b-negatief

Discussion in 'Zwangerschap' started by parel1988, Jun 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. parel1988

parel1988 Bekend lid

Apr 2, 2008
    524
    0
    0
    hallo dames,

gisteren heb ik de uitslag van mijn bloed gekregen en ze zei b-negatief
    en ze zei dat dat voor dit kindje meschien niks uitmaakt maar voor de volgende meschien wel,
    dat je dan kans hebt op gele kindjes :(

kan iemand mij er meschien meer over vertellen op google werd ik ook niet veel weizer

alvast bedankt

2. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Grrr... ik kan het niet uitstaan wanneer de zorg dingen roept waardoor je je zorgen gaat maken terwijl dat helemaal niet nodig is. Waarom leggen ze het gewoon niet even goed uit.
    Ik zal het proberen

Het overgrote deel van de wereld (85%) is bloedgroep Positief (+) en jij bent dus bijzonder (net als ik) want je hebt een negatieve (-) bloedgroep. Dat maakt helemaal niets uit, wordt je gewoon heel oud mee. Maar de kans dat degene waarmee je je kindje hebt gemaakt, positief is is heel groot en daar schuilt de uitdaging.

Het kan zijn dat je kindje een positieve bloedgroep ontwikkeld (dat kan alleen als je vriend positief is). Positief en negatief gaan niet lekker samen (weet je nog wel van school + en - gingen niet samen). Nu is het zo dat de bloedbanen van jou en je kindje gescheiden zijn maar het kan - door bijvoorbeeld een ongeluk of bij de geboorte - door elkaar heen gaan lopen en dan zeggen die twee bloedgroepen tegen elkaar: Hé jij hoort hier niet en gaan met elkaar in gevecht.. Dat is voor jou en je kindje niet goed. Dit kan dus alleen gebeuren als die bloedbanen doorelkaar gaan lopen want dan ga jij antistoffen tegen je kindje maken. Dit gebeurt dus niet bij een eerste zwangerschap maar bij een mogelijke tweede is de kans veel groter.
    Ze kunnen dit prima verhelpen hoor. Je krijgt bij 30 weken weer een bloedtestje. Ze kijken dan of je misschien antistoffen aanmaakt (dat heet D stoffen) en je krijgt een prik om te voorkomen dat je die stoffen gaat aanmaken (anti D). (oja, het maakt niet uit of je weet wat je man voor een bloedgroep heeft. De verloskundige of gyn was niet bij de bevruchting dus die gaat niet op jouw mooie blauwe / bruine / groene ogen af ;) )

Bij de geboorte wordt gekeken welke bloedgroep je kindje heeft (men neemt dan bloed af uit de navelstreng, merkt je kindje dus niets van) en als het nodig is volgt er dan weer actie bij het kindje en jezelf.

Waar dat 'geel' vandaan komt, geen idee. Geel duidt op geelzucht en dat heeft hier helemaal niets mee te maken volgens mij.
    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Belangrijkste: er is niets aan de hand! Bepraat het anders nog eens met je verloskundige (tenminste als dat niet degene was die zei 'gele kindjes'....)

Veel succes

3. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    1,705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Geel zijn bij de baby heeft er wel degelijk mee te maken hoor.

Wat is een rhesusbaby?
    Wanneer tijdens de zwangerschap
    de rhesusafweerstoffen van de
    moeder in het bloed van de baby
    terechtkomen, kunnen de rode
    bloedcellen van de baby worden
    afgebroken. Hierdoor krijgt de baby
    bloedarmoede. De mate van bloedarmoede
    kan sterk wisselen.
    In de meeste gevallen krijgt de
    baby een geel uiterlijk.

Maar je krijgt inderdaad tegenwoordig met 30 weken en na je bevalling (als dat nodig is)een prik en dan is er niets aan de hand.

4. parel1988

parel1988 Bekend lid

Apr 2, 2008
    524
    0
    0
    oke bedankt voor de antwoorden,

wel leuk dat ik dan oud mee ga :D
    maar hoop dat het geen gevolgen heeft voor de volgende zwangerschappen,, had wel ergens gelezen dat het wel kans heeft op miskramen?

5. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Maar daarvoor krijg je in de 30ste week dus weer een controle en waarschijnlijk een prik zodat je die antistoffen niet aanmaakt voor een volgend kindje ;)
    (ik mag ook bijna)

6. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    He super, weer wat geleerd! Dank je wel

Miskramen waren vroeger veel voorkomend omdat ze niet zo goed snapten hoe dat nou werkte met positief en negatief. Nu is dat eigenlijk niet meer hoor!

7. linn26

linn26 Niet meer actief

Huh? Geelzucht heeft hier (denk ik) volgens mij niets mee te maken. Ik heb vroeger toen ik twee jaar was geelzucht gehad en ik heb A positief als bloedgroep :rolleyes:

8. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    1,705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Geelzucht is ook weer wat anders, dat kunnen inderdaad alle baby's krijgen, veel kindjes zien geel na de geboorte. Dit heeft weer met afvalstoffen te maken die de lever niet goed kan verwerken ofzo. Dit is ook geen geelzucht, maar de baby kan wel geel gaan zien door de bloedarmoede. Het heeft wel allebei met het bloed te maken. En juist de baby's die een positiefe bloedgroep hebben en een moeder met een negatieve bloedgroep hebben kans op die rhesus factor. Een baby met negatief bloed hoeft helemaal nergens bang voor te zijn.

Best gecompliceerd, maar tegenwoordig niks meer om je echt zorgen over te maken.

9. truus1980

truus1980 VIP lid

Sep 26, 2007
    6,259
    2
    36
    Bij Emmen
    Ik ben zelf ook negatief.

10. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Hé, had ik het toch best leuk uitgelegd nietwaar? :p

11. parel1988

parel1988 Bekend lid

Apr 2, 2008
    524
    0
    0
    ja elleny je hebt het goed uitgelegt aan mij :D

12. truus1980

truus1980 VIP lid

Sep 26, 2007
    6,259
    2
    36
    Bij Emmen
    Ja hoor ellyNY ik vond jouw uitleg duidelijk hoor. ;)

13. Giegel

Giegel VIP lid

Apr 20, 2008
    5,743
    0
    36
    Ik heb ook een negatieve bloedgroep.
    Mij werd vantevoren nog door iemand verteld dat ik erom moest denken dat ze bloed van de navelstreng zouden halen na de geboorte in het ziekenhuis. Het gebeurde hier in het ziekenhuis namelijk vaak dat ze dat 'vergaten' en inderdaad bij de jongste heb ik er zelf om moeten denken.

De jongste bleek overigens ook een negatieve bloedgroep te hebben, wat weer wat prikwerk scheelde :)

Share This Page