Hoi meiden, Misschien hebben jullie wat tips voor het volgende "probleem". Onze kraamhulp heeft uitgelegd dat bij kleine kinderen het klepje wat de slokdarm afsluit nog niet helemaal goed werkt, en dat ze daardoor wel eens last van oprispingen kunnen krijgen. Sinds een goede week, lijkt dit alleen maar erger te worden. Als ze heeft gedronken laat ik haar boeren, nog 15 minuten rechtop, en leg ik haar in bed. Dan ligt ze vaak ruim een half uur/uur te continu te slikken. Soms komt er wat melk mee terug, soms een hele/halve? voeding. Vandaag maar eens de zorgcentrale gebeld, want ik vind het erg sneu. Soms ruikt het ook zo zuur. Op eigen initiatief heb ik onder de poten van het ledikant en wieg boeken gelegd zodat dit wat omhoog komt. Uitgelegd dat ik BV geef. Vraag was hoevaak ik haar aanlegden: gem. 8 per dag. Dit was te veel waardoor ze teveel melk binnen kreeg, en dit niet kwijt kon Ook vroeg ze of ik wel voldoende melk heb. Eeeehhhh, denk het wel. Als ik haar aanleg is het ongeveer 7x kort, krachtig zuigen, en dan komen de lange halen (ik hoor ook dat ze de melk weg kloekt). Dit blijft ze een minuut of 5 á 10 volhouden. Dan zwakt het wat af. Als ze gaat "murmelen" leg ik haar over naar de andere borst. Ik neem aan dat ze dan ook achter melk binnen krijgt. Haar oplossing was om haar zittend te voeden, dan nog een half uur overeind houden, en dan zou het weg moeten zijn. De boeken mochten niet onder het ledikant omdat dit niet met CB is overlegt. Uiteraard liggen de boeken er nog onder. Ook na een half uur overeind houden, hoef ik haar maar neer te leggen, en het begint weer. Kan zo'n kleintje al zittend drinken? Ben blij als ze liggend al goed aanhapt, en drinkt Ook heb ik het idee dat ze er toch steeds meer last van begint te krijgen, en hierdoor houd ze zich zelf ook een beetje wakker, en verslikt ze zich wel eens. Wat is jullie idee hierover?
Bij alle kindjes werkt het spiertje wat dat klepje tussen maag en slokdarm op zijn plaats moet houden nog niet zo goed. Daardoor geven/slikken de meeste kindjes wel wat terug. Als je kindje niet vreselijk krijst tot een uur na de voeding, dan is het gewoon iets wat erbij hoort. 8x per dag 5 a 10 minuten per borst is niet veel hoor voor een baby van 3 weken oud! Zittend voeden hoeft niet, maar zorg dat je kindje niet met het hoofdje naar beneden ligt. Dus leg het hoofdje wat meer op je bovenarm zeg maar. Tussen de twee borsten ook goed laten boeren (ev. verschonen) en na beide borsten nog een half uur rechtop houden. Boeken onder ledikant mogen wel, maar ik heb het nooit gedaan, hij zakte me teveel onderuit en laf ingebakerd, dus dat vond ik niet fijn. Kijk het nog maar even aan, succes!
Ze krijst niet, maar ligt wel continu iets te huilen/murmelen. Ook de geur is niet te harden, een hele zeurige weeïge lucht komt er uit haar mond. