Maak me zorgen...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Djoess, 11 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Djoess

Djoess Bekend lid

14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Hoi allemaal,

Sinds een week weet ik dat ik zwanger ben, ik was toen al 12 weken en 3 dagen ver, nu dus 13 weken en 3 dagen. Iedereen is van mening dat ik nu al zoveel heb gemist dat ik nu niet anders kan dan genieten, want ik ben toch de 12 weken al voorbij.

Het lukt me alleen niet.

Ik maak me alleen maar zorgen over vanalles. Ik wist het bijvoorbeeld te laat om nog foliumzuur te slikken en nu maak ik mezelf gek door dingen op te zoeken over open ruggetjes en open schedeltjes.
    Ook loop ik al weken (eigenlijk al voor ik het wist dus) te kokhalsen en over te geven, waardoor ik waarschijnlijk spierpijn heb in de spieren van mijn onderbuik, rationeel weet ik dat, maar stiekem maak ik me er de hele dag druk over. Daarbij opgeteld de vroege bandenpijn en groeipijn en nu al lichte bekkenpijn maakt dus dat ik eigenlijk de hele dag last heb van m'n 'onderkantje' om het maar even zo te noemen. Eigenlijk durf ik over twee weken niet eens op controle omdat ik bang ben dat mijn kindje niet meer leeft, om over de 20 weken echo nog maar te zwijgen! Daar heb ik nu al nachtmerries over.

Kunnen jullie mij misschien een beetje geruststellen?

:(

2. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Wat vervelend zeg, dat je je er zo rot over voelt. Kan iedereen gebeuren, dat je er wat later pas achter komt. Ken een aantal kerngezonde mensen die pas wat later ontdekt zijn, waaronder mijn man :) na 4 maanden pas.
    De kans dat alles goed zit is zo veel groter. Heb je gerookt of alcohol gedronken, of andere dingen gedaan die misschien gevaarlijk kunnen zijn?
    Zo niet, hoef je je nergens druk om te maken hoor.

3. Djoess

Djoess Bekend lid

14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    ja, ik heb met oud en nieuw best wat gedronken, maar daarna smaakte me het niet meer. En af en toe een boterham met filet americain, maar dat was denk ik voor de acht/tien weken.

4. la34

la34 Actief lid

31 jan 2011
    227
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieverd, even ter geruststelling, dat befaamde 'genieten' lukt heel veel aanstaande moeders niet en al helemaal niet de eerste 12 weken. Dan kan er nog zo veel mis gaan. Het is al een heel goed teken dat je daar nu overheen bent. Ook de angst voor open ruggetje en dergelijke dingen delen heel veel vrouwen. Ik durfde zelf pas na een goede 20 weken echo wat kleine spulletjes te kopen en na 25 weken en levensvatbaarheid echt te 'genieten': d.w.z. Wat voorpret te hebben. Maar ik ben persoonlijk pas echt aan het genieten als er een gezond kind in mijn armen ligt hoor. Het is allemaal reuze kwetsbaar en spannend en het zou naief zijn te doen alsof er niets mis kan gaan MAAR ook om alleen maar bezorgd te zijn. Voor het hele ouderschap geldt dat je alleen maar je best kan doen en hopen dat het dan goed gaat. Ik weet zeker dat je nu je weet dat je zwanger bent heel erg je best doet je kind een zo goed mogelijke start te geven. Mijn tips zouden zijn: leid jezelf af, google niet teveel op risico's maar ga af op de informatie van de verloskundige en geef jezelf kleine beloningen bij mijlpalen. Als je het eng vind om dat in de vorm van babyspullen te doen, kan dat ook een lekkere gezichtsbehandeling, buikcreme of zoiets zijn. Ga lekker denken over namen en geboortekaartjes en heb een beetje vertrouwen in je lijf.

5. MMarinka

MMarinka Actief lid

17 feb 2011
    308
    0
    0
    Verpleegkundige
    Leiden
    Natuurlijk maak je je zorgen dat doen we denk ik allemaal! En als je je echo hebt gehad dan komt er iets anders. Ik wil niet zeggen dat je je voor niets zorgen maakt maar dat het altijd heel spannend is om zwanger te zijn!!

Een poging je gerust te stellen: Er zijn vrouwen die hun hele zwangerschap niet weten dat ze zwanger zijn en die krijgen prachtige baby's!!

Ik probeer mezelf altijd te vertellen (als ik voor de 6de keer op de wc zit omdat ik toch zeker weet dat ik ben gaan vloeien). Dat het niet anders word als ik me er zorgen over maak en dat ik er maar beter kan van genieten/relax over zijn!
    Bij mij helpt het!

Ik ga voor je duimen dat je een prachtig kindje krijgt!

XXXXX

Marinka

6. Chelly25

Chelly25 Niet meer actief

Hoe kan het dat je er pas zo laat achter kwam?
    Maak je geen zorgen ken ook genoeg gezonde kinderen waarvan de moeders ook niet alles volgens het boekje hebben gedaan.
    De echo die je hebt gehad was goed dus dan is de kans dat het mis gaat nu echt wel heel klein
    Succes en een fijne zwangerschap

7. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Je kan de tijd niet terugdraaien en ik denk dat iedereen wel iets niet " goed" heeft gedaan aan het begin vd zwangerschap. Ik vergat ook steeds foliumzuur en zal de eerste weken misschien nog wel een wijntje hebben gedronken omdat ik toen niet wist dat ik zwanger was. De eerste 12 weken zijn juist het meest spannend. Dus jij hebt deze spanning in ieder geval niet gehad, is alleen maar goed want stress is niet goed voor de baby. Dus ga nu gewoon lekker heel gezond leven en niet teveel stressen meid. Er zijn zelfs mensen die pas op het laatst weten dat ze zwanger zijn hihi. Geniet lekker van je zwangerschap.

8. Djoess

Djoess Bekend lid

14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    @Chelly25, ik weet het pas zo laat omdat ik veilig heb gevreeën en gewoon nog twee keer heb gevloeid.

@iedereen, jullie zijn lief! Ik ben al een beetje meer gerustgesteld. Ik wist niet dat een goede twaalf weken echo betekend dat er een kleinere kans is dat het mis kan gaan.
    Rationeel weet ik wel dat er ook veel gezonde kindjes geboren worden van moeders die geen foliumzuur slikken (mijn moeder slikte het ook niet en haar moeder ook niet), maar ik neem mezelf al een beetje kwalijk dat ik het niet eerder wist.

9. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Maak je niet te veel zorgen!
    Zowel mijn schoonzusje als ik hebben geen foliumzuur geslikt (we kregen het echt niet weg) en zij heeft 3 kerngezonde kinderen en ik ben nu 33 weken zwanger en was er bij de 20 weken niets afwijkends te vinden.

10. Djoess

Djoess Bekend lid

14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Hallo!
    Ik wilde toch even laten weten dat ik vanmorgen vroeg bij de huisarts ben geweest om iets tegen de misselijkheid en een verwijsbrief voor de bekkenklachten, en ze heeft me meteen even gerustgesteld over het niet slikken van foliumzuur. Ze zei dat als het niet in de familie voorkomt er al een heeele kleine kans is dat er een open ruggetje/schedeltje ontstaat, en dat de foliumzuur gewoon extra voorzorg is. Ik moet zeggen, dat in combinatie met dit forum, ik kijk er al een stuk rooskleuriger tegenaan! :):D

11. zomerwondertje

zomerwondertje Actief lid

19 jul 2013
    248
    1
    0
    oh het is ook zo e bekend gevoel! Ik wist ook niet meteen dat ik zwanger was, nam geen vitamines, had nog alcohol gedronken, op vakantie geweest, naar niks gekeken ivm eten. was ook de eerste weken heel schuldig daarover! Genieten kon ik ook niet goed omdat ik bang was dat er iets mis zou zijn. Niet kunnen genieten wil niet zeggen dat je niet blij vent. ik vond het eerder een 'rationele beleving'. Het genieten komt echt later wel als alles goed verloopt en je beweging gaat voelen en zo. ik weet niet meer hoe ik de eerste weken doorgekomen ben, ze waren hels en duurden eeeeeeuwen, en kijk intussen al aftellen naar de bevalling.

ik leefde van dag tot dag en durfde niet ver vooruit kijken. Proberen zo nuchter mogelijk te blijven en elke dag zwanger is er eentje dichter bij de bevalling :)

veel succes, ik begrijp hoe je je voelt!

12. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

18 sep 2012
    2.188
    150
    63
    Helemaal goed! Fijn.

Zorgen blijf je altijd houden. En zeker weten doe je het nooit. Ik slikte al een half jaar folium en kreeg met 13 weken echo te horen dat ons kindje een open scheldeltje had. Dus heeft de folium toen niet gewerkt.

Probeer lekker te genieten en gezonde zorgen maken is gewoon ook goed denk ik.

13. Steeciaantos

Steeciaantos Fanatiek lid

28 okt 2013
    1.554
    0
    0
    Limburg
    Ach een troost. Ik wist het van mezelf ook niet. Heb dus ook gewoon nog 1 energy drink gedronken.

Het is dat mijn vriend het begon op te vallen dat ik een ander eet patroon begon te krijgen. Daardoor kwamen wij er dan met de 5 weken ongeveer achter. Als hij daar niets van gezegd dat en mij niet "gedwongen" had om een test te gaan halen, had ik er waarschijnlijk ook veel later achter gekomen. :p

Nu dat je het weet, probeer er gewoon lekker van te genieten. En zorg dat je nu gewoon wel voldoende vitaminen enz binnen krijgt. :) En niet te veel over de zorgen nadenken want dat kan behoorlijk gek makend zijn.

14. SB1985

SB1985 Actief lid

27 mrt 2012
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Probeer er lekker van te gaan genieten.

15. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd! Dat zal wel een verassing zijn geweest! :)

Mijn moeder kwam er bij mij ook pas na 4 maanden achter en ik ben ook redelijk normaal uitgevallen ;)
    Ik kijkhoek wel eens het programma "I didn't know I was pregnant" en daar was het opeens bij de bevalling een verassing voor de vrouwen en alle die kindjes waar ik de aflevering van heb gezien zijn ze ook zonder problemen geboren.

Wat fijn dat de huisarts je wat heeft kunnen geruststellen. Ik begrijp net wel hoor... Er zijn zat vrouwen die de hele tijd stressen als ze 4 dagen voor NOD positief testen, laat staan als je zo verrast wordt.

16. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Gefeliciteerd!

Fijn dat de huisarts je wel iets kon geruststellen.
    Oh, wat betreft zorgen maken: dat blijft!
    Maar zodra je dat kleintje voelt en je buik wat uitpuilt moet je ook even een knop omzetten, dan kun je ook gaan genieten.
    Genieten en zorgen maken kunnen samen!

17. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap!

Zoals hierboven staat: zorgen maken blijft als je eenmaal moeder bent/wordt. Schijnt erbij te horen;).

Hier ook onverwachts zwanger, ook wat alcohol gedronken en gerookt en geen vitamines gebruikt. Daarna wel begonnen en gestopt met wat nodig was en de kleine heeft er niets aan overgehouden gelukkig.

Probeer lekker te genieten van dat frummeltje in je buik.
    Ik wens je een fijne en goede zwangerschap toe!

Deel Deze Pagina