Pasgeboren baby en bv vraagjes

Discussion in 'Borstvoeding' started by Maysa86, Oct 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Hai dames
    Mijn dochter is bijna twee weken en sinds dag 4 kolf ik een deel van mijn melk en geef ik het via de fles. Dit heeft meerdere redenen gehad : erge kloven, borstontstekingen , stuwing enz.

Nu is het zo dat als ze live drinkt een uur bezig is en erna vaak nog een flesje wilt ( met 50 ml- normale kolfvoeding is 100 ml).
    Voor mij is dit erg frustrerend en ik vraag me af wat ik hieraan kan doen? Want ik wil juist het kolven afbouwen en meer live voeden.

Ten tweede doe ik over het kolven best lang. Het hangt ervan af hoeveel tijd er tussen t wee voedingen zit maar 50 ml kolf ik meestal in 20 a 30 min Is dat raar?

Alvast bedankt !

2. ona81

ona81 Bekend lid

Aug 19, 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Als eerst ednek ik, vaker aanleggen, zodat jouw producite steeds meer wordt, zodat ze niet meer dat flesje erna nodig heeft. Echter ik zal het aan een lactatiekundige vragen. Zij komen bij je thuis als je wil en is meestal grotendeels verzekerd.
    Zij kan je tevens tips geven voor het kolven.

Succes, ik hoop da thet je lukt om volledig live te gaan voeden, fijn, gezellig, en ook makkelijker dan zoals he tnu moet

3. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Bedankt voor je reactie. Ik woon in het buitenland en hier Zijn er niet echt lactatiedeskundigen.
    Toen ik in het ziekenhuis lag kort na de bevalling is er op mijn verzoek wel een keer een langs geweest maar dat was niet zo profijtvol. Toen had ik problemen met aanleggen die Zijn gelukkig verholpen.

4. Agapi

Agapi Bekend lid

May 31, 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Ik denk dat je maar één ding kunt doen, en dat is stoppen met kolven. En ga lekker de hele dag met je meisje aan de borst zitten, het klinkt alsof ze nog moet leren drinken. Aanleggen, aanleggen, aanleggen. Huid op huid contact is dan belangrijk, trek wellicht haar kleertjes uit en dan zo op je blote buik (dat heeft hier goed geholpen) misschien haar een beetje proberen te stimuleren door onder haar voetjes te kietelen of elders. Kindjes moeten handigheid krijgen in het drinken, zolang je het flesje erbij blijft geven lijkt mij dat erg moeilijk voor je kindje.

5. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Ik ben nu inderdaad al 2 uur met haar aan de borst en ze blijft hongerig. Ik had nog niks gekolfd dus kan haar niet eens de fles geven ook al Zou ik willen.

Na Hoelang leren ze het meestal?

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,815
    19,107
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Je schrijft dat je baby bijna twee weken is. Ik denk daardoor aan de eerste regeldagen. Ik zou zeggen: gooi die kolf overboord tot je weer moet gaan werken en leg lekker vaak aan! Let op juiste houding en "grote hap" om kloven te voorkomen. Smeer daarnaast purelan op je tepels. Even een paar dagen doorzetten en dan gaat het weer beter.

7. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Bedankt tupp. Ik heb vandaag ( officieel gister aangezien het 00.00 is geweest) van 14.00 tot 22.00 uur met haar aan de borst gezeten .
    Wel af en toe een pauze maar slapen ho maar en de honger bleef. Ik heb toch tussendoor zo'n 70 ml afgekolfd omdat ik borstontstekingen heb en mijn borsten echt goed leeg moeten . Maar dit was echt op het einde toen ze zelf ook moe was . Arme meid was ook de hele tijd wakker gebleven !

Dus ik denk dat we idd met een regeldag te maken hebben . Maar hoe dan ook moet ze duidelijk nog goed leren drinken dus zal ik die kolf zo min mogelijk moeten gebruiken .

