Ik ken het probleem, maar dan in zoverre dat ik meer dan genoeg dingen kan bedenken waaraan ik het wil uitgeven, maar ik wil niet onder een bepaald bedrag uit wil komen. We hebben nu ook een lager inkomen dan vroeger, daar ik sinds 6 jaar kostwinner ben en mijn vriend niet meer werkt. Dus weliswaar meer dan genoeg op de spaar, maar toch stress wanneer we er een keer gebruik van moeten maken...
Dat is heel persoonlijk. Ik zou echt wel een mooie range rover willen hebben.. maar heb het geld er niet voor over. Heb je een hobby? Kan de tuin een opknapbeurt gebruiken? Met de hele familie op vakantie? Een groot feest geven ter ere van je huwelijk/verjaardag/whatever? Je hypotheek voor een deel aflossen? Een vakantiehuisje kopen? Een caravan kopen? Je interieur opknappen? Wellicht investeren in iets?? Een nieuwe opleiding volgen? Het ligt er maar net aan waar jij blij van wordt.
Waar ik altijd tegenaan loop, is dat het zoveel werk is om dat geld uit te geven aan de dingen waaraan ik het wil uitgeven. Ik wil het in mijn huis stoppen en dat betekent een heleboel uitzoek- en regelwerk, adviezen inwinnen, offertes opvragen, mensen over de vloer etc. O, en we willen een nieuwe (tweedehands) auto kopen en dat is ook een klus zeg... uitzoeken welke goed is, waar je bij dat type allemaal op moet letten, hoeveel hij kost in belasting en onderhoud, of hij wel zuinig is. En dan waar je hem moet kopen en dan gaan kijken en een proefrit en onderhandelen pffffff. Dan heb ik er al helemaal geen zin meer in. Wel goed voor het spaarsaldo, want ik maak het dus echt niet op aan alledaagse consumptiegoederen.
Ik snap je hoor, ik ben de afgelopen jaren ook zo'n spaarder geweest. Ik was als kind vaak bij mijn opa en oma die hadden sparen en zuinigheid echt tot een kunst verheven, door hun ervaringen tijdens de oorlog ook. Ze hebben me echt beinvloedt ben ik bang. Maar ik heb 1 concreet ding waar ik geld aan uit wil geven; Ik wil graag al die reizen van vroeger nog een keer overdoen met de kinderen erbij. Ik wil ze echte vulkanen, echte dinosaurussen (ok skeletten dan) en echte pyramides laten zien zodra ze oud genoeg zijn. @Manque dat klinkt ook super herkenbaar, ik heb gewoon niet genoeg tijd om uit te zoeken waar ik geld aan uit wil geven
Ik zou het geld gebruiken om mooie herinneringen te maken. In mijn omgeving zijn er best wat mensen die een groot bedrag hadden gespaard, maar er nooit van hebben kunnen genieten. Ik zou dus leuke dingen doen met het gezin, waar we met zijn allen van kunnen genieten en mooie herinneringen aan kunnen hebben. * met het gezin naar Euro Disney met alles er op en er aan * met mijn dochter een weekend naar Londen * man met zoon naar FC Barcelona voor een wedstrijd en kijkje in het stadion * met het gezin naar Bonaire; snorkelen, etc en wanneer ze wat ouder zijn naar New York of naar Egypte, of Jamaica, of Australië, safari in Afrika, of... Noem maar op
Dit zou ik ook doen! Wij hebben nu een verbouwing gepland staan. Geen uitbouw, maar een nieuwe vloer, gashaard, stucwerk herstellen etc. Mijn volgende spaardoel wordt een verre reis, lijkt mij fantastisch om dat mee te geven. Overigens blijft er ook een buffer op de spaarrekening staan en moeten we dat bedrag erbij sparen. Het is al eerder gevraagd, maar wat vind je zelf leuk? Je hebt toch wel dromen of wensen? Als mijn inkomen echt niet meer nodig zou zijn, zou ik mss voor het Ronald mc Donald huis gaan werken als vrijwilligster. Maar ja, dat is hier niet aan de orde...
