Regeldagen: mag je 1 keer bijvoeden (s'avonds)?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door demi79, 17 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demi79

demi79 Actief lid

15 aug 2008
    187
    0
    16
    Hallo allemaal,

Ik zit momenteel met het volgende en ik hoop dat ik wordt geholpen.

Ik denk dat mijn zoon van bijna 3 weken momenteel regeldagen heeft. Hij vraagt nu om de twee uur ipv 3 uur. Behalve s'nachts.

Gisteravond, rond 23.00 uur was ik zo moe en hij bleef maar vragen, dat ik hem maar een flesje van 60cc aan kunstvoeding heb gegeven. Ik kon gewoon niet meer. (Ben oververmoeid na een zware bevalling met als nasleep ook nog een fluxus (veel bloedverlies). Nu vraag ik me af of ik hierdoor de balans van vraag en aanbod in deze regeldagen heb verstoord?

Ik heb nu dus al twee avonden naar mijn gevoel te weinig voeding voor hem. Overdag drinkt hij voldoende, maar s'avonds lijkt het of hij nog steeds honger heeft.

Komt dit jullie bekend voor en wat hebben jullie hieraan gedaan?

Ik hoop op reacties.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als je éénmaal een flesje kv hebt gegeven zal dat niet gelijk je hele vraag/aanbod systeem om zeep helpen. Als je dat vaker doet heb je daar wel kans op. Wel is het zo dat dat flesje wel invloed heeft op de darmflora van je kindje. Dus in dat opzicht heeft het al wel invloed.

Weet je hoe het vraag/aanbod principe precies werkt ? Als je kindje de borst "leeg" drinkt komt het hormoon prolactine vrij. Prolactine zorgt ervoor dat er melk gemaakt wordt uit jouw bloed. Hoe "leger" de borst des te meer prolactine er vrij komt, dus des te meer melk word er gemaakt. Ik schrijf "leger" want een borst wordt nooit helemaal leeg. Al tijdens het voeden word er gelijk nieuwe melk gemaakt. Zuinig zijn op je melk is dus nooit nodig.
    Mocht je zoontje na het voeden nog ontevreden zijn kun je meerdere borsten aanbieden. Daarmee bedoel ik borst 1 links, borst 2 rechts, borst 3 weer links, borst 4 weer rechts enz. Dit kun je heel lang herhalen en is een goede boost voor je productie.
    Wat je ook kunt doen is borstcompressie. Dat is in je borst "knijpen" bij je ribbenkast. Op borstvoeding.com word het heel duidelijk uitgelegd.
    Tenslotte is het zo dat je 's avonds minder voeding hebt dan overdag. Dat is een normaal verschijnsel. Ook zijn er veel kindjes die 's avonds willen clusteren. Clusteren is heel vaak en lang drinken om zo als het ware vol te tanken voor de nacht. Ook dit is prima en een goede boost voor je productie.
    Het beste kun je er gewoon aan toegeven. Lekker samen op de bank of in bed, drankje erbij en rust nemen (ook goed voor jou na de zware bevalling)

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Lastig is dat hoor... je bent zo moe, maar uit mijn ervaring is het enige dat helpt er aan toegeven is. Want als je bij gaat voeden, dan gaat je productie niet omhoog (wat het doel is van die regeldagen). Nou lijkt me dat dit ene flesje geen megadip in je productie gaat veroorzaken, maar als je dit weer doet zou ik op z'n minst kolven als hij dat drinkt. Heb je geen extra voorraad gekolft? Dan zou ik liever je borstmelk erbij geven.

Om je productie sneller op peil te krijgen zou je er ook voor kunnen kiezen om na de voedingen een minuut of 10/15 na te kolven, dan krijg je er wellicht weinig uit (er immers net uit gedronken), maar dat stimuleert wel om sneller de productie te verhogen waardoor de regelperiode wat korter duurt.

Verder zou ik zorgen dat je overdag kan bijslapen, goed drinken en op verzoek te blijven voeden. Dan ben je er het snelste doorheen. Sterkte!

4. demi79

demi79 Actief lid

15 aug 2008
    187
    0
    16
    Bedankt voor jullie snelle reactie!

Bij de laatste voeding (23.00 ur) blijft hij om de kwartier/half uur vragen om melk. Dit duurt zeker 1,5 a 2 uur. Moet ik er toch aan toegeven? Verder voelen mijn borsten erg leeg aan en duurt het naar mijn idee ook het doorslikken bij hem lang, dus ipv zuig-slik, zuig-slik is het bij hem zuig,zuig,zuig-slik.

Hij valt dan ook uiteindelijk doodmoe in slaap. Of hij verzadigd is, is nog maar de vraag. Herkent iemand dit?

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou idd doorzetten... ookal voelen je borsten leeg. Ikzelf maakte het me gewoon gemakkelijk met lekker veel kussen, tv voor mn snufferd en drinken binnen handbereik. Zo kon ik rustig heel de avond zitten, legde aan en als ze even genoeg hadden knuffelde ik wat, dan na een kwartier wouden ze weer... erg intensief en zwaar i know

Bij regeldagen kan je ook het beste gewoon zo vaak mogelijk voeden, des te sneller is het vraag-aanbod weer op peil. Op regeldagen deed ik ook weinig anders dan voeden...

je kan evt. misschien ook bed voeden terwijl je ligt, kun je zelf evt. wat doezelen. Wel opassen met het dekbed van jullie... dat is meestal te fluffig en te warm dus gevaarlijk voor een baby.

6. Joveli

Joveli Niet meer actief

Tja, ik kan maar 1 ding zeggen:
    Aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen :D

Wij hebben deze (zware) periode ook gehad en ik heb er gewoon een paar lekkere 'bankhangen en dvd's kijken' dagen van gemaakt. Uiteraard met de kleine aan de borst.
    Lekkers in huis gehaald, dekentje op de bank en er lekker aan toegeven.

7. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity

Echt wel regel dagen in samenwerking met clusteren...

Je kindje heeft nu een onophoudbare honger sávonds...het beste is idd om hem te laten drinken, drinken, drinken. Als je kv gaat gebruiken meerdere keren zal het langer duren voordat die productie op het pijl is die hij wil...en zal je dus altijd aan het bijvoeden zijn.

Je hebt het idee dat je nix meer heb maar je kindje krijgt er altijd wel wat uit hoor. Alleen het is nu voor je ergh slopend en moeilijk dat snap ik...het gevolf dat ik snel merkte is dat je kindje met clusteren wel snel lange nachten gaat maken...en echt daar knap jij als mama ook erg van op.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Pfff ja, volgens mij heeft mijn kindje hier nu ook last van.

Al 5 dagen lang, is dat normaal?
    Iedere avond en soms vanaf 's middags al. Een half uurtje na t voeden wil ze alweer.
    Zeker als er visite komt (en ik steeds naar boven moet) is t erg vermoeiend. Gelukkig komt ze 's nachts nog steeds maar 1x.

Mijn borsten voelen niet leeg aan trouwens (had zelfs een soort van stuwing weer gisteren...)
    Maar ze krijgt wel genoeg binnen. Vanmiddag kwamen zelfs 3 volle teugen weer terug. De hydrofiele luier waar ze op lag was kletsnat.

Lijkt meer een regelweek... Ik dacht dat het maar om een dagje zou gaan?

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Savonds kan het zijn dat ze 'lekker' aan het clusteren is!

Regeldagen zijn vaak niet maar 1 dag hoor ;), regeldagen zijn de meeste tijd een aantal dagen. Beste maar gewoon aan toegeven, des te eerder zijn ze weer voorbij!

Clusteren kunnen ze best veel langer doen, ook daar zit niet veel anders op dan lekker samen op de bank kruipen met een boekje en een kopje thee en aan toe geven ;)!

10. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    mijn meisje komt overdag netjes om de 3 a 4 uur maar 's avonds clustert ze erg vaak en soms hangt ze dus vanaf 7 uur tot een uur of 11 aan de borst. Gewoon verstand op 0, baby aanleggen, T.V. aan en genieten van elkaar!

11. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hoe gaat het nu demi79?

12. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier ook een cluster kindje 's avonds.
    ik wissel het af. ik leg wat vaker aan, maar geef ook een speentje tussendoor. ik verga van de pijn als Lasse 3 uur lang aan de borst ligt, daarbij heb ik nog een mannetje van 14 maanden rond kruipen die ook verzorgd moet worden. dus hier gaat er ook af en toe een speentje in. Ik merk wel dat Lasse daardoor op z'n vaste tijden meer is gaan drinken, hij hoeft nu ook minder vaak aan de borst. rust voor ons allebei dus.

13. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Het is om je productie op te voeren..en dat gebeurt gewoonweg niet in 1 dag. Daar is zeker 3 a 4 dagen voor nodig..als je je kind op verzoek dan ook veel aanlegt :D

Deel Deze Pagina