'Luxe ziektekosten kunnen uit basispakket'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door TempusFugit, 21 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. monique7

monique7 Actief lid

7 aug 2012
    226
    9
    18

2. Islah

Islah Niet meer actief

Ik dacht dat je het over kraamzorg had?

3. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Het gaat er niet om of je het er voor over hebt maar of je het überhaupt kan betalen. En dan heb ik het niet over die paar tientjes per jaar aan aanvullend. Die ik niet had omdat ik nooit wat heb en zelf m'n tandartscontrole goedkoper is dan verzekeren.
    Het gaat mij hier overigens niet om kraamhulp na de bevalling maar de primaire zorg voor moeder en kind tijdens de zwangerschap en bevalling en dus de gezondheid van mensen.
    Heel kort door de bocht zijn baby's de toekomstige generatie en er worden momenteel te weinig baby's geboren in Nederland. Investeren in de nieuwe generatie door zorg en scholing te bieden is een manier om de economie/ het land draaiende te houden.

Daarnaast denk ik wel dat er andere manieren zijn op op de zorg te besparen. Het duurste is een mens in z'n laatste levensjaren en door het sluiten van bejaardentehuizen en verzorgingsinstituten gaan we ons heel wat extra kosten op de hals halen. Net als het onnodig lang en extra rekken van mensenlevens.
    Maar dat is een andere discussie.

4. monique7

monique7 Actief lid

7 aug 2012
    226
    9
    18

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    IVF is gemiddeld 2000 euro dacht ik. Als je 100 euro premie rekent (basis alleen dan), dan heb je dat met een kleine 2 jaar aan premie betaald.

6. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Medisch Centrum Kinderwens

Hier staat een overzicht met kosten. Denk dat dat wel een redelijke indicatie is.

Ik heb er geen problemen mee als ivf in het pakket blijft maar nog minder als het naar een aanvullend pakket gaat.

Wel een voorzichtige kanttekening die ik heb is de volgende. Vrouwen (en mannen) kiezen er tegenwoordig veel vaker voor om op een wat latere leeftijd aan kinderen te beginnen. En het is gewoon een algemeen gegeven dat je vruchtbaarheid na je 30ste afneemt. We leven in een maatschappij waarin het je eigenlijk niet echt gemakkelijk wordt gemaakt om op een wat jongere leeftijd aan kinderen te beginnen en volgensmij moeten we dan ergens ook niet verbaasd zijn dat het aantal ivf behandelingen toeneemt.
    Ik vraag me soms wel eens af als de stellen die ivf nodig hebben eerder voor een kindje waren gegaan. Hadden ze dan ook ivf nodig gehad?

7. mrien

mrien Actief lid

24 aug 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn nederlands maar hebben de luxe om van de belgische zorg te mogen profiteren. De tarieven liggen daar ook heel anders, terwijl de zorg daar vele malen beter is. Voorbeeldje.... pas mn voet gebroken 2 x arts gezien, foto's maken en gipsen was 210 euro. en stond binnen een uur weer op straat en ja het was druk op de ehbo. Als ze in nederland wat minder meuten en gewoon doorgaan zou het al een hoop schelen. Als je kijkt dat je in nl dat bedrag al kwijt bent aan alleen een consult. Vind ik het in nl ver overtrokken. Hoeft allemaal niet zo duur te zijn.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    AnnaCF Ik denk dat je je toch wat beter moet inlezen in de vruchtbaarheidsproblematiek, want je schrijft nu dingen die uitermate kwetsend kunnen zijn...

Wij zijn met zwanger worden begonnen toen ik 25 was. Ik heb PCOS, wat een aangeboren iets is, waar ik niks aan kan doen. Ik heb de situatie enigszins kunnen verbeteren door op eigen houtje 27 kg af te vallen. De PCOS verdween daardoor echter niet. Mijn man heeft een spatader in zijn balzak, waardoor de kwaliteit van de zaadcellen veel minder is, doordat de temperatuur in die regionen door de spatader te hoog is. Kun je ook helemaal niks aan doen! Het heeft bij ons dus helemaal niks met leeftijd te maken!

Op de een of andere manier denken mensen altijd dat IVF/ICSI gedaan wordt door carrierevrouwen die na hun 40e nog eens bedenken kinderen te willen en dan maar aan de IVF gaan. Lees je eens in! Een op de vier stellen kampt met vruchtbaarheidsproblemen. Hele grote kans dus dat je ook iemand in je omgeving hebt die hiermee zit! Stellen van in de 20-30, die gewoon in het leven staan als ieder ander!

Tevens schrijf je dat kinderen de toekomst zijn. Volgens jou moeten bevallings-en kraamzorg voor iedere gewone Nederlander vergoed worden. Alleen als je niet zonder hulp zwanger kunt worden, dan is kinderen krijgen ineens een keuze en moet je het zelf maar uitzoeken. Dan gaat de redenatie ineens niet meer op. Je schrijft dat je de zorgkosten zelf niet had kunnen betalen, dus dan moet het worden vergoed. Waarom mogen stellen met vruchtbaarheidsproblemen het zelf dan wel ophoesten? Dan hebben we het over een veel hoger bedrag dan die €700-1000 van jou.

Waarom moet ik wel meebetalen aan bevallings-en kraamzorg voor anderen, terwijl vruchtbaarheidsbehandelingen volgens sommigen niet vergoed zouden moeten worden?!

Een IVF-behandeling kost rond de €3000. ICSI zit rond de €3500. Per behandeling heb je 30-40% kans van slagen. Als je drie behandelingen nodig hebt, ben je dus al snel €9000-12000,- kwijt. En helaas staan heel veel mensen na drie behandelingen nog steeds met lege handen...

Op zich zou het best naar de aanvullende verzekering kunnen. Het probleem is alleen dat ze je voor een aanvullende verzekering mogen weigeren. En als je eenmaal het medische circuit in moet, kun je over het algemeen niet meer overstappen. Verzekeraars weigeren je gewoon, je komt niet eens in aanmerking. Als IVF-ICSI uit het basispakket gaat, kom je dus in een situatie dat je alles zelf moet betalen. Het is dus niet een kwestie van even tijdelijk overstappen en zelf een aanvullende verzekering betalen. Zo werkt het helaas niet... Als het zou kunnen, zouden heel veel stellen dit natuurlijk doen en heus niet zeiken over een paar tientjes per maand.

9. Logan

Logan Niet meer actief

Amen!!

10. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Dit omschrijft mijn gevoel. Als je het zelf niet nodig hebt, is het zo makkelijk praten. Tot we komen aan iets dat men wel 'nodig' heeft

11. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Wat ik schrijf is absoluut niet kwetsend bedoeld. En als je gewoon even goed leest wat ik schreef dan heb ik het in mijn "voorzichtige kanttekening" juist over de mensen die dus wel bewust kiezen voor een zwangerschap op latere leeftijd en niet over mensen die door omstandigheden niet zonder een beetje hulp zwanger kunnen worden.

Nogmaals ik heb er geen moeite mee dat ivf in het basispakket zit maar zou het ook niet heel rampzalig vinden als het naar een een aanvullend pakket gaat.
    Daarnaast heeft iemand die een ivf behandeling heeft gehad en vervolgens zwanger is vanuit het basispakket recht op precies dezelfde zorg als iemand die spontaan zwanger is geworden.
    Overigens trek je mijn argument over de kosten totaal uit z'n verband. Wat ik zeg is dat ik nu inmiddels op die kosten zit en dat de zorgverzekering die voor me vergoed heeft. Je krijgt namelijk van die mooie overzichten. En dat daar nog een hoop bij komt voor de bevalling. (Stukje bewust zijn vd kosten)

Maar er zijn zat mensen die die kosten niet kunnen betalen dus dan is het knap lastig als je daar niet op voorbereid bent. Daarbij lijkt het me dat prenatale zorg onder de primaire zorg valt en dus in het basispakket behoort te zitten.

En nogmaals. Ik denk dat er een hele hoop andere manieren zijn om op de zorg te bezuinigen dan door ivf uit het basispakket te halen.

12. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Oef wat een pijnlijke aannames. Ik ga er maar vanuit dat dit gebrek aan kennis is. Merendeel van de ivf stellen is niet ouder als ze aan kinderen beginnen. Ze zijn echter wel ouder als ze eindelijk een reële kans op een zwangerschap krijgen dmv een behandeling. Daar gaan namelijk jaren overheen. En daar komt bij: Onze vruchtbaarheidspeoblematoek is totaal leeftijdsonafhankelijk. Mijn man en ik hadden ook op ons 20ste een behandeling nodig gehad, en wij zijn absoluut niet de enige. Denk aan pcos, afwijkingen aan baarmoeder/eileiders en spermakwaliteit. Allemaal indicatoren die volledig leeftijdsonafhankelijk zijn.

13. monique7

monique7 Actief lid

7 aug 2012
    226
    9
    18

Helemaal met je eens!

14. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Nee het is geen gebrek aan kennis maar zoals ik het nu zie wat ongelukkig geformuleerd.
    Excuus als ik iemand voor het hoofd heb gestoten met mijn reactie want ik had het helemaal niet over mensen die door medische redenen ivf nodig hebben. Maar stellen die hulp nodig hebben omdat ze op hun 40ste eens bedenken dat ze ook nog een kind willen.

Laat ik het zo zeggen prenatale zorg moet voor iedereen vanuit het basispakket beschikbaar zijn. Ongeacht of de zwangerschap spontaan of met wat hulp is ontstaan. Als ik persoonlijk ivf nodig zou hebben dan zou ik er geen problemen mee hebben als ik daarvoor een aanvullend pakket nodig heb. Net zoals een hele hoop andere dingen tegenwoordig.
    Maar als zo'n aanvullend stuk je geweigerd kan worden dan ben ik absoluut voorstander van die 3 pogingen binnen het basispakket te behouden.

15. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    AnnaCF Bij jou waren de kosten onverwacht. Voor iemand die aan IVF-ICSI moet, is dat vaak ook zo. En zoals ik al schreef, kun je op dat moment vaak al niet meer overstappen van verzekeraar of je aanvullend verzekeren. Zodra de verzekeraar weet dat jij in het medische circuit zit of gaat, dan word je geweigerd. Als het naar de aanvullende verzekering gaat, dan moet er dus een regel komen dat iedereen geaccepteerd wordt.

Jij stelt dat prenatale zorg vergoed moeten worden, omdat mensen het anders misschien niet zelf kunnen betalen. Als je kinderen wilt, dan kun je er toch voor zorgen dat je van tevoren geld spaart voor onvoorziene kosten? Je weet toch van tevoren dat je kinderen wilt, dan kun je je daar toch op voorbereiden en ervoor sparen? En pas beginnen met zwanger worden als je alles op orde hebt? Heb je dat geld niet, heb je dan wel geld om een kind op te voeden? Stellen die IVF/ICSI nodig hebben, hebben over het algemeen ook geen €9000-12000 liggen. En die sparen er over het algemeen wel voor, omdat je weet dat je maar een heel beperkt aantal kansen krijgt.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

@jippie ik ben het ook helemaal niet oneens met wat je zegt.
    Maar schijnbaar wordt een voorzichtige kanttekening zoals ik hem plaats hier gelijk tot de grond afgebrand.

Meer uitleg geven heeft volgens min ook geen zin dus ik laat het hier bij.

17. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het dubbele is natuurlijk dat je eigenlijk jezelf standaard dient te verzekeren voor IVF etc. (mocht dit ooit gebeuren, IVF etc. in aanvullend pakket). Want, als je ineens die verzekering nodig denkt te hebben, en je je dan wilt verzekerne je ineens geweigerd wordt. Op die manier worden mensen dus gedwongen als 18 jarige zich al voor dit soort problemen te verzekeren, want stel dat jij idd. 1/4 bent die idd. vruchtbaarheidsproblemen heeft, je ineens met een probleem zit omdat je niet verzekerd bent. Je wordt op die manier als vrouw en man enorm voor het blok gezet en zo zullen de zorgverzekeringsmaatschappijen veel geld ontvangen door mensen als bijv. ik, die zelfs door AC zwanger wordt, want ik zou me dus verzekerd hebben onder het mom: stel dat, en als ik het niet doe, en ik ben onvruchtbaar dan kan ik de boom in...

Daarnaast, ik oordeel niet, 3e op komst dus een ver-van-mijn-bed-show.

Laat het in het basis pakket, daarnaast, de meeste bijv. bril dragende mensen die er niet voor verzekerd zijn, en een bril nodig hebben, zullen vast niet zoveel kwijt zijn als mensen die onvruchtbaar zijn, aan behandelingen kwijt zouden zijn.

Pas op, ik ben zeker niet voor deze manier van verzekeren, geef mij hetgeen van vroeger maar terug, ik vind het steeds ingewikkelder en oneerlijker worden, laat ze de basis maar eens aanpakken, het weggooi van medicijnen, de miljoenen die verzekeraars opstrijken. Ik begin doodmoe te worden van dit systeem, serieus.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Klopt hoor, ben dat ook wel met je eens, maar wat ik gewoon een beetje raar blijf vinden is dat je toch heel erg veel ZELF moet betalen, Terwijl je verzekerd bent. (qua medicijnen en ook het eigen risico) Ik zit er nl al jaren onder, als ik eens wat heb gaat dat uit mijn eigen risico. Mijn man net zo. Voor mij zou het op dit moment een stuk voordeliger zijn om het geld gewoon op de bank te zetten en te sparen. Net zoals je dat mag doen voor je begrafenisverzekering bijv. Ik vind het "gedwongene" eraan niet prettig. Alhoewel ik ook wel denk dat mensen het geld niet opzij zetten en dan krijg je dat probleem weer.

19. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    AnnaCF Omdat die voorzichtige kanttekening van jouw heel kwetsend overkomt. Bij 9 van de 10 stellen hebben de behandelingen niks met leeftijd te maken maar met aangeboren afwijkingen waar je niks aan kunt doen. Maar bij het publiek heerst de gedachte dat IVF voor carrierevrouwen is en dat je eventjes een behandelingetje doet, waarna je meteen zwanger bent. Velen oordelen, terwijl ze eigenlijk totaal niet weten waarover ze het hebben. En dat is uitermate frustrerend...

20. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

@jippi dat spijt me dan als ik je er mee heb gekwetst want dat was niet mijn bedoeling.

Deel Deze Pagina