hopefully, waauw wat een vlotte bevalling zeg. shit hè, die beenweeën, heb ik ook gehad. maar ik heb foto's gezien van resa op hyves, echt een dotje zeg. en al zo slapen, wat goed! gaat het met jou zelf ook goed? hier heeft sam de 1e dag carnaval meegemaakt gisteren. het ging heel goed eigenlijk. in de draagzak, en toen ie moe was in de wagen (het is nog niet zo megadruk nu de weekenden ervoor, dus de wagen kan nog mee) maar hij sliep niet, vond het allemaal te interessant. hij heeft zijn ogen uitgekeken, en kreeg natuurlijk ook veel aandacht. ik had een hoop schmink op, maar volgens mij herkende ie me gewoon, al keek ie wel wat raar naar me, haha. het werken gaat ook prima, vind het echt wel weer fijn. en met sam gaat het dan ook heel goed bij de oma's. timonneke, leuk hè, het grote bad. wij doen ook niets anders meer, dat kleine badje vind tie niet zo leuk meer. (en past ook moeilijk) vruchtje, ja, finn zal binnenkort wel zijn 1e stapjes gaan tonen, denk je niet? leuk wel hoor, dat gewaggel van zo'n kleine.
Wies: leuk dat Sam zijn 1e carnaval goed is doorgekomen. Snap dat hij al die mensen reuze interresant vindt. Neem je hem van het weekend zeker niet mee als het te druk wordt? Heb je er zelf ook niet zoveel aan natuurlijk. Verder alles goed? Hopefully: hoe is het bij jullie en met Resa? lekker aan het genieten van je kraamtijd? Heb je een leuke kraamhulp en komt er al veel bezoek en al verwend met cadeautjes. Wat een vragen hé. Timonneke en Marisha, Eva met jullie en de kleintjes ook alles goed? Ik ben vandaag weer gaan babyzwemmen met Finn echt super leuk en gelachen hoor! Dat wordt nu wel leuker naarmate hij ouder wordt. Op een gegeven moment moest ik bellen blazen en het water en hij lach dan op zijn buik. Hij moest echt mega hard lachen hij trok alle aandacht. Ben nog steeds elke dag zo blij en dankbaar dat wij hem hebben gekregen. Herkennen jullie zeker wel? Nu ligt hij heerlijk te slapen ze worden altijd zo moe van dat zwemmen. Verder vandaag niet zoveel bijzonder vanavond komt wel gezellig vriendin eten. Morgen tot en met vrijdag weer werken en zo vliegt de tijd. liefs
Even snel op internet spieken....en kom jullie even jaloers maken Resa doet het echt fantastisch. Gistermiddag van half 1 tot 18.20 geslapen en daarna van 23.00 uur tot 08.00 uur. Heb haar om 5 uur verschhond maar niet wakker te krijgen.....eerlijk gezegd was ik bang dat er iets aan de hand was, maar volgens de kraamverzorgster doet ze het prima. Ik lag natuurlijk constant wakker en te wachten tot ze zou komen en met twee knallende (.)(.) zou je het niet erg vinden als ze wakker zou worden. Haar geboortegewicht was 3520 en zondag woog ze 3380. Vandaag weer gewogen (ivm met lange slapen) ze woog 3720. We konden het beide niet geloven, dus morgen gaan we opnieuw wegen. Morgen komt de kraamverzorgster vor haar laatste dag. Lekker hoor zo´n hulp en we hebben het echt getroffen, maar ik kijk er ook naar uit straks alleen met mijn kleine meid te zijn en wat meer privacy in je eigen huis te hebben. Veel visite gehad de eerste paar dagen en daarna de boel een beetje afgehouden. Manlief is aan het werk en is donderdag en vrijdag thuis. Af en toe plan ik iemand maar alleen diegen die ik zelf wil. Verder geven we een kraamfeest, normaalben ik daar niet zo van en vind ik persoonlijk contact leuker, maar doordat we net die hele verhuizing hebben gehad zijn we een beetje toe aan rust. Verder wordt Resa echt verwend....heel veel leuke dingen, maar je hebt er natuurlijk ook een hoop tussen waarbij je denkt...oh my god, wat moet ik hiermee? Wat hebben jullie daarmee gedaan....aan een ander gegeven? Klinkt heel lullig, maar niet iedereen heeft dezelfde smaak. Wies, leuk dat de carnaval weer begonnen is. Je zal het wel erg druk hebben. Mijn mannetje gaat binnenkot met zijn vrienden een weekend heen. Dan ben ik voor het eerst alleen met mijn meissie ...lekker girls night...en keten Vruchtje ik zie jullie al helemaal voor me in het zwembad. Dat doet me aan dat filmpje op youtube met die lachende vierling denken. Als je die nog niet kent, moet je even gaan speuren. Ga nu even de rest van jullie verhalen lezen, was daar nog niet aan toe gekomen. Timonneke en Marisha, met jullie ook alles goed. Eva hoe is het met de twins?
