De nieuw te openen vondelingenkamers zijn geen toereikende oplossing voor het probleem van te vondeling gelegde baby's. Maar nieuwe wetgeving om vondelingenkamers te voorkomen is niet nodig. Dat stelt de Raad voor Strafrechtstoepassing in een advies aan de overheid, dat in Nieuwsuur bekend werd gemaakt. Wel zou de overheid kunnen bekijken of het eerder en meer hulp kan verlenen aan ongewenst zwangere vrouwen. Ook kan de mogelijkheid van 'semi-anoniem bevallen' worden overwogen, aldus de Raad. Daarbij zouden de gegevens van de moeder alleen bij een centraal orgaan bekend worden gemaakt, zoals in Duitsland gebeurt. Dat kan het kind opvragen als het 16 jaar is. In Nederland wordt de naam van de biologische moeder altijd op de geboorteakte van het kind vermeld. In september worden in Papendrecht en Groningen in totaal twee vondelingenkamers geopend. Daarin zijn behalve een commode, een wieg en een stoel ook folders met informatie in verschillende talen aanwezig. De moeder kan met een alarmknop hulp inschakelen, maar ze kan haar baby ook geheel anoniem achterlaten. De Raad verwacht dat slechts enkele baby's per jaar te vondeling gelegd worden in de kamers. Er is weerstand tegen de vondelingenkamers bij de Raad voor de Kinderbescherming. Ook staatssecretaris Fred Teeven (Justitie) liet zich eerder negatief uit over het plan. Volgens Teeven is het anoniem achterlaten van kinderen strafbaar. Daarop verzocht hij de Raad voor de Strafrechttoepassing om een onderzoek naar juridische mogelijkheden om de oprichting van een vondelingenkamer tegen te gaan.
Ik zeg eindelijk! Werd eens tijd. Vind dat er veel te veel moeders in wanhoop hun kind vermoorden en doen alsof er niks gebeurd is. Babys die in glasbakken zijn gegooid bij het afbal gezet in de kou of op zolder in beautycases gestopt worden... Allemaal vreselijk en nu met zo'n luik hoop je toch dat die moeders de moeite nemen om anoniem hun kind af te staan. Voor mensen die zeggen dat dit strafbaar is moeten zich misschien afvragen wat belangrijker is.. Weten wie je biologische ouders zijn of kunnen opgroeien??
Daar zijn de meningen over verdeelt Ik ken een mesije die niet meer wilde leven omdat ze haar biologische ouders niet kon vinden. Ze heeft zelfmoord gepleegd op haar 16e ( geadopteerd) Ook heb ik heel veel verhalen gehoord van geadopteerde kinderen die met het gevoel van te zijn verstoten/weggegeven et cetera... heel moeilijk om kunnen gaan. Weten wie je biologische ouders zijn kan dan helpen...je kunt dan vragen waarom....
Ik vind dit een heel moeilijk issue en weet ook nog niet waar ik sta. En wel om de redenen die Bosi noemt. Tuurlijk ben ik voor hulp aan jonge radeloze moeders, maar misschien moet er eerder naar preventie en opvang worden gekeken dan naar een makkelijke manier om je kind af te staan zonder vragen.
Dat geloof ik ook wel maar hier is het kiezen tussen in leven blijven of weten waar je vandaan komt De vrouwen die radeloos zijn en echt geen kant denken op te kunnen dus wanhopige daden doen Het lijkt me vreselijk om niet te moeten weten wie je ouders zijn en met waarom vragen te zitten die niemand kan beantwoorden. Toch geloof ik dat mensen sterk zijn en hiermee om kunnen leren gaan en dat dit niet je leven bepaald
Ik ben het wel met jou eens. Wat is erger, al die kleine onschuldige wezentjes die zo misselijkmakend behandeld worden of dat ze liefdevol behandeld worden in een gezin die het wel aan kan, maar dat ze niet weten wie hun ouders zijn. Ik vind die luiken al vanaf het begin een heel goed initiatief, het voorkomt zoveel leed.
Ik vind het een prima initiatief! Een moeder staat haar kind niet voor niets af, en een warm bedje is natuurlijk een veel betere plek, om dit te doen, dan een koude dumpplek. Op deze manier wordt kinderen een hoop leed bespaard, ondanks dat het natuurlijk niet de normale gang van zaken is.
Nou ja...blijkbaar niet. Inleven in zoiets als wat kinderen moeten doormaken ( en later) als ze worden weggedaan...en daarna nooit weten wie hun biologische ouders zijn kunnen wij niet ( niet eerder dan dat je het hebt meegemaakt) Ik vind het dus ook wel een beetje respectloos dat je er zo luchtig over doet. Mensen moeten maar sterk genoeg zijn en blij zijn dat ze leven... Dat denk jij....maar misschien is dat voor iemand die het echt meemaakt niet op te brengen.
