Reflux : Wat is acceptabel?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gwenolyn, Dec 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Mijn dochter van 9 maanden heeft reflux. Met 2,5 maand zijn we naar de HAP gegaan, daar de KA en HA in eerste instantie niks wilden geven.
    Meteen aan de Zantac gegaan, en met 6 maanden afgebouwt.

Toen we met bijvoeding begonnen heeft ze nog even een dip gehad, waardoor we even gestopt zijn, en daarna weer verder.

In het begin spuugden ze ook vreselijk van vers eten (hoe ik het ook indikten), en niet van potjes. Ondertussen eet ze zo goed als met de pot mee. Stukjes of geprakt, maakt niks uit. Ze spuugt van beiden.

De laatste keer dat ik bij de KA was (met 6,5 maand) heeft hij al aangegeven dat zodra ze begint te tijgeren/kruipen het spugen erger kan worden. Zodra ze gaat lopen moet het eigenlijk verdwijnen.

We dikken alles in met nutriton (gebruiken ongeveer een pakje tot anderhalf in de week) en soms strooi ik het zelfs over het brood heen, daar ze anders net Hans & Grietjes is met haar broodspoor:D

Naar mijn idee spuugd ze weer meer. Er komen regelmatig golven vocht uit. De ene dag erger als de andere dag. De ene dag heeft ze er wel last van (zure en pijnlijke gezichten trekken) en de andere dag niet.

De laatste keer bij het CB hebben ze al aangegeven dat ze vonden dat ze niet goed gegroeid was, maar de lijn is (nog) niet afbuigend. Ook vonden ze dat ze erg veel nutriton kreeg. Hun advies is om eens langs een dieëtiste te gaan.
    Nu merken het KDV ook al op dat ze veel spuugd. Hun geven aan dat ze toch al wat reflux kindjes hebben gehad, maar dat mijn dochter de kroon spant. Ik geef genoeg schone kleertjes mee, en dan nog staan ze wel eens kleertjes uit te wassen omdat ze anders niks schoons meer heeft.
    Mijn schoonmoeder (past 1 dag per week op) vind het allemaal wel mee vallen. Tja de ene keer inderdaad meer als de andere keer.

Wat vinden jullie (De KA weer opbellen om een afspraak te maken)? Wat is jullie ervaring? Misschien hebben jullie tips/Ideeën?

2. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    toch weer naar de KA gaan hoor.
    Mijn dochter had verborgen reflux maar kon met 7 maanden al zonder medicatie omdat ze er bijna geen last meer van had, en sinds ze een maand of 9-10 is heeft ze er helemaal nooit meer last van gehad.
    Is er ook getest op kma trouwens?

3. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Ik ben begonnen met BV, en na een week of 3 werd ze heel onrustig. Er komt KMA in mijn familie voor (mijn zusje). Toen ze 2 maanden was zijn we overgegaan op de pepti (na 2 maanden amper slapen zag ik het niet meer zitten om op een KMA dieët te gaan). Ze werd daar wel rustiger van.

In combinatie met Zantac had ze toen eigenlijk bijna nergens last van. Toen op aanrade van de KA langzaam overgestapt op enfamile, en daar kreeg ik niet echt reactie op, behalve dat het spugen weer meer werd. Dus weer verder met nutriton gaan indikken.

Bedankt voor het meedenken!! Ik weet het op het ogenblik gewoon even niet meer.:(

4. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou toch eens proberen even helemaal koemelk vrij te gaan, kijken hoe dat gaat. Overigens kunnen kindjes met kma ook nog steeds op pepti reageren hoor, het werkt in veel gevallen niet voldoende, mijn dochter kreeg eerst pepti en daarna nutramigen en het ging beter sinds ze nutramigen krijgt.
    Oh en trek je even niks aan van cb hoor, ik deed alles ook op eigen houtje zonder met hun te overleggen, had alleen overleg met mijn KA over haar voeding maar zelfs die liet het voornamelijk aan mijzelf over.
    wat is enfamile?
    Dochter kreeg hier ook Zantac overigens....

5. Que

Que Niet meer actief

Hier ook een kleintje die vresselijk spuugde. Ben in overleg met CB overgegaan op de pepti en het spugen is volledig verdwenen!! Ja af en toe een beetje, maar dat is meer omdat hij dan heel veel eten heeft binnen gekregen en hij dus te vol zit.

Overigens hier geen KMA in de familie!

Succes!!

6. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    @ Lynn77: Enfamil is voeding ook voor baby's die spugen, maar het grote verschil is dat het in de fles vloeibaar blijft, maar in de maag dikker word.

7. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ah oke, maar wel op basis van koemelkeiwit dus?

Nou ja ik blijf bij mijn idee om toch eens koemelk vrij te gaan proberen.

Bij de ah is blueband brood te krijgen, zit geen koemelk in
    becel omega 3 boter, zit ook geen koemelk in
    runderleverworst van ah eigen merk ook zonder koemelk
    nijntje koekje ook zonder koemelk

dus is best te doen hoor zonder koemelk nu ze nog zo klein zijn...

8. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Ik heb twee kinderen die reflux hebben. Meike is nu bijna 2,5 en heeft er nog steeds 'last' van. Het doet geen pijn maar er komt nog regelmatig wat omhoog. Femke (8mnd) heeft het ook en het is bij haar sinds een maand ook weer erger, ze heeft eerst ook zantac gehad.
    Meike heeft kma en lactose-intolerantie en femke heeft kma.
    Ik weet niet of hier een link naar reflux ligt want reflux is iets mechanisch.
    Jullie gebruiken wel veel nutriton trouwens! wow... heeft ze niet hele dunne ontlasting of juist heel dik?

9. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    @ Lynn: Ja, op basis van koemelk. Bij mij op het CB denken ze gelukkig wel mee. Ze durven me amper advies te geven over voeding, juist omdat we zoveel nutriton gebruiken en hun van mening dat ik beter weet wat goed voor haar is als hun.
    Daarom vind ik het wel fijn om met hun van gedachten te wisselen en pik daaruit mee wat ik denk dat goed is.

@ Napoleon: We gebruiken inderdaad redelijk wat nutriton, en daarom blijft het me verbazen, daar ik hier op het forum veel lees dat ze daardoor amper meer spugen.
    Haar ontlasting is een beetje mayo achtig.

Nog een klein voorbeeldje: Ze heeft was vandaag rond 17.45 klaar met eten. We aten bij mijn schoonhouders, en ze heeft nog een half uurtje bij mijn schoonmoeder op schoot gezeten. Daarna in de cosi op naar huis. In slaap gevallen, en thuis ook nog even geslapen in de cosi. Bij elkaar heeft er ruim een uur gezeten tussen eten, en op de grond neer leggen om te spelen. Binnen 5 minuten was ze alweer zeiknat vanwegen het spugen.

10. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland
    Onze dochter heeft ook KMA En bij haar was hiervan ook het grootste probleem het spugen en dat ze pijn had van het de fles, maar ook niet altijd. Toch heeft ze hier tot vorige maand pepti gekregen en zijn we nu over op soja melk omdat ze toch weer reageert met spugen op gewone melk.

Misschien toch een idee om weer eens pepti te proberen, kijken of het spugen dan weer weg gaat, wel gewoon in combinatie met medicijnen tegen reflux want het kan natuurlijk goed dat ze het beide heeft!

11. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou idd ook even voor helemaal koemelkvrij gaan.

@Lynn, volgens mij zit er wel melk in de nijntjekoekjes?! Dacht ik hoor, hier krijgt ze ze niet maar meende dat wel eens gehoord te hebben.

Hier ook heel veel gespuugd maar sinds dieet af en toe en mondje als ze net heeft gedronken of bij een boer.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Misschien te snel afgebouwd? Wij mochten vorige maand ook gaan afbouwen, Motilium afbouwen ging maar Nexium absoluut niet, was meteen weer drama 's nachts. Daarom gaan we daar voorlopig ook nog even mee door. Ik bedoel, als ze voorheen geen last had van koemelk in combinatie met medicatie zou je niet meteen aan KMA denken toch?

13. adi

adi Niet meer actief

Ik zou het toch nader uitzoeken. Zoveel spugen bij die leeftijd is echt extreem, ook voor reflux. Ik zou echt terug gaan naar KA.
    En ik weet niet of er voor Nutriton een maximum geldt, maar misschien werkt zo'n enorme hoeveelheid ook averecht voor haar. Sommige kindjes krijgen daar ook krampen van.

