tussen de deur vind ik trouwens niet iets van levensbelang ofzo, of eens vallen). Verder hangt het van je eigen wensen af en natuurlijk van je kind of je vaak politieagentje moet spelen of niet en of je dat wel wil. Mijn zoontje is nogal ondernemend en heeft alles al eens aangeraakt, opgetild of uit de kastjes gehaald. Dan ben ik blij dat ik daar niet 24/7 op 5 cm afstand van had hoeven staan. Ik moet hem zonder gevaarlijke spullen dagelijks al regelmatig weghalen bij de prullenbak, de hondenbench of van de rugleuning van de bank. Niet alle kinderen laten zich zo makkelijk afleiden of corrigeren.
Wij hebben niks gedaan. Traphekje wel. Maar geen beveiliging bij stopcontacten (heeft ze nooit interesse voor getoond) en de hoekjes voor de tafel die ik gekocht had zijn nooit in dienst genomen... Gevaarlijke producten staan uiteraard niet op kinderhoogte. Ze heeft wel degelijk een paar keer met haar vingers tussen lades gezeten, maar dat heeft ze gaandeweg dan wel afgeleerd. En verder was het vooral herhalen, herhalen, herhalen.
Dank voor de reacties tot zo ver dames! Herhalen, herhalen is inderdaad wat ik non stop doe Traphekje vindt ik een goed idee, want onze keuken is aan de andere kant van de gang zeg maar en heeft geen deur. Ideaal dus, maar welke traphekjes hebben jullie? Ik dacht meteen aan de Ikea..? Ben ook even op internet wezen kijken wat ik kan vinden wat betreft slotjes voor de kastjes/lades en kwam terecht op deze website: Webwinkel - kinderveiligheidswinkel Iemand hier wel eens wat besteld? Voor de dames die slotjes hebben, welke waren dat dan? Verder nog andere veiligheids dingetjes?
Wij hebben zo'n veiligheidspakketje van de prenatal gekocht. Daar zaten transparante hoekjes in die minder lelijk zijn dan die witte van Ikea. Traphekjes van Babypark (Felix van Kidsriver) zijn niet zo heel relaxt in gebruik vind ik persoonlijk, maar wel als beste uit de test bij de consumentenbond.
Hier alleen traphekjes en stopcontacten beveiligd. De rest vind ik niet nodig, ze leren vanzelf wel er af te blijven en wil geen mega kindproof huis.
Behalve een traphekje heb ik weinig gedaan. Wel wat spullen weggezet die anders stuk konden vallen. Die klemmetjes op lades vond ik ondingen. Dan kunnen ze ook nog steeds de vingers tussen de lades krijgen.
Stopcontacten zijn beveiligd En nadat madam het xbox kastje van me vriend had leeggehaald heeft ie op alle kasten en lades een beveiliging gezet. Gek word ik ervan!
Hier zijn de stopcontacten beveiligd, op de salontafel zitten hoekbeschermers om zo geen tafelhoek in het hoofdje te krijgen En de kasten zijn beveiligd. 1 kast, zonder greepjes, heeft magneet sluiting. Zonder magneet sleutel krijg je ze niet open. Op de overige kasten waar zl niet in mag hebben wel van safe 1st de flexibele kastdeur sloten. Is greepjes los schroeven en aan de greepjes bevestigen en weer greepjes op de kast schroeven. Keukenkastjes heb ik kindvriendelijk ingedeeld. Onder de pannen en alles van plastic en de bovenkastjes hebben breekbare spullen zoals servies. Schoonmaakmiddelen zijn wel, op afwasmiddel na, uit de keuken verdwenen. Tafelkleed ligt hier wel standaard op de eettafel. En dat is er nog steeds niet vanaf getrokken
Hier wel haakjes op de keukenkastjes. Wat dat betreft ben ik erg lui, ik heb dus geen zin om honderdduizend keer mijn kind ergens weg te trekken. Ook traphekjes uiteraard. De klink van de gangdeur staat omhoog en stopcontactbeveiliging. Verder hebben wij sowieso weinig prullaria op babyhoogte staan. Oh ja, en een plant in de kliko gedonderd waarvan ik op de gifwijzer zag dat hij zeer giftig is.
Mag ik vragen waar je die slotjes heb gekocht? Voor de safe 1st zeg je, daar moeten dus echt gaatjes voor in de keukenkastjes gemaakt worden? Snap je uitleg namelijk niet zo
Dit dus! Ik let altijd wel op in welke kamer ze nou wel of niet is. Maar letterlijke de hele dag achter haar aan zie ik ook niet zo zitten. Plantjes dat is een goeie! Nog niet bij stil gestaan...