Hi hi dametjes, daar ben ik weer eens even. Ik kwam even spieken hoe het staat met Hopefully, en ja hoor: een dochter!!!! Resa, wat leuk, heel erg van harte! Wat is jouw zwangerschap voor mijn gevoel snel gegaan, ha ha. Precies de 9 maanden dat ik mijn dochtertjes heb en die tijd gaat inderdaad snel als ze er eenmaal zijn! Zitten we daar jaren naar te verlangen, en oef wat ging de tijd toen langzaam. En nu vliegt het! Meiden, wat goed, nu zijn we echt allemaal mama. En zo fijn dat het bij iedereen goed is gegaan en allemaal gezonde smurfjes, prachtig hoor! Hier alles OK. Mijn meidje D heeft vandaag haar eerste centimeters voorwaarts gemaakt, ha ha ha. Onze J zit steeds op knietjes maar gaat nog steeds achteruit. Het zijn mega lieve schatjes. Ik werk weer en dat is zo gezellig thuis komen savonds als de dametjes in hun eetstoeltjes zitten voor het raam en mijn lief het eten klaar heeft, zalig! Na 9 maanden continue thuis is dit wel even goed voor mij. Het is gewoon bijkomen op je werk, echt, ha ha. Maar ook een serieuze noot: Wies, ik las het nu pas van je schoonvader, heel triest meid. Ben wel blij dat hij nog heeft mogen meemaken dat jullie een kindje hebben mogen krijgen. Verder iedereen de hartelijke groetjes en geniet van mooie tijden met al onze baby's! Dag!
@vruchtje: Waar gaan jullie in maart op vakantie? Fijn dat Finn zo'n lachebekje is en dat hij het babyzwemmen zo leuk vind! Natuurlijk herkennen wij dat gevoel! Ik ben ook nog iedere dag dankbaar dat ik zo'n mooi geschenk als Noor heb mogen ontvangen! Zalig om mama te mogen zijn! @hopefully: Wat een voorbeeldig kindje hebben jullie, ongelooflijk! Geniet er maar van dat ze jullie zo veel nachtrust geeft! @wies: Fijn dat Sam zijn eerste carnaval zo goed verlopen is. Geef jij Sam eigenlijk bv of fv? En slaapt hij zijn nachten al wat door? Wij zijn gisteren naar ikea geweest en hebben al rekken gekocht voor Noor haar speelgoed, en kast konden we niet meer meebrengen, dus die moeten we nog kopen. Vandaag heeft ze nog cadeautjes gekregen van tantes van mijn man die nog niet op visite geweest waren. Ze heeft een pop gekregen met accesoires, een prinsessentent om in huis in te spelen en dan nog kleding die ik eigenlijk niet mooi vind. En hopefully, wat doe je daar dan mee? De andere kleding die ik gekregen heb en die ik lelijk vond, heb ik gewoon in een doos gestoken waar ik de kleding insteek die te klein is. Ik wil Noor echt niet aandoen wat ik lelijk vind. Verder gaat alles goed hier. Noor is echt een levendig kind, zit geen seconde meer stil op je schoot, wil altijd maar rondkruipen, overal aan voelen, alles in haar mond steken en alles verkennen. Iedere dag leert ze weer iets nieuw. Ze doet veel moeite om zich op te trekken, maar dat lukt haar nog niet, ze kan maar tot op haar knietjes, en dan wordt ze boos omdat het haar niet lukt. Ze heeft nu al 3 tandjes, en ik denk dat er een 4de op komst is, want ze heeft weer rode billen. groetjes