14. regi

regi Fanatiek lid

Jul 23, 2007
    1,671
    0
    0
    klopt hier ging ze vreselijk spugen van de nutriton en ze was aan de diarree, nu heeft ze weer enfamil met zantac en motilium en nog spuugd ze wel omdat haar voeding 1 derde standaard voeding is vanwege de obstipatie.

15. futuremama

futuremama Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    2,507
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    lekkerkerk
    Haii meid,

Ook wij hebben een kindje met reflux maar ze heeft ook koemelkallergie en dat in de ergste vorm. Ze krijgt neocate. Maar als ik jouw was zou ik echt nog een keer gaan praten bij de huisarts als jij het gevoel dat het niet goed zit zit het meestal niet goed!! Ik dacht in onze kraamweek al dat er iets niet goed zat en iedereen vol blijven houden dat ik het me verbeelde. Nu is het bij onze dochter aardig onder controlle maar met medicijnen erytromicine en losec. Ze heeft eerst mottilium en zantac gehad maar daar had ze geen effect op. Onze dochter heeft ook een aantal keren in het ziekenhuis gelegen omdat ze een alte had dat betekend dat ze erin blijft. Dat heeft ze nu gelukkig al een paar maanden niet gehad maar dat hoort ook bij reflux zegt de kinderarts. Ik zou echt gaan praten heeft ze er ook pijn aan??

Heel veel sterkte!!

Liefs Maaike

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier een kindje dat best heftige reflux heeft gehad en er met 6 maanden zo goed als vanaf was. Maar ze spuugt nog wel aardig, niet heel veel per keer, maar wel vaak. Eerlijk gezegd vind ik het wel normaal, maar ik weet niet hoeveel jouw dochtertje spuugt, want je hebt het over golven, dat is hier niet (wel toen ze nog 180ml per voeding door de sonde kreeg, maar dat had echt met de sonde te maken aangezien de maag dan nooit helemaal afgesloten is).

Hoeveel voeding krijgt ze per keer? Bij kindjes met reflux is het vaak beter om per keer kleinere voedingen te geven. Ik merk dat hier nu ook. Daarom krijgt Lisa niet meer dan 180ml per keer, misschien gaan we er nog wel iets minder van maken. Ook met het avondeten, als ze 150 gram eet, krijgt ze nog maar een beetje sap, want zelf zou ze zo weer 150ml drinken en 300 in totaal is wel een beetje veel voor zo'n klein maagje ;). De laatste beker drinkyoghurt krijgt ze ook niet teveel van, ligt er natuurlijk aan hoe laat ze haar groente op heeft, maar vaak is het maar een uurtje later en zou ze zo weer 180ml drinken...

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het met koemelkallergie te maken heeft, als het voorheen wel goed ging.

17. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Mijn dochter is 2 en heeft nog steeds reflux, gebruiken ook nog steeds losec en inmiddels erythrocine ipv motilium.

Dat ze nog spuugt met vast voedsel is natuurlijk heel normaal als je bedenkt dat de functie van de maag is om vast voedsel vloeibaar te maken. Na een kwartiertje is een boterham al redelijk vloeibaar. Wij gebruiken ook zeker nog 1 pak nutriton per week, dus ik vind het persoonlijk niet zo heel veel en heel raar.

Maar loopt je kindje inmiddels al, want het is idd zo dat als ze kruipen ze gewoon meer gaan spugen omdat er meer druk op het buikje komt en ze nog steeds in horizontale positie zit.

Ook is het moeilijk om aan te geven hoeveel ze spuugt en het aantal keer verkleden is ook een lastige indicator. Mijn dochter werd bv niet verschoond tot haar rompertje erg nat was (want anders kon ik echt aan de gang blijven). Het kindje van mn vriendin werd al verschoond als ze een klein mondje terug gaf, dus vind dat ook altijd moeilijk om te zeggen. Volgens het shirtjes principe had haar kindje het dus veeeel erger dan die van mij ;)