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,815
    19,107
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Arme mama ook. ;) Je dochter heeft nog niet echt een dag/nachtritme, dus die heeft nog geen last van laat naar bed gaan. Dat ritme komt nog wel hoor! Toen ons zoontje ongeveer een maand oud was, merkten we dat hij 's nachts meer sliep dan overdag. Hij kreeg nog wel nachtvoedingen hoor! Maar 's nachts viel hij tijdens of na een voeding gelijk weer in slaap, terwijl hij dan overdag weer wilde spelen en lekker wakker bleef.
    Toen hij drie maanden was zijn we "bedtijd" gaan invoeren. Eerst tien uur 's avonds, maar dat werd al heel snel vroeger.

9. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Gister en eergisteren weer sessies gehad waarbij ze vier uur of langer Aan de borst heeft gezeten. Weliswaar met af en toe een pauze of dat ze wegdoezelde maar zodra ik dr neerlegde begon ze te huilen. Na die lange sessies waren mijn borsten nog niet leeg en haar laagje niet gevuld. Het rare is dat het er wel uitziet alsof ze Goed drinkt ( en niet sabbelt) en ik ook voel dat er melk uit mijn borsten komt.

Hoelang duurt het voor dit probleem ten einde komt want ik houd dit niet lang vol en grijp uiteindelijk toch naar de kolf om haar honger te stillen en mijn borsten te legen ( ivm ontstekingen).

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Maar jouw borsten gaan ook niet leeg! Ze maken meteen nieuwe melk aan.
    En misschien huilt je baby'tje wel om heel iets anders!

Ik zou echt een lk conculteren, desnoods via Skype ofzo. Het klinkt mij in de oren alsof ze niet goed hapt en daardoor niet effectief drinkt.

Je baby aanleggen is trouwens veel beter bij een borstontsteking hoor! Beetje meemasseren helpt ook.

11. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Nee ze huilt echt om eten anders zou ze de hingersihnalen niet meer maken en zou er geen flesje meer ingaan .

Is 50ml kolven in 20-30 min weinig ? Ik ben daar onzeker over.

12. zogelukkig

Ik heb de eerste week gekolfd omdat mijn zoontje niet aan de borst wou en toen kolfde ik een flesje per borst. Maar ik heb nooit gekolfd na een voeding.

Ik wil je echt op het hart drukken je niet direct te veel zorgen te maken dat je baby te weinig krijgt via de borst. Hoe zijn de luiers?
    Ik weet niet waar je woont, maar kan je anders niet ergens je baby gaan wegen?

13. Agapi

Agapi Bekend lid

May 31, 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Het kan zijn dat ze aan het clusteren is (ik zit ook weleens een paar uur met mijn zoontje aan de borst), maar het is ook goed mogelijk dat ze niet goed aanhapt en/of niet goed drinkt.
    Ik zou toch ook een consult zoeken met een lactatiekundige.
    Misschien heb je hier wat aan:
    Eurolac.net
    of deze:
    Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Komt ze wel aan? Staan jullie onder consult bij een kinderarts? Mijn zoontje werd in de eerste week iedere dag nagekeken en nu gaan we elke week heen om te wegen en een check-up. Of heb je zelf een babyweegschaal?

Heeft je dochtertje wel voldoende plas- en poepluiers?
    Hier kun je checken of het goed gaat: (ik heb veel aan dit lijstje gehad)
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoeding, de eerste dagen: gaat het goed?

En wellicht heb je iets aan het borstvoedingsforum:
    Borstvoedingsforum.nl :: Index

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Babies drinken gemakkelijk flesjes als je zuigehoefte hebben. En zuigbehoefte hebben ze bijvoorbeeld als ze krampjes hebben, zich alleen voelen, koud of te warm zijn etc etc! Het is heel gemakkelijk om zuigbehoefte en honger met elkaar te verwarren.
    Je pink of een speen kan wonderen doen.