timonneke, jeetje wat gaat het snel zeg, nu alweer het 4e tandje wat doorkomt. en je moet ze waarschijnlijk goed in de gaten houden nu, de rust is voorbij! ik geef fv nu, ik heb ongeveer 6 weken bv gegeven. vond ik precies goed, doe ik de volgende keer weer zo denk ik. hij slaapt nu door tot ongeveer 7.30, vanaf de laatste fles, ongeveer een uur of 11. hopefully, jeetje, daar kunnen wij zeker jaloers op zijn, wat een slaapkopje. en moet je ze dan niet wakker maken? ik moest overdag en 's nachts elke 3 uur, maximaal 4 uur voeden. maar ze groeit goed las ik, dus kan niet beter toch? en je borsten wennen daar op een gegeven moment wel aan, die passen zich aan aan resa. en anders een keertje kolven ofzo. maar fijn hoor dat het zo goed gaat, echt genieten zo! vruchtje, heb er ook zo'n zin in, in dat babyzwemmen als ik jouw verhalen lees. en idd, ik heb dat ook zo vaak nog dat ik er even bij stil sta hoe gelukkig ik met mijn ventje ben, en wat een wonder het is. de tranen schieten dan telkens weer in mijn ogen. eva, weer aan het werk dus, lekker hè, even wat anders. ik zie het al helemaal voor me dat je meisjes voor het raam op je wachten, echt cute! fijn dat het met jou ook zo goed gaat. ik heb trouwens een ontzettend grappig pakje gekocht voor sam, een bananenpakje. voor de carnaval natuurlijk. zondag mag ie weer mee, dus ben benieuwd of het weer zo goed gaat als afgelopen weekend. ik heb wel ontzettende zin in carnaval dit jaar, zeker omdat ik vorig jaar net zwanger was, en het eigenlijk aan me voorbij ging. mijn vriendin was toen hoogzwanger, dus zij heeft het ook. wordt echt ons jaar nu! ook wel weer anders natuurlijk, maar wel zeker zo leuk!
Hoe is het met iedereen? Evaz: wat goed om te horen dat het met de meiden nog steeds goed gaat En heerlijk dat je je ritme met combi van werken gevonden hebt. Hopefully: hoe is het met jullie en met Resa? Lekker aan het genieten en nu zonder kraamhulp? Hebben jullie al veel leuke cadeautjes gekregen? Oja wat die kleding betreft. Als wij het echt rampzalig vonden ruimde wij het ook op in de doos met te kleine kleding. timonneke: heerlijk dus Ikea leeg geshopt haha. Wat is Noor snel zeg maar haar tantjes leuk hoor. Of Finn is langzaam hij heeft er nog geen 1. Ach komt vanzelf. Wies: wat leuk dat Sam een bananenpakje aan krijgt. Zet je foto hier neer of op je hyves lijkt me heel leuk. Wanneer ga jij zwemmen met de kleine? Heeft hij al prikjes gehad? Marisha: Alles goed met jou en de zwangerschap? En hoe reageert Noa op je buik of snapt hij dat nog helemaal niet. all: heerlijk vandaag alvast wat kleding geshopt voor Finn. Een heel leuk zomerjasje en een gave witte broek met shirtje erbij. Wel lekker dat hij nu niet meer zo heel hard groeit en dus wat langer met zijn kleding doet. Vindt het dan ook niet zo erg om er wat meer geld aan uit te geven. Als hij het zo kort aan kon vond ik het wel eens zonde en jammer dat hij er al was uitgegroeid. Finn trekt zich nu op vanaf deze week. Echt zo gaaf om te zien. Draaide ons om en in ene stond hij aan de salontafel en prachtig dat hij het vindt. Nou fijn weekend iedereen. x
Wies wat een onwijs schattig pakje heeft Sam voor carnaval...en zo te zien vind hij het geweldig....pas maar op dat hij straks uit het juiste flesje drinkt Vruchtje, lekker wezen shoppen. Daar kijk ik ook weer naar uit. Heb al zolang geen nieuwe kleding gekocht, maar ik vraag me dan ook af of ik niet alleen met kleding voor mijn kleine meid thuis kom. Timonneke, al 3 tandjes...dat gaat hard. Heeft ze er erg veel last van? Eva, wat lekker dat je weer aan het werk bent. Even er tussenuit en iets voor jezelf....al zal je je meiden natuurlijk missen. Het is wel gezond om af en toe wat anders te doen. Resa heeft vandaag denk ik haar regeldag. Ze is voor het eerst niet zo in haar hum. Slaapt als ze tegen mij aan ligt en leg je haar apart begint ze meteen. Het lijkt alsof ze constant honger heeft, maar meer dan 2 slokjes drinken doet ze niet...dan slaapt ze meteen weer. Ik laat haar nu maar even huilen, kost me alleen heel veel moeite om niet constant naar haar toe te gaan. Het liefste pak ik haar dan en knuffel ik met haar.....maar ze zal ook moeten leren dat ze niet altijd gepakt wordt als zij dat wil. Ga toch maar even kijken