Wat is acceptabel, ja dat moet je zelf bepalen. Ik vind heel veel acceptabel, maar dat komt doordat mijn dochter het vreselijk erg heeft. Dan schrik je niet meer van een paar natte shirtjes en een spoor brood ;). Maar als je kindje er erg veel last van heeft, dan zou ik sowieso even aan de bel trekken. Je kan als je je zorgen maakt altijd even een afspraak bij de ka maken (gaat om dezelfde klacht, dus hoef je niet eerst langs de ha) en misschien heb je idd de medicijnen wel te snel afgebouwd, overleg het even met hem/haar, hij kan je vast een beter advies geven dan wij en het cb, want dat een pak nutriton per week te veel is vraag ik me af waar ze dat vandaan hebben. Het kan natuurlijk wel zijn dat je kindje er last van heeft, of misschien toch een voedsel intolerantie, maar daarvoor kun je ook het best bij de ka zijn.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ik zou het wel verder laten uitzoeken, vooral als het weer erger wordt naar jouw idee.
    Bij mijn dochtertje zeiden ze ook 'als ze gaat zitten, gaat het wel over', dat werd 'als ze gaat kruipen, als ze gaat staan, als ze een jaar is, maar uiteindelijk heeft ze ruim 1,5 jaar tot bijna 2 jaar gespuugd. Een maand of twee daarvoor waren we rustig gaan afbouwen met de nutriton, wat ik overal in de maximale hoeveelheid er doorheen deed en toen ging het zowaar goed. We hadden al eens eerder geprobeerd af te bouwen, maar dat was geen succes.
    Ik werkte toen in een kinderziekenhuis en die vonden het ook niet normaal en wilden er wel naar kijken, maar dat was net in die tijd dat het beter ging en we afbouwden, dus uiteindelijk is dat nooit nodig geweest.
    Oh, trouwens, nog een praktische tip. I.p.v. slabben heb je hele leuke bandana kwijl'slabben' te koop in allerlei printjes en kleuren met aan de achterkant fleece. Lijkt net alsof ze een leuk sjaaltje om hebben i.p.v. zo'n eeuwige slab en hun kleertjes blijven mooi droog.
    Op Ebay kun je ze wel voordeliger krijgen: Bibs and bandana bibs

19. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Bedankt voor jullie gedachten allemaal!! Erg fijn om die te lezen en even heel verfrissend.

Maandagochtend om 08.00 hebben we een afspraak bij de HA.

Truitjes gaan hier niet voor ieder vlekje de was in, dan moeten ze eerst wel goed nat zijn. Ik laat het niet zover komen dat ook de romper doorweekt is. Dit omdat ik het niet fijn vind als ze met een natte romper op koude plavuizen ligt te kruipen.
    Ik ga echt niet voor ieder drupje, mondje of vlekje haar shirt verschonen, want ze vind het al een drama.
    Het komt dus ook regelmatig voor dat ze dus met vies shirtje op het KDV komt.

Haar flessen zijn niet groter als 180 (behalve vanochtend, omdat ze gisteren maar 1 fles ophad en de rest weigerde, ook ander vocht).
    Bij de boterham en avond eten bied ik haar een tuitbeker aan, waar ze ongeveer een 50 cc uit drinkt per keer.
    Geef ik haar fruitsmoothie van friso, dan krijgt ze zo'n pakje over 2 drink beurten verdeeld. Als ze in 1x 200 cc binnen krijg, weet ik dat ik binnen een paar minuten de helf over mij heen krijg.

Ik heb niet het idee dat ze de hele dag door pijn heeft, maar met periodes.

Ik vind het op het een beetje dubbel allemaal. Zelf heb ik al een tijdje een stemmetje wat zegt, dat er iets niet klopt, maar kan er niet de vinger opgelegt krijgen.
    Het zijn allemaal kleine dingen, die (als ik kijk bij KMA verschijnselen) ook heel makkelijk anders te verklaren zijn.

Wel, en dat idee heeft mijn man ook, was het spugen het minste (gewoon de normale mondjes) toen ze Pepti met nutriton te drinken kreeg. Tja, aan de andere kant denk ik dan, toen was ze een stuk jonger, en veeeeeeeeel minder bewegelijk als ze nu is.

Als medicatie heeft ze alleen Zantac gehad.

20. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Misschien een onmogelijke vraag, maar hoeveel spugen jullie kinderen ongeveer in cc op een dag?

Share This Page