Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd en hij moet nu dus de beeb erkennen. Maar wij willen ook een samenlevingscontract laten opstellen, of een geregistreerd partnerschap oid, maar moet hij dan ook nog de baby erkennen? of krijgt ie dan automatisch vaderrechten.. En wat is verstandig om vast te leggen voor je baby? voor als een van ons komt te overlijden ofzo, of als we uit elkaar gaan, dat soort dingen. Klinkt mss een beetje zwaar allemaal, maar ik wil gewoon het beste voor de kleine geregeld hebben mocht er iets onverwachts gebeuren, is dit niet gek dat ik hier nu mee bezig ben? Nouwja, iig bedankt voor het lezen!
De vader moet altijd het kindje erkennen, behalve als de ouders getrouwd zijn. (dus ook bij geregistreerd partnerschap moet de vader het kind erkennen.) Als het goed is krijg je dan gelijk formulieren mee voor het ouderlijk gezag, die moeten dan na de geboorte opgestuurd worden zodat de vader ook echt rechten heeft mocht er iets gebeuren.
Als je een samenlevingsovk. laat opstellen kun je afspraken laten vastleggen rondom voogdij en erfrecht. Wat je er precies in moet/kan zetten weet de notaris wel. Wel moet je daarnaast dan nog apart erkennen op het gemeentehuis, én moeten jullie het gezamenlijk gezag aanvragen bij de griffie van de rechtbank. Als je een geregistreerd partnerschap afsluit, staat dat gelijk aan gehuwd zijn. Dus alles rondom erfrecht en gezag is dan automatisch geregeld. MAAR je vriend moet jullie kind evengoed wel nog erkennen op het gemeentehuis. Het gezamenlijk gezag aanvragen hoeft niet bij een geregisteerd partnerschap. En natuurlijk is het niet gek dat je hiermee bezig bent! Wij hebben vorige maand ook de erkenning geregeld op het gemeentehuis (wij hebben een gereg. partnerschap). Ik wil gewoon dat mijn kind de achternaam van mijn vriend krijgt, en dat wij dezelfde rechten en plichten naar ons kind toe hebben. Het voelt alleen maar goed om dat op tijd te regelen
Dat is 1 van de redenen geweest waarom we getrouwd zijn. Natuurlijk ook omdat we dat wilde maar met een kleine heb je veel minder omkijken naar. Maar idd helemaal niet gek hoor dat je je daarmee bezig houdt. Juist helemaal goed het zijn toch vaak de dingen die worden vergeten..
Ik vind een huwelijk organiseren veel meer omkijken hebben dan 1x naar het gemeentehuis en 1x naar de rechtbank hobbelen! Veel goedkoper trouwens ook! Sommigen zeggen dat je niet alles even goed kunt vastleggen bij een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap als met trouwen, maar je kan alles -regel voor regel- vast laten leggen bij de notaris als voogdij en erfrecht wat Mikki ook zegt!
mijn huwelijk heeft neit veel gekost hoor. We zijn getrouwd op een ochtend dat het gratis was en alleen de naaste familie en vrienden uitgenodigd voor koffie met gebak en daarna meteen op vakantie gegaan. De meeste kosten was het trouwboekje. maar dat is iets voor ons zelf. Dus organiseren was ook een eitje.
Je bent sowieso meer tijd kwijt. En het kost ook meer, want ben je niet even leuk naar de kapper geweest, nieuwe kleding en schoenen gekocht? Huwelijksreis, dat was ook niet een weekendje de hei op, of wel?
je bent eigenlijk al te laat! ze hebben het liefst voor de 20 weken... als er dan iets mocht gebeuren is de vader al erkend... Gewoon even je gemeente bellen en een afspraak maken, 15 minuten later en 10 euro extra geboorteakte bij de geboorte zelf en alles is goed geregeld... een huwelijk is zoiezo meer werk en vaak ook meer geld (10 euro lijkt me stug dat je goedkoper kan trouwen!)