@wies: Sam in een bananenpakje, zal vast wel schattig zijn! Je moet maar eens een foto plaatsen hier. Ik heb ook 6 weken bv gegeven, wel afgekolfd dan, en vond dat ook juist goed. Wat goed dat Sam zo goed doorslaapt, dan hebben jullie ook jullie nachtrust! @vruchtje: Die tandjes komen wel, geen zorgen over maken! Fijn hè, zo shoppen voor je kleintje! Noor groeit nu ook minder hard, ze heeft nu al enkele maanden maat 68 aangehad, en nu gaat ze over op 74. @hopefully: Is Resa vandaag terug als voorheen? Zo'n dagen komen er inderdaad tussen, en ik vind het ook moeilijk om er niet steeds aan toe te geven en haar continu te pakken, maar af en toe moet je er hard in zijn. Noor heeft eigenlijk niet zo veel last van haar tandjes, ik had het veel erger verwacht. Ze heeft wel af en toe last van rode billen, maar het valt best nog mee. Ik ben ook gaan shoppen een tijdje na mijn bevalling, is nog eens leuk om gewone kleding te kunnen kopen ipv die mega broeken. Kan je al sommige dingen van je vroegere kleding weer aan? Oh ja, wil je hier of op facebook eens een foto plaatsen van Resa? Ik ben benieuwd om haar te zien. Vanavond heb ik voor het eerst nachtdienst, om te kijken of het mij ligt om vaste nacht te doen vanaf maart. Ben benieuwd. Ik heb nu 3 nachten, en dan 5 dagen vrij. Noor is nu echt aan het kruipen ipv tijgeren, schattig om te zien. Als ze speelt, gaat ze ook soms op haar knietjes zitten, dan lijkt ze al zo ongelooflijk groot!
Timonneke, ze is nog niet helemaal in haar hum, maar heeft vannacht wel geslapen van 22.30 uur tot 6.00 uur. Spannend dat je straks weer voor het eerst nachtdienst hebt...ik ben benieuwd. Zal zo even kijken voor foto´s voor op facebook. Heb van het weekend weer eens op de weegschaal gestaan en zit op mijn gewicht van voor mijn zwangerschap. Was in totaal tegen de 10 kg aangekomen. De dag na mijn bevalling was daar al ruim 7 vanaf. Voor mijn gevoel heb ik daarna flink lopen vreten, maar blijkbaar gaat het met de borstvoeding erg hard. Heb met zw ook veel eigen kleren aan kunnen houden, maar ben nu wel toe aan iets compleet nieuws. Wat gaat dat inderdaad hard met die kleertjes he. Het hangst er ook echt vanaf wel merk je draagt. Ik heb nu al maatjes 50 die ze niet past en heb ook een broekje met van die sokjes eraan die ik maar niet meer aan doe. Het broekje past ze wel, maar haar voeten zijn te groot en blijven niet in de sokjes zitten, met gevolg dat alles in haar pijp zit. Wanneer begonnen jullie eigenlijk met afkolven? BV gaat prima, maar het zal straks wel handig zijn als ik een voorraadje in de vriezer heb liggen....of niet? Morgen komt het consultatiebureau voor een intake. Wies hoe was je weekend en die van Sam. Marisha, hoe gaat het met jou? Al een lekkere dikke buik aan het krijgen. Ben ook wel benieuwd hoe je kleine mannetje daarop reageert. Hoe is het met je knie. Vruchtje, hoe gaat het met je moeder?
