Bij de 20 weken echo was gezien dat mijn placenta laag lag. Gisteren nogmaals een echo gehad, maar dan in het zkh. Placenta Praevia, die volledig onderlangs ligt. Zal dus ook niet meer optrekken en het wordt een geplande keizersnee. Wie nog meer in zo'n soort situatie ? Zitten toch wel wat risico's aan en het lijkt me fijn ervaringen te delen.
Hoi, ligt ie er echt meet een dikke plak overheen of echt een slibje? Bij bleef ie tot week 32 ervoor liggen en nu, eindelijk, heeft ie zich verplaatst tot 2 cm van de cervix. Genoeg om het zelf te mogen. Hoera! Wat was ik blij toen ik dat hoorde. ik hoop voor je dat ie nog omhoog gaat schuiven. Geef je best een grote kans! succes
Wat fijn Macy, dat het bij jou is opgetrokken!! Hij zit bij aan de voorkant en achterkant, dus idd in een dikke plak er over. Dus het wordt een KS. Daar heb ik me bij neergelegd, hoop maar dat ik geen bloedverlies enz krijg...
Hij lag bij mij er ook volledig overheen. Ook zowel aan de voorkant als achterkant. Ik moest ook rekening houden met een keizersnee, maar uiteindelijk is de placenta toch opgetrokken. Wel met het nodige bloedverlies rond de 26-29 weken, maar ik ben gewoon bevallen met 37 weken. Heb je ook adviezen meegekregen met wat je wel en niet mag doen? Dit schijnt per ziekenhuis nogal te verschillen. Ik mocht bijv. niet zwaar tillen, geen gemeenschap, niet teveel bukken etc. Tijdens bloedverlies had ik volledige bedrust, zowel thuis als in het ziekenhuis. Ik was trouwens best bang voor bloedverlies, maar toen het eenmaal gebeurde was ik er wel op voorbereid. Laat je niet bang maken, maar wees er ook op voorbereid dat je (veel) bloed kan verliezen. Het doet geen pijn en het is jouw bloed en niet van de baby. Die gedachte vond ik geruststellend . Veel succes!
Bij mij lag hij er gedeeltelijk over heen. Heb daardoor meerdere bloedingen gehad. Sommigen gepaard met ziekenhuisopnames door vroegtijdige weeen. Uiteindelijk is hij nog wel omhoog gekropen en kon ik vaginaal bevallen. Vanaf mijn eerste bloeding(22 weken) mocht ik helemaal niets meer. Niet werken/tillen/gemeenschap noem maar op.
Trees en Pinguin, ook bij jullie dus geen KS. Hopelijk valt dat bij mij dan ook mee. Ik heb donderdag afspraak met de gyn voor intake (liep bij verloskundige) en zal dan ook meer info krijgen. Dat bloedverlies, daar ben ik wel bang voor ja, maar jouw opmerking Trees, dat het mijn bloed is en niet van de baby helpt wel relativeren. Maar het onbezorgde is er wel vanaf...
Ik trouwens ook met 21 en 34 weken een bloeding gehad. Moest met 21 weken ook direct stoppen met werk ( terwijl 2 dagen per week zittend werk als grafisch ontwerpster) en absoluut niet stofzuigen (dit is het meest belastende huishoudelijk werk wat er is) Bij de eerste 3 dagen in ziekenhuis gebleven en bij de tweede bloeding ben ik de volgende dat pas naar het ziekenhuis gegaan. Ctg en controle en naar huis. voelde dat het goed zat. Bij de eerste bloeding ook wel, maar je schrikt je wezenloos als er ineens een kraantje bloed openstaat.
Eerste bloeding gehad met 27 wk 5 dagen. Sinds woensdagochtend in het zkh. Eerst 24 uur bedrust en gisteren mocht ik weer wat rondlopen. Als het goed is vanmiddag naar huis . Het was goed dat we wisten dat dit kon gebeuren, we waren vrij rustig woensdagochtend. Al is het toch eng, het liep in straaltjes langs mijn benen. Gelukkig duurde de bloeding maar kort!
Dat is schrikken meis. Ik kan me mijn eerste bloeding ook nog goed herinneren. Veel stertke en neem je rust!
Oh bah dat is schrikken! Ik vond het elke keer toch best weer spannend. Mijn buik reageerde ook zo heftig op de bloeding door lichte weeen of harde buiken. Werk je nog? Anders direct stoppen en rustig aan gaan doen! Heel veel sterkte ermee.
Hey meiden, Ik heb met de 20wk echo ook te horen gekregen dat de placenta voor de uitgang ligt maar niet in welke mate...!! Alleen dat ik met 30wk een extra echo moet om te kijken of de placenta omhoog is gegaan....vind het wel vreemd als ik het zo lees, dat jullie naar zh moesten voor verdere onderzoek etc.... ik moet gewoon afwachten!!! Maar las dat er maar hele kleine kans is dat ie idd blijft liggen zoals ie ligt....dus daar gaan we maar vanuit...
Hoi stampertje! Denk dat het er idd vanaf hangt in hoeverre deze er voorligt. Het kan inderdaad nog optrekken!
Hallo, Ik heb waarschijnlijk ook een laagliggende placenta. Vorige week vrijdag heb ik best veel bloedverlies gehad. Ben toen naar het ziekenhuis doorverwezen door de verloskundige en daar heb ik 1 inwendige en 2 uitwendige echo's gehad om te kijken waar m'n placenta lag. Dat was nog moeilijk te zien omdat ik toen 18 weken zwanger was, maar voor zover ze kon zien lag hij inderdaad vrij laag. Aankomende dinsdag heb ik de 20 weken echo en daar gaan ze dus ook gelijk kijken of de placenta inderdaad laag ligt. Ik probeer een beetje m'n rust te pakken en de boel de boel te laten, maar dit gaat best moeilijk omdat ik nog een meisje van 3 heb rondlopen en ik niet echt tegen rommel kan haha. Ik merk ook echt dat ik snel last krijg van m'n buik als ik ook maar iets doe. Hebben jullie dit ook?
Dit had ik ook heel erg. Mijn gyn heeft me uitgelegd dat het bloedverlies je baarmoeder prikkelt waardoor je harde buiken of weeen kan krijgen. Je moet dus echt rustig aandoen als je last van je buik hebt!
Mijn placenta lag bij de echo ook laag, maar de echoscopiste zei dat hij nu niet meer van plaats kan veranderen na 20 weken. Maar als ik jullie reacties lees kan dat dus wel (zowel de goede als de verkeerde kant op). Wie kan me uitleggen hoe dit zit?
Oke, het is dus niet raar dat ik dit heb, goed om te horen. Stelt me wel gerust dat ik niet de enige ben. Bedankt voor je antwoord!
Je placenta kan niet weggroeien, maar je baarmoeder groeit en je placenta groeit daarop mee. Hierdoor verandert deze toch van plaats. De meeste voorliggende placenta's zijn rond de 30 weken opgetrokken. Bij 26 weken lag mijn placenta nog volledig over de baarmoedermond heen. Een paar weken later was deze omhoog getrokken. Het kan dus zeker nog na de 20 weken.
Dus hij kan er nu niet alsnog voor komen te liggen, maar wel weggaan als hij er al voorligt? Dat is fijn.