effect van stress op nog ongeboren baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door SheDevil, 14 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SheDevil

    SheDevil Fanatiek lid

    13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    Beste verloskundigen,

    ik zit met een toch wel belangrijke vraag.
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap heel veel stress en ook de nodige ruzie's gehad, en helaas nog, met mijn partner/ex.
    De laatste dagen voel ik dat de kleine heel heftig reageerd op mijn gemoeds toestand.
    Als ik al m'n eigen een klein beetje druk maak dan gaat mijn hart slag omhoog of ik voel iig dat ik hartkloppingen krijg.
    Vlak nadat dit zich voordoet gaat die kleine al bewegen, en voelt mijn buik erg gespannen aan :(
    Ik probeer me zo goed al het kan rustig te houden, maar mijn lichaam werkt niet echt mee.
    Hoe kan ik mijn kleintje kalmeren, en dat mijn buik weer fijn aan voelt?
    Ik weet nu niet of ik die gespannen buik heb van de spanning of dat het komt omdat mijn kindje gespannen is?
    Hoe dan ook, wat kan ik doen voor mijn kleintje?
    Ik probeer wat te zingen, verhaaltjes voorlezen, of met een zachte stem praten tegen hem/haar, met m'n hondje spelen, muziek luisteren dat soort dingen of masseren, maar die spanning in mijn buik blijft.
    Ik ben heel erg bang dat mijn kindje hier blijvend letsel aan overhoudt :(
    En ik weet wel dat dat niet gebeurd na 1 of 2x stress, maar ik ben heel de zwangerschap al gestresst/gespannen :(
    Dus hoe kan ik het m'n kleine zo aangenaam mogelijk maken deze laatste weken? ? ?
    Alvast bedankt voor het antwoord....
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi SheDevil,

    klinkt allemaal niet fijn voor je. Jij en je kleine zijn nu het belangrijkste he en probeer stressfactoren te mijden en (met hulp evt) te relativeren. Die kleine en je buik reageert op wat jij doet en in mindere mate andersom. Die kleine is al lekker groot nu en kan heel wat hebben hoor, dus niet al te veel zorgen maken over hem/haar, want die komt er wel, letterlijk en figuurlijk ;). Zolang het goed beweegt en de groei bij de controles goed is, geen probleem. Warmte is vaak de beste manier om het een kleintje naar de zin te maken. Ze worden er niet altijd pere rustig van, maar het is wel ontspannend, ook voor je buik. Want bij stress voel je die het eerst in de zwangerschap. Verder doe je al heel goede ontspanningsdingen. Of lekker een keertje in je eentje een korte boswandeling of eendjes voeren. Klinkt kneuterig, maar dan kun je wel even rustig nadenken voor jezelf. Misschien een keer naar een sauna met een vriendin en niet over de problemen praten, echt even een keer je gedachten opzij zetten. Niet de hele dag, want dat kan niet, maar even korte momenten. Sterkte en succes, komt echt wel goed.

    Groetjes Brigitte
     
  3. SheDevil

    SheDevil Fanatiek lid

    13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    Hoi Brigitte,

    dankjewel voor je antwoord!
    Wat mijn zorg eigenlijk voornamelijk is, niet de groei enzo want dat gaat gewoon allemaal goed, maar het geestelijke aspect.
    Wat ik lees is dat stress op een ongeboren kind best wat effect kan hebben na de geboorte ook, en op latere leeftijd zelfs.
    Zoals lager iq, en een verhoogde kans op adhd, depressies en geestelijke 'afwijkingen' op latere leeftijd? ? ?
    Wat is daar van waar en merken jullie daar in jullie vak iets van? :(
    Nu heb ik gelukkig wel een manier gevonden om de stress factoren buiten te houden, en dat is me 'gewoon' niet meer bezig houden met wat anderen wel of juist niet doen, en dat werkt tot nu toe prima :)
     

Deel Deze Pagina