wies: ik zag op je hyves Sam zijn bananenpakje echt TE schattig gewoon. Was het allemaal goed gegaan met Sam en het carnaval vieren van het weekend? hopefully: wat lekker joh dat Resa al zo goed de nacht doorslaapt. Zo een regeldagje is dan weer wat minder, maar je doet het goed toch. Over je vraag over afkolven kan ik geen antwoord geven helaas heb alleen maar flesvoeding gegeven. Geloof wel dat hier ook een forum is van borstvoeding misschien dat je er iets aan hebt. En wat relaxed zeg dat je alweer terug op je oude gewicht bent. Ik heb daar gewoon een half jaar overgedaan ha ha. Nu zit ik ook 2,5 kg onder het gewicht van de voor de zwangerschap. En wat gaat het hard hé het groeien van zo een kleintje. timonneke: werk ze vannacht toch pittig die nachtdiensten. Mijn man draait ze ook en vindt het toch altijd weer knap hij hoe zijn biologische ritme om kan gooien. Leuk dat Noor zo aan het tijgeren is. En wat betreft het op de knieën zitten vanuit die positie is Finn gaan staan dus wie weet duurt het bij Noor ook niet lang meer. all: hier vandaag gewerkt. Hebben wat mee gemaakt net joh voel me ook zo rot. Ik was eventjes 5 seconden niet aan het opletten en Finn ging zich op trekken aan de prullenbak. En ja hoor hij viel en de prullenbak viel op hem met alle vuiligheid van het eten erin. We hadden net broccoli gegeten met kaassaus en echt alles zat onder. Maar dat was nog het minste erg Finn echt helemaal overstuur. Hij was natuurlijk enorm geschrokken. Na 5 minuten ging het weer en lekker in bad gedaan en hij lachtte weer volop en had ook geen pijn. Maar wat voel je je dan schuldig zeg! Ik zie het als mijn fout als ik beter had opgelet had hij niet zoveel hoeven huilen. Maar ja dit zeurt dingen zullen wel vaker gebeuren ook al hoop ik van niet. Fijne avond allemaal.
@vruchtje: Al een beetje bekomen van Finn zijn valpartij met de vuilbak? Zo'n dingen gebeuren nu éénmaal, je moet je daar echt niet schuldig over voelen. Die kleintjes zijn soms zo snel. @hopefully: Wat een mooi meisje heb jij! Ik heb de foto's gezien op facebook en ze is echt prachtig! Over dat kolven, ik ben er mee begonnen toen ik thuis kwam van het ziekenhuis, na 5 dagen dus. Maar dat was omdat de bv niet goed ging en ik fv bij moest geven. Invriezen heb ik du nooit gedaan, want ik had al te weinig om Noor te voeden. Ik vond het trouwens wel handig dat ik haar uit flesjes kon voeden. De nachtdiensten zijn meegevallen, ik ben nu thuis van mijn laatste nacht, en kruip dadelijk mijn bedje in. Nu ben ik 5 dagen vrij. groetjes
O jee, die Finn.....volgende keer wel een foto maken hoor....hoe erg je het ook vindt, later is het lachwekkend om aan terug te denken. Mijn vriendin haar kleine van 1,5 had laatst een pot latex te pakken en door de woonkamer verspreid....hij zat zelf met het restant boven op de salon tafel. ( je kan ze ook niet uit het oog laten). Timonneke fijn dat je nachtdiensten mee zijn gevallen. Ik vind het maar knap dat je dan overdag kan slapen en zo weer in je oude ritme kan komen. Wel lekker dat je nu 5 dagen thuis bent. Ik heb aan het cb gevraagd wanneer ik moet kolven en kan dat nu gewoon doen. Ik hadonwijs veel melk en veel stuwingen, maar doordat Resa zoveel slaapt en weinig voor voeding komt, heb ik het idee dat ik nu tekort kom. Heb het gevoel dat ze niet voldaan is na twee borsten. Kolven lukt daarna ook niet meer....borsten zijn echt leeg, dus zal moeten proberen alles weer op gang te laten komen. Wies hoe gaat het met jou en het werken? Gaat Sam lekker?