De kans dat dit soort kinderen veel meer leed doormaken of zelfs overlijden op jonge leeftijd, omdat moeder de weg kwijt is, is vele malen groter dan een kind of volwassene, die er niet mee kan leven omdat hij/zij zijn biologische ouders niet kent. Dat betekend natuurlijk niet dat het niet verschrikkelijk is om je biologische ouders niet te kennen! Maar er zijn ook ontzettend veel ouders die, dit soort kinderen, de juiste liefde WEL kunnen geven doormiddel van deze vondelingkamers, waarbij de kinderen uiteindelijk heel gelukkig terecht komen. Je moet het gewoon in de juiste verhoudingen en in het grote geheel zien. Het is een uitweg voor moeders (en uiteindelijk kinderen) die gewoonweg het licht niet meer aan het einde van de tunnel kunnen zien.
Ik denk er niet luchtig over. Omdat ik zeg dat mensen zelf bepalen hoe ze in het leven kunnen staan ? Je hoeft niet alles mee te maken om er over te kunnen praten want dan zouddn we nergens meer over kunnen praten. Kunnen we ons ook niet voorstellen hoe bijv fam van slachtoffers van bijv vliegramp.. zich voelt omdat we het zelf niet mee maken? Ik geloof dat een mens met een normaal inlevingsgevoel echt wel een beetje kan weten hoe iemand zich kan voelen. Dus ja ik denk dat het vreselijk is om je ouders niet te leren kennen en met vragen zit maar belangrijker is dat die persoon de kans heeft gekregen op een gelukkig leven met hopelijk lieve adoptie ouderd. Dat een leven dan niet wil lukken zoals het hoort of je hoopt kan door zoveel komen lijkt me.. Belangrijker is dat die personen een kans hebben in het ldven inplaats van vermoord te worden met de navelstreng er nog aan.. Dat is mijn mening
Ik vind het goed dat het er is omdat ik het niet fijn vind om de nieuwsberichten te lezen met: gevonden baby in blabla-park overleden door afkoeling. Dan heb ik liever de krantenkop: trein vertraging wegens zelfmoord 26-jarige. Al lees ik natuurlijk liever geen van beiden - maar oké. Weet je waarom? De baby heeft nog kansen die hij/zij eventueel mogelijk zou kunnen benutten; ondanks de slechte start. Ondanks al het leed en niet weten wie de ouders zijn en een thuisloos gevoel etc. Niet iedereen die zijn/haar ouders niet kent maakt er een potje van, voelt zich ernstig depressief of pleegt zelfmoord. Net als dat ik mijn biologische ouders wel ken en er helaas geen haar beter van werd. Er zijn gelukkig altijd nog mensen die vondelingen een warm en liefdevol leven wil geven (ondanks het gemis van erfelijk DNA) waarbij zo'n kindje tóch kansen heeft om dokter, politieagent, vuilnisman, snackbareigenaar of hoteldirecteur of whatever te worden en een bestaan op te bouwen. Of het nou mag baten of niet, ik heb liever een kleine kans, dan helemaal geen kans en dat ze voor dood worden achtergelaten. Dus ik ben voor die vondelingenkamers. Verder ben ik ook voor preventie om in de eerste instantie je baby daar achter te laten - en erger nog - preventie om überhaupt 'die vrouwen' (doelgroep is enigszins generaliserend) zwanger te laten worden. Dat iemand zichzelf van het leven beroofd, is zijn/haar eigen keuze. Een baby is weerloos en heeft zowel niet gekozen voor het leven, laat staan om voor dood achtergelaten te worden. Voor mijn part bouwen ze in elke stad een vondelingenkamer/luik of wat ook. Elke baby is er één - en er zijn volop vrouwen in Nederland die maar wat graag zo'n klein hummeltje alle liefde zouden willen geven.
Of een park waar een kind met wT geluk gevonden word en niet overlijd aan onderkoeling. Zijn ook babys die verdronken worden in de wc of op zolder terug gevonden zijn in koffers... Het is maar een voorbeeld maar dat zijn daden van wanhopige moeders die geen kant op kunnen met hun kind en de optie legaal adopteren dus totaal voorbij zijn gegaan Dan hoop je dat dit de plek gaat zijn voor dat soort kindjes en dat het dus niet nodig is om je kind ergens achter te laten wat niet veilig is..
Volgens Teeven is het anoniem achterlaten van je baby strafbaar, maar ik vind het doodmaken van je baby echter wel vele malen erger. Ik vind het een goed initiatief en hoop dat het uitzichtloze situaties zorg biedt.
Veel te weinig. Wat zullen er veel minder 'verdrietige situaties' ontstaan door deze vondelingenkamers (denk aan, gedumpte vermoorde baby's etc)