Ben je nerveus of je kindje via de borst te weinig binnenkrijgt? Huur een weegschaal, de thuiszorg kan dit voor je regelen. Ik vond dit toch ook heel fijn in de eerste maand.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Je kindje huilt en wil steeds aan de borst.
    Jij hebt het gevoel dat je borsten nog vol zitten en kolft maar liefst 50 tot 70 cc tussen de voedingen door (terwijl je je baby al bijna non stop aan de borst hebt).
    Dan denk ik: het zou kunnen dat je baby niet goed drinkt. Ze heeft honger en wil drinken, maar ze haalt het niet uit je borst.

Hier kun je achter komen door haar voor en na een voeding te wegen, en door te kijken of ze wel voldoende plasluiers produceert per etmaal. Hoeveel dat er moeten zijn, kun je bij de kraamverzorgende op dit forum vragen, ik dacht in elk geval een stuk of 7.
    Is ze na een voeding niet zwaarder dan ervoor (ook even navragen bij kraamverzorgende, hoeveel zwaarder ze zou moeten zijn na een voeding), of plast ze te weinig, dan krijgt ze te weinig binnen.
    Dan zou ik zeggen: ga op zoek naar begeleiding bij het beter laten aanhappen. Grote hap (hele tepel+zo groot mogelijk stuk van je tepelhof). Bij mij hielp het om m'n borst een beetje in te knijpen bij het aanleggen, alsof het een broodje hamburger is waar de baby een hap uit moest nemen.

Mail eens met LLL of VBN, er is vast een vrijwilliger die met jou voor de webcam wil zitten om je te helpen.

Maar als je kindje wél aankomt van een voeding, en genoeg plast, dan is er iets anders dan honger. Misschien heeft ze pijn in haar buik, of 'gewoon zuigbehoefte'. Dan kan een speentje of een pink in het mondje enorm helpen. (mijn kinderen wilden géén speen, maar vooral zoonlief heeft wekenlang op onze pinken gesabbeld, hij had dat echt nodig blijkbaar.)

Na 2 weken iets van 50 cc kunnen kolven in één kolfbeurt is zeker niet weinig, overigens.

16. zogelukkig

Het is nu geloof ik wel duidelijk; iedereen adviseert hetzelfde.

Resume:

lactatiekundige (hapt ze wel goed aan, drinkt ze wel effectief)
    luiers (zijn er voldoende plasluiers)
    wegen (thuis of op cb/bij arts)

17. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Heel erg bedankt voor het meedenken dames .
    Over haar gewicht en plasluiers maak ik me tot nu toe geen zorgen omdat ik de laatste tijd nog altijd wel wat via de fles heb gegeven.
    Dus haar volle luiers zijn voldoende.

Ik zit dus niet in NL maar in het midden oosten en kan in principe haar elk moment laten wegen. De laatste keer was een week geleden en dat was goed. Ze was toen wel meer aan de fles dan aan de borst .

Maar goed ik kan dus het beste zoveel mogelijk borst geven , luiers en gewicht monitoren en als dat goed gaat is er niks aan de hand en anders een lactatiedeskundige inschakelen.

Een vriendin van mij is consultatie arts en die zei dat ik haar 30 min max aan 1 borst moest doen n dan nog max 15 de ander en dan stoppen. Dus geen sessies meer van uren.

18. fafje

fafje Niet meer actief

ik ga mee met alle bovenstaande tips...

en vergis je niet dat als je baby bijv huilt om krampjes/maagzuur....dat het JUIST wilt dirnken..omdat de warme melk alles verzacht...maargoed zo kom je in een cirkeltje..

19. Maysa86

Maysa86 Actief lid

Jan 17, 2011
    280
    0
    0
    Ik heb net weer een lange sessie erop zitten maar ze slaapt nu tevreden dus neem aan dat ze genoeg gehad heeft.

Share This Page