Allereerst, ik voel me gezegend dat ik een kind heb dat zo lekker slaapt, alleen, dat ritme Mijn dochter slaapt s nachts al vanaf dat ze een week of 6 is door. Ze krijgt fulltime borstvoeding. Met een week of 6 kreeg ze haar laatste voeding s nachts om 12 uur, en om 6 uur werd ze weer wakker. Heerlijk. Nu is ze 4 ½ maand, en slaapt ze nog steeds s nachts door. Alleen heb ik wel een probleem met het ritme Haar ritme is als volgt: 9.00 eerste voeding, slapen 12.00 voeding, spelen, even slapen overdag bv op verzoek, ongeveer elke 2 1/2 a 3 uur, tussendoor spelen/slapen waar ze behoefte aan heeft. Na 18.00 slaapt ze nog hooguit 1 keer een uurtje en is dan wakker. Ze drinkt dan iets vaker, elke 1 ½ a 2 uur. Om 23.30 begin ik om haar haar laatste voeding te geven, maar tegenwoordig loopt dit uit op voeden tot 0.30, met daarna haar in slaap proberen te krijgen tot 1.30. Op zich is het niet een heel grote ramp, ik ben een avondmens en mijn man ook, alleen moet hij er s ochtends wel op tijd uit. Hij slaapt heel slecht als ik niet naast hem lig. Onze dochter is ook een avondmens, 's avonds is ze veel meer wakker dan overdag. Wel is ze 's avonds vaak wat meer hangerig en wilz e bij mama zitten, terwijl ze overdag heerlijk zelf ligt te klieren op het speelkleed. Onze dochter slaapt in haar eigen bedje, in de woonkamer, in verband met een te klein huis. We hebben 1 slaapkamer die vol staat met ons bed en onze kledingkast. Ze moet dus wel hier slapen. Papa en mama gaan gewoonlijk om 23.30/0.00 slapen. Dat lukt dus nu niet. s Ochtends slaapt ze wel als een roos, ze wordt even wakker vanwege honger en slaapt dan weer vast. Ik heb het idee dat voor haar gevoel om 9.00 de nachtvoeding is (die eigenlijk om 5.00 zou moeten zijn) maar dat ze vanwege onze aanwezigheid s nachts niet eerder kan/wil slapen. s Nachts kost het ook nog een tijden om haar in slaap te krijgen. s Avonds om 23.30 ga ik met haar naar de slaapkamer, ik maak me klaar voor de nacht en ga haar voeden. Op het moment dat ze heel erg begint te draaien, hoeft ze niet meer (tenminste,dat is overdag zo) en dan leg ik haar dus na het slaapliedje in bed. Ik doe een muziekje aan en ze begint te huilen, want ze wil niet slapen. Ik wacht dan 2 of 3 minuten in de slaapkamer omdat ik merk dat dat het beste werkt, dan ga ik naast haar zitten. Mijn duim in haar mond en met beide handen proberen haar handen op haar matrasje te houden, omdat ze anders door het knikkebollen zichzelf weer wakker maakt. Dit duurt ongeveer een kwartier en dan ga ik in mijn bed liggen. Heel soms is dit genoeg, maar het komt vaak voor dat ik nog twee keer opnieuw kan beginnen omdat ze zichzelf weer wakker schrikt. Ik ben niet voor dwang, maar ik merk dat ze zo rustiger in slaap valt. Ik hou ook niet van laten huilen dus op die eerste keer na, ga ik er meteen heen als ze weer wakker is. Wat ik kan bedenken is dat ze gewoon een verkeerd ritme aangewend heeft gekregen en dat ze, nu ze minder slaap nodig heeft, dit er s nachts af aan het halen is. Overdag slaapt ze eigenlijk gelijk als ze naar bed wil, maar s nachts kost dit een tijd, dus ik denk dat ze dan dus nog niet wil of niet moe genoeg is. Als ik haar s avonds wakker hou krijg ik een oververmoeid en chagrijnig meisje, en het helpt ook niet om sneller te slapen. Tussen onze woonkamer en slaapkamer, de wand waar haar bedje tegenaan staat, is een wand met glas, dus als wij in de woonkamer licht aan hebben, zie je dat ook in de slaapkamer. Overdag slaapt ze ook gewoon door licht en geluid heen, dus dat zou juist geen probleem hoeven zijn. Als ze eenmaal slaapt is het ook goed, maar het lijkt erop dat ze mij erbij moet hebben om s nachts in slaap te kunnen vallen. Al met al een heel verhaal. Het lijkt heerlijk, een meisje wat de hele ochtend slaapt, maar het is zwaar om s nachts 2 uur bezig te zijn om haar in slaap te krijgen. Heeft iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan, of liever nog, hoe ik kan proberen het iets te verschuiven? Oja, ik heb geprobeerd om haar vroeger uit bed te halen s ochtends, maar de slaap die ze dan mist, haalt ze overdag in, in plaats van eerder naar bed te willen.
als ik dit zo lees, zou ik proberen haar in te bakeren. mijn dochter had ook dat ritme en dat heb ik doorbroken door haar 's avonds na de laatste voeding in te bakeren en wakker of niet wakker gewoon in het bedje te leggen. hierdoor kunnen ze zichzelf niet meer wakker maaien met hun armen en voelen ze zich geborgen. sinds ik haar inbaker slaapt ze gewoon in haar bed om 23.00 tot ong 7.00 uur. en hierdoor heeft ze dus het gewone ritme te pakken gekregen en is ze nu dus overdag vaker wakker dan 's avonds.
Het probleem is dat inbakeren niet meer 'mag' als ze zich om kunnen rollen, en mijn dochter kan dat dus bijna.
Zou je misschien na de voeding van 9.00 de dag kunnen beginnen, dus bv voeden, aankleden of badderen lekker spelen, boodschapje doen enz. Dan bv om 11.00 weer in bed leggen voor een ochtend slaapje... Mijn schema met die leeftijd was: 9.00 fles/spelen/boodschappen 10.30 slaap 13.00 fles/spelen 14.30 slaap 16.00 fles/spelen 17.30/18.30 slaap 19.00 badderen/fles 19.30 slaap 22.30 wakker maken voor een fles Maar goed ik gaf wel fles voeding dus dat zal ook anders zijn denk ik. Het zal een paar dagen wennen zijn maar na een tijdje pikken ze meestal een nieuw schema goed op..