Ik zou morgen de makelaar bellen en wegwezen hier! ik ben nog nooit van mijn leven zo ongelukkig geweest op de plek waar ik nu zit.
Wij hebben hetzelfde "probleem" wij hebben dssrom best veel afgelost op de hypo. Inmiddeld betalen we zo weinig dat we nog meer sparen iedere maand haha. Vroeger (voor d kids) maakten mijn man en ik hele verre reizen en waren we vaak een maand weg. Met de kids erbij zitten we gewoon een weekje in CP (uiteraard buiten het seizoen dus ook nog goedkoop) en geven we dus niet veel uit. Inmiddels zijn we bezig om een niewu huis te bouwen en dan is het wel fijn om veel spaargeld te hebben zodat je niet zo nauw hoeft te kijken. Persoonlijk vind ik investeren in een huis of vakantiehuisje wel een goede investering.
Ja absoluut een mooie onvergetelijke reis boeken en bijzondere herinneringen met je gezin maken! Een auto is maar een stuk metaal, een huis een groot stuk steen dat voegt niks wezenlijks waardevols toe aan je leven. Maar écht reizen (dus niet in een resort op het strand liggen), op avontuur en nieuwe culturen ontdekken, de natuur intrekken en allerlei mensen ontmoeten, nieuwe dingen uitproberen....daar groei je als mens zo enorm van en is zó waardevol, ook voor je kinderen! Ik stem dus voor reizen! Canada/Westkust VS zomer 2018 of Australië winter 2017/2018.....gewoon doen! Een goede camera kopen en misschien een eenvoudiger toestel voor je kinderen als ze 4+ zijn (mijn kinderen zijn helemaal gek op fotograferen geworden hierdoor), een cursus doen vóór vertrek zodat je de prachtigste foto's kan maken. Je inlezen, reisroute uitstippelen ook allemaal vóórpret en dingen waar je je kinderen in kan betrekken en wederom iets wat ze nooit zullen vergeten die quality time. Doen meid, zie mijn onderschrift!
Ik zou het aan je huis en vakanties uitgeven. Ik weet niet hoeveel het is maar je zou het eventueel ook nog kunnen beleggen als je een groot bedrag overhoud nadat je de leuke dingen heb gedaan
@Nikki88 ik heb dat ook jarenlang geroepen, maar nu zijn we onlangs naar ons droomhuis verhuisd en heb ik mijn mening bijgesteld Een fijn huis wat echt een wow-factor heeft en waardoor je nooit meer naar een vakantiepark hoeft omdat jouw huis veel mooier is... Dat geeft toch een hoop rust en genoegdoening. Dat is, vind ik persoonlijk, echt de moeite waard. Een huis zit je die andere 48 weken in en niet alleen die 4 weken vakantie. De wereld over reizen is leuk, maar het is ook kuddegedrag... Je rijdt nog net niet in kolonne achter elkaar aan dezelfde route door bijvoorbeeld west-Amerika. Elkaar gek maken en opzoek naar die ene bijzondere plek, dat ene speciale dier, precies als in de reisgids staat voorgeschreven. Ik vind het ook ergens wel overgewaardeerd en hol. Echt onbetaalbaar is het als je met je eigen gezin in je eigen huis gelukkig bent met kleine dingen. Daar snap ik ts dan ook wel weer eigenlijk dat ze het reizen " al gezien heeft"
Geweldig toch, dat je zo gelukkig bent met wat je hebt! Huis is prima, auto doet wat hij moet doen, vakantie hoeft niet... Ik denk dat velen hier wat van kunnen leren. Je hoeft toch helemaal niet uit te geven als je dat niet wilt? Denk na over waar jij gelukkig van zou worden. Misschien is dat een zomer van veel pretparken met de kinderen? Een spaarrekening voor hen beiden, zodat ze later niet moeten lenen voor school? Een zomerse barbecue voor al je vrienden en familie? Een schenking aan een goed doel? En misschien heb je gewoon geen geld nodig om gelukkig te zijn, en dan doe je gewoon verder zoals je bezig bent
