Kramp

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kwebbeltje, 4 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi Ilse,

Ook ik heb een vraag aan jou. Tijn is vandaag precies twee weken en krijgt volledige Bv. Vanaf de geboorte krijgt hij al melk binnen en drinkt hij "goed" aan de borst. Hij neemt een grote hap en drinkt dan 10 minuten / kwartier één kant en daarna nog de andere als toetje. Voeden doet geen pijn en de tepel is na de voeding nog mooi rond. Hij krijgt 7 voedingen op vraag waarvan snachts 1x.
    Met de geboorte woog meneer 3875 gram en na 7 dagen zat hij net onder zijn geboortegewicht. Hij was afgevallen tot 3660 en begon na drie dagen weer te groeien. Wat hij nu weegt weet ik niet, maar aan de kleertjes merk ik dat hij goed gegroeid is.
    Plassen gaat goed. Elke luier is zwaar. Poepen steeds kleine beetjes mosterdgeel. Naar mijn idee heeft hij daar geen problemen mee.
    Als ik dit zelf zo lees zou ik zeggen...het gaat goed.

Echter heeft hij de laatste week steeds tijdens het drinken krampjes. De eerste borst gaat perfect (maakt ook niet uit of het de linker / rechter is), tijn begint met snelle trekjes om vervolgens ruim 10 minuten grote halen te maken. Ik hoor hem ook echt slikken. Hij drinkt dan mooi rustig en uit nog geen krampjes. Wel kan hij tijdens het drinken goed windjes laten. Vanwege de grote hoeveelheid melk in het begin koppel ik hem soms weer even af zodat ik de melk even uit laat spuiten om hem vervolgens weer aan te leggen. De melk loopt in het begin regelmatig langs zijn mondje, maar hij verslikt zich zelden.

Nadat borst 1 klaar is laat ik hem goed boeren, ik verschoon hem dan vaak en meneer gaat weer op zoek naar een borst.

Dan borst 2. Hij hapt keurig aan, begint te drinken en dan is het feest. Meneer trapt met de benen, perst, gilt.......naar mijn idee krampen. Dit duurt een paar minuten en vervolgens drinkt hij nog even. Na de voeding boert hij nog en meestal kunnen we hem dan rustig wegleggen en slaapt tijn relax. Na ongeveer 4 uur meldt hij zch weer voor een voeding!

Het rare is dus dat dit steeds gebeurt bij het aanbieden van de tweede borst. (Maakt dus niet uit welke van de twee).
    Zou hij toch teveel lucht binnen happen?
    Ik drink momenteel twee mokken venkelthee per dag.

Daarbij heeft tijn een beetje achter op de tong een witte waas. Verder niet in de mond.Kan het ook niet wegvegen. Zit zelf aan spruw te denken, maar weet het ook niet zeker. Dit omdat hij de eerste borst heel rustig drinkt. Heb zelf ook geen klachten aan mijn tepels / borsten. De tepels zijn bovenop lichtrose....maar kan verder geen bijzonderheden ontdekken. Ook geen pijn etc.

Nou een heel vehaal, maar hoop dat je iets bruikbaars voor mij hebt.

Groetjes Ilja

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Ilja,

Wat omschrijf je mooi hoe het voeden moet gaan! Complimenten. Jullie doen het geweldig.

Waarom hij bij borst 2 krampjes krijgt.....ik denk dat zijn maag/darmkanaal dan hard aan het werk is.

Misschien toch nog wat lucht wat dwars zit. MOeilijk te zeggen, zeker omdat je Tijn al wel laat boeren tussendoor.

Hij is slaapt daarna ook weer rustig. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Je schrijft al dat je de ergste stroom laat weglopen, dus meer kan je mijns inziens nu niet doen.

Succes in elk geval, 't is altijd zo sneu als je mannetje ergens last van heeft en je kan er zelf niet direct wat aan doen.

Wat mij betreft hoef je geen venkelthee te drinken hoor. Tenzij je het voor de lekker doet.

Succes

Ilse

3. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Bedankt voor je antwoord. Tijn en ik gaan heerlijk zo door met de voedingen.
    Maar het is toch fijn om even een bevestiging van een deskundige te krijgen.

Ilja

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Ilja,

Geniet lekker van het mooie weer, van Tijn en van alles om je heen!

Ilse

Deel Deze Pagina