hoi allemaal, Ja ik ben wel bijgekomen van Finn zijn valpartij in de prullenbak haha. Foto maken was wel heel leuk geweest maar doordat hij echt over zijn toeren was ga je natuurlijk niet rustig eerst foto maken. Hopefully: hopelijk komt je borstvoeding snel weer wat beter op gang. Hoe lang wil je het gaan geven? Zeker wij heel bijzonder hé? Heeft Resa inmiddels al haar 1e echte uitstapje gehad? timonneke: fijn voor je dat de nachtdiensten je mee zijn gevallen want hoeveel had je er ook alweer achter elkaar? Nu eerst maar lekker genieten van je vrije tijd met Noor. Eet Noor al brood en zoja vindt ze het lekker? Wies: hoe is het daar zo in carnavalland? Ik zag op je hyves nog foto's erg leuk Marisha: hoe is het met jullie? Krijgen we nog een keer een mooie buikfoto te zien, dat lijkt me erg leuk. Als jij straks bevallen bent hebben we even geen zwangeren meer. Benieuwd wie de volgende zal zijn. Ik ben vandaag weer heerlijk gaan babyzwemmen echt zo leuk. Hij spettert iedereen nat en is een stukje onder water geweest en vond dat niet eens erg. Dat water lekker vinden heeft ie wel van mij ik vond het ook altijd (nog steeds) lekker om te zwemmen enzo. Ook is het hier nu continue oppassen geblazen. Finn kan nu zelf staan aan de salontafel, maar durf hem nog niet alleen te laten staan want soms valt hij zo eng. Dus hier zijn we de hele dag erg druk in de weer, maar wel erg leuk. Morgen dagje werken en dan heerlijk weekend. Toedeloe!!
@hopefully: Hopelijk komt je bv vlug terug op gang. En nog veel cadeautjes gekregen? @vruchtje: Noor krijgt ef en toe een korstje brood, maar echt brood geven we haar nog niet. Ik heb ook geen idee hoe ik daaraan moet beginnen. Geef ik het haar dan gewoon in haar hand zodat ze het zelf kan eten of moet ik stukjes in haar mond stoppen? Noor kan zich recht trekken, aan de zetel en in de box. Aan de salontafel en de tv kast probeert ze wel, maar dat lukt haar niet, ze kan maar tot op haar knietjes daar. Ze kan nu ook zelf gaan zitten als ze het wil, wat gaat het snel! Fijn weekend allemaal!
Vanmorgen weer aardig volle borsten. Heb Resa gister veel aangelegd, zodat alles weer op gang zou komen. Ze was onwijs actief en onrustig, maar haar luiers zaten flink vol. Vandaag bij het cb geweest, ze weegt nu 4020 gram, dus is flink aangekomen na haar geboorte. Bang dat ze te weinig krijgt hoef ik volgens hun niet te zijn. Vandaag wist ze niet wat haar overkwam met de voeding ( zat weer voldoende in) en na het drinken valt ze ook weer in slaap. Vruchtje, kan me wel voorstellen dat je er niet meteen aan denkt om foto´s te gaan maken....maar achteraf lag je er altijd om. Eigenlijk moet je dat soort dingen ook opschrijven zodat je er later eens aan terug kan denken. Ik heb voor Resa een babyboek voor haar eerste jaar, waar ik alles in zet. Timonneke, ze wordt echt onwijs verwend. Weet niet meer waar ik het stallen moet Wat gaat het hard met Finn en Noor. Zometeen overal stootkussen in en rondom het huis
Even een ego berichtje. Noor is goed ziek. Ze had al enkele dagen een verkoudheid, de snot liep zo uit haar neusje, maar nu ook hoge koorts. Vandaag met haar naar de dokter geweest, en ze heeft een dubbele oorontsteking. Langs de ene kant een gewone, en langs de andere kant een hele zware. Ik zie gewoon dat ze zich ellendig voelt, vind het echt erg voor haar. Nu slaapt ze wat. Hopelijk slaat de antibiotica snel aan en wordt ze vlug weer beter.
Het schijnt dat er iets heerst onder de kinderen. Hoor van alle kanten dat kinderen ziek zijn. Noor, heel veel beterschap...wordt maar snel beter.
Timonneke: ah wat zielig voor Noor. Heel veel beterschap voor haar en verwen haar maar lekker!! hopefully: inderdaad een leuk idee van een babyboek ik ga er gelijk even voor kijken. Voor later heel erg leuk. Heb nu namelijk wel dingen opgeschreven in schrift, maar natuurlijk veel leuker om echt in boekje bij te houden. Hier gaat alles goed. Hoe is het met de rest? x