Wauw wat goed dat je zo kan sparen en er vanaf kan blijven. Sparen is zeker goed, maar er van genieten net zo belangrijk! Je leeft vandaag. Maak een mooie reis. Van reizen krijg je nooit spijt! Wij hebben de afgelopen 6 jaar de wereldeconomie flink draaiende gehouden Hier niet zulke goede spaarders. Ja op zich wel, maar geven het ook weer dubbel en dwars uit. We hebben altijd wel een "projectje". Naast huizen en auto's kopen, gaan we ook graag op vakantie en moet mijn interieur ook spik en span zijn. Wij hebben samen een riant inkomen, dus het kan ook allemaal. Inmiddels is alles wel weer aan kant voor de komende 3 jaar haha...dus nu zorgen dat de spaarpot gevuld blijft. Gelukkig verhuizen we niet meer. In 4 jaar tijd 2x een nieuwbouw huis kopen, kan ik niemand adviseren, want dat kost bakken met geld. Maar goed Geluk mag wat kosten
Hier ook een spaarder persoonlijk geef ik mijn geld niet snel uit aan een dure ver-weg vakantie of een groot feest. Dat voelt echt als zonde. Je hebt eenmalig plezier en houdt er niets aan over. Een vakantie in eigen land of een gezellig bbq met familie levert me net zo goed een mooi dag op. Ik geef het dan liever uit aan een verbouwing van het huis, de tuin of inderdaad eem nieuwe auto. Een goed alternatief is een cursus die je al graag had willen doen.
Ben ik niet met je eens. Aan een bijzondere reis houd je een levenlang prachtige herinneringen over die niemand je ooit meer kan afpakkken. Mijn kinderen weten echt niet meer de bijzonderheden van ons huis waar we enkele jaren geleden in woonden en de auto's zal ze al helemaal een rotzorg zijn. Wèl hebben ze het dagelijks over de leuke spannende dingen die ze beleefd en gezien hebben in de verschillende landen waar ze allemaal zijn geweest.
Het aardige is dat je het hier niet mee oneens of eens kan zijn, want dat het er vanaf hangt wat je persoonlijk het belangrijkste vindt Je kan er andere keuzes maken, omdat voor jou andere zaken meer waarde hebben. Ik zou persoonlijk nooit duizenden euro's overhebben om een reis naar een ander continent te maken met het gezin. Dan heb je dat geld in 1 of 2 weken op, en het is ook echt geconsumeerd. Ik zou me daar niet goed bij voelen. Bovendien, herinneringen maak ik ook met mijn kinderen op de Veluwe. Herinneringen voor een verre reis zijn mij die 1000en euro's niet waard. Dan steek ik dat geld liever op de lange termijn in de studie van mijn kinderen, zodat ze straks minder/niet hoeven lenen. Of in een verbouwing die op termijn meerwaarde voor het huis vertegenwoordigd. (En nee, dan dus niet in een nieuwe keuken puur voor de looks, maar alleen als het ook strategisch slim is). Dan heb je er dagelijks plezier van, en je geld krijg je later weer terug. Of zonnecellen, ook een prima investering. Daarmee zeg ik niet dat ik veroordeel als een ander andere keuzes maakt, juist omdat het persoonlijke afwegingen zijn.
Het is voor mij vrij simpel om het met je oneens te zijn om dat ik in de positie ben het ermee oneens te zijn... dus wat dat betreft is het niet een eerlijke vergelijking. Wij zijn in de luxe positie om niet te hoeven kiezen of we het huis verbouwen of geld in de studie van de kinderen steken of een verre reis maken. Dus ik zou zeggen fijn dat het voor jou zo voelt en dat je net zo gelukkig bent met een vakantie op de Veluwe! Houden zo!
Je verkeert ten onrechte in de veronderstelling dat ik niet in beide zou kunnen doen... Dat zou ik best kunnen, maar het zit niet in mijn levenswijze. Ik word er niet gelukkiger van om zoveel geld aan een vakantienuit te geven, zelfs al staat het op de bank. Dan maak ik liever andere keuzes. Stop ik straks 10 jaar eerder met werken en ga vervroegd met pensioen. Ga over een tijdje minder werken om meer tijd door te brengen met het gezin, betaal een deel van de woning van mn kinderen in de toekomst.