hoi allemaal, ik had een vraagje; ik moet aanstaande maandag een rontgenfoto laten maken van mijn enkel, en voordat je een foto maakt moet je normaal aangeven of je bijv denkt dat je zwanger bent. Nu zit de kans er bij mij in dat er een innesteling plaatsvind, en heb ik gelezen dat een rontgenfoto schadelijk kan zijn in de eerste 12 weken van de zwangerschap . Ook lees ik dat sommige juist WEL voor een schort kiezen om aan te trekken tijdens de rontgenfoto, en een ander kiest daar weer juist NIET voor. of is het verstandig om de foto uit te stellen totdat ik meer zekerheid heb over dat ik zwanger ben of niet? liefs Daantje
Volgens mi jkunnen ze je meer daar in het ziekenhuis antwoord op die vraag geven. Bij mij was het zo dat ik foto's moest maken omdat ik een ongeluk heb gehad en gebroken wervels aan heb gehouden, maar omdanks me klachten en pijn wilde mijn arts toch wachten tot na de geboorte van de kleine....Hij zei is niet iets wat je dood van kan gaan dus wil ie liever ermee wachten... En ik ben volledig mee eens... Ja en heb nog steeds klachten, maar het wachten is moeite waard... Liefs Jeanney
Ook ik was zwanger toen ze mij voor foto's zouden sturen. Toen ik aangaf dat ik zwanger was wouden ze dat risico niet nemen. En ik ook niet! Er is toen een afspraak gemaakt voor mri scan. Voor zover duidelijk is dat niet schadelijk. Informeer er maar eens even naar.
dankjewel meiden voor jullie antwoord! ik moest de foto eigelijk maken omdat ik 2 maanden geleden geopereerd ben en er nu 2 pinnen in mijn enkels zitten en ze wilden kijken of die nog goed zitten voordat ik maandag uit het gips mag.. maar ik zeg maandag gewoon op de controle dat ik de rontgenfoto nog even wil uitstellen totdat ik meer zekerheid heb of ik nu zwanger ben of niet.. ik wil het risico ook niet lopen.. stel ik zou de foto maken en ik achteraf zwanger blijk te zijn dan zou ik me toch knap rot voelen .. ik wacht gewoon even af, en dan kan ik alsnog die foto maken.. dan eventueel maar wat langer in het gips liefs
Wat je er allemaal wel niet voor over hebt hé.... Ik zou voor de zekerheid de foto ook nog uitstellen. Succes met afwachten!
Je moet dit overleggen met de arts bij wie je onder behandeling bent. Als de foto niet direct nodig is zal hij de foto waarschijnlijk niet nodig vinden of uitstellen. Moet de foto echter wel gemaakt worden dan moet hij in overleg met de rontgenafdeling kijken wat de mogelijkheden zijn, b.v. extra bescherming en zo min mogelijk opnamen.
Volgens mij kan het NU geen kwaad hoor om een foto te maken, want je moet nog 13 dagen voordat je kunt testen. Ik denk dat ze er meer mee bedoelen een paar dagen voor je NOD ofzo, maar niet 13 dagen?
Ik werk bij de tandarts en foto's maken is nooit goed als je zwanger bent, maar van een keer vliegen in een vliegtuig krijg je meer straling dus als het moet dan moet het..
Hoi Daantje, Ik ben zelf rontgenlaborant, en als er sprake is van een kans op zwangerschap raden wij (en onze artsen) het altijd af om een foto te laten maken, tenzij: het medisch noodzakelijk is (bijv een ongeluk, en er kans is om met letsel te blijven lopen.) Eigenlijk bepaalt je behandeld arts of hij het medisch noodzakelijk vindt. Dus overleg eerst even met je arts. Langer met gips lopen, lijkt me ook niet zo gezond voor je beenspieren. Mocht je toch een foto moeten laten maken vraag dan voor een loodschort. Hoewel er heel weinig straling je buik bereikt bij het maken van een enkelfoto. Maar better save than sorry. Zeker in het beginstadium van een zwangerschap, gebeuren de belangrijkste celdelingen.....waar het goed mis kan gaan. Fijne jaarwisseling!
dankjewel kim voor je reactie Ik mag denk ik sowieso wel uit het gips, heb ik bijna 10 weken ingezeten na mijn operatie. maar het is meer om te kijken of mijn botgroei voldoende is om al op te mogen lopen ( overigens loop ik nu ook gewoon op mijn gips) en of mijn schroeven nog op zijn plek zitten ( maar dit lijkt me ook aangezien ik er geen last van heb) dankjewel voor je antwoord.. ik ga maandag gewoon mijn gips eraf laten halen, en vraag dan of ik de foto uit mag stellen iedereen een hele gelukkig, gezond en vruchtbaar 2009 gewenst liefs, Daantje
Ik heb afgelopen maandag bij de kaakchirug een foto laten maken, had wel een schort om. En ik kan pas volgende week dinsdag testen. Had het wel verteld dat we bezig zijn met zwanger raken. Nu vraag ik me af, hoe schadelijk is het dan een rontgenfoto laten maken? Zeker als ik ook lees, dat een keer vliegen meer straling oplevert. Iemand die mij dit misschien kan vertellen?