Het advies om zo snel mogelijk te erkennen (bijvoorbeeld dus vanaf 13 weken als je 'zeker' weet dat alles goed zal gaan). Dit inderdaad mocht er iets met de vader gebeuren nog tijdens de zwangerschap. Je erkent EN moet het ouderlijk gezag organiseren. Het is niet helemaal duidelijk of geregistreerd partnerschap nu helemaal gelijk wordt gesteld aan het huwelijk, dit kan per gemeente verschillen. Laat je hierover goed informeren! Wat een vreemde discussie over trouwen of niet. Je moet gewoon weten dat je met de erkenning en het aanvragen van het gezag je de zorg en toezicht van je kindje met je partner hebt geregeld. Verder nog niets. Erfrechten, alimentatie voor jezelf etc moet je anders regelen bijvoorbeeld door een samenlevingscontract. Trouwen (op een gratis tijdstip, zonder poeppas) is de goedkoopste vorm om dit soort dingen snel te regelen (je hebt namelijk geen notaris nodig) maar dit is niet wat de meeste mensen willen. Eén (1) omdat het niet romantisch zou zijn en twee (2) omdat veel mensen niet in volledige gemeenschap van goederen willen trouwen en toch zaken willen uitsluiten (en dan kom je alsnog bij de notaris) Een samenlevingscontract, trouwen of het op welke andere manier regelen zoals jij het wilt, is aan jou. De gemeente kan je informeren over welke mogelijkheden er allemaal zijn. Ook een (gratis) informatieve afspraak met een notaris kan goed helpen. Denk wel goed na... ook notarissen verdienen graag aan je In ieder geval: zo snel mogelijk de baby gaan erkennen (zo gepiept ,even bellen met de gemeente en een afspraak maken. Kijk maar eens op de site van jouw gemeente) Succes!
Dit slaat nergens op, waarom zou het meer moeten kosten, wij hebben er 2500 euro aan overgehouden En ja, wij hebben een etentje gehad, en zijn op vakantie geweest, en toch zoveel gekregen dat het niks heeft gekost.
Daar had ik nog niet aan gedacht, dat hadden wij ook moeten doen na het afsluiten van het samenlevingscontract! Ik bedoel dat bij een bruiloft echt wel wat komt kijken -voor de meesten-. Het is meer geregel, wsl meer stress en je wilt er toch wel een beetje appetijtelijk uitzien op je huwelijksdag, daar gaat ook tijd en geld in zitten. Ik ben bij de notaris geweest en heb in 1x de hele handel geregeld. Nu moeten we dus alleen nog voor erkenning en gezag gaan, ach. Ieder z'n meug. Vraagje: moet dat beide met z'n tweeen?
Maar dan heb ik nog even een vraagje : vind je het niet raar dan dat je kind een andere achternaam heeft dan 1 van beide ouders, als je dus een samenlevingscontract hebt? Dat vind ik dan het fijne aan getrouwd zijn: gebruik de achternaam van mijn man, (hadden we ook andersom kunnen doen natuurlijk) en dan hebben we straks tenminste alledrie dezelfde achternaam. Lijkt me zo gek om anders te heten dan je kind...
't Is nog maar de vraag of mijn kindje anders gaat heten dan ik! Ik heb een eigen bedrijf en dat heeft ook mijn naam. Het zou heel lastig zijn als ik de naam van mijn man zou krijgen. Wat ik raar vind is dat ze er bij een huwelijk vanuit gaan dat de echtgenoot de biologische vader is van het kind en bij een samenlevingscontract niet. Alsof je er dan andere normen en waarden op na zou houden? Ik ben al 20 jaar gelukkig met mijn man. Man ja, geen echtgenoot! Ik las trouwens dat het ontkennen van een kind (in een huwelijk dus waarbij de moeder is vreemdgegaan) veel lastiger is dan het erkennen.
Bij 13 weken al erkennen? Mijn verloskundige zei dat het vanaf 20 weken kon. Dus wij gaan het volgende week regelen.