Rhesusnegatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mara85, 14 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mara85

Mara85 Actief lid

12 okt 2009
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb te horen gekregen dat ik resusnegatief ben. De Vk legde gelukkig heel goed uit wat dit betekend en dat het in principe geen reden tot zorgen is.

Maar wat ik me nou afvraag is hoe ze bij een eventuele thuisbevalling de bloedgroep van de baby gaan controleren??

Krijg je dan gewoon standaard de 2e prik?

2. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Volgens mij krijg je die idd standaard bij een thuisbevalling, aangezien die prik geen schade kan aanrichten als hij toch niet nodig blijkt te zijn ;)

3. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    bij thuisbevalling neemt de vk bloed af uit de navelstreng. De papa krijgt de opdracht dit naar t ziekenhuis te brengen met een briefje. De vk krijgt de uitslag en zo nodig krijg je een prik

4. En ook bij een ziekenhuisbevalling wordt dit bloed uit de navelstreng afgenomen. Daar merk je dus helemaal niks van.

En de papa (of iemand anders, dat mag natuurlijk ook) moet dan inderdaad met het bloed naar het lab. Daar wordt het meteen bepaald, duurt ongeveer een half uurtje, je moet dan wachten op de uitslag. Als het kindje rhesus positief is (en je dus een prik moet krijgen) krijgt de papa meteen het recept mee voor de anti-D. De verloskundige heeft van tevoren dan al instructies gegeven waarschijnlijk, wat te doen in dat geval. Soms moet de papa dan bij de apotheek het ampulletje ophalen, terwijl andere verloskundigen ze zelf op voorraad hebben.

5. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Toen ik thuis was bevallen van onze meid, werd er idd bloed uit de navelstreng genomen en kreeg papa de taak om naar het ziekenhuis te gaan. Ook had de vk al de prik bij zich voor als onze meid positief was (wat ook was), en kon de prik zo gezet worden.

6. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Idd bij een thuis bevalling moet papa op pad naar het laboratorium. Binnen 24 uur (dacht ik) moet jij dan een spuit hebben als je kindje positief is. Ik zelf ben bevallen in het ziekenhuis en heb helemaal niet meegekregen dat ze bloed uit de navelstreng hebben afgenomen. Een paar uur later stond er een verpleegster die mij een spuit wou geven. Mijn kindje was dus ook positief.

7. loesk

loesk Actief lid

1 mrt 2010
    286
    1
    0
    Hallo,

Ik wil ook thuis bevallen en ben ook rhesus negatief.
    Ik heb een spuitje mee gekregen en die moet ik altijd mee nemen voor bij de bevalling. Daar wordt idd het bloed mee afgenomen uit de navelstreng.

Liefs Loes

8. Makkie

Makkie Niet meer actief

hier hetzelfde verhaal, rhesus negatief en na de geboorte van ons zoontje thuis ging opa (lief he, hoefde papa niet meteen op pad!) met het bloed uit de navelstreng naar het ziekenhuis. Ons ventje is ook negatief, dus ik hoefde geen prik achteraf.

Straks rond de 30 weken weer een prik en dan zien we na de bevalling wel of ik dan wel een prik moet.

9. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik ben op zondag bevallen tegen 17uur, dus de maandagochtend mocht er meteen naar t lab gereden worden. Vk kreeg een telefoontje en dochter was ook nega dus niet nodig

10. Binnen 48 uur is dat :)

Deel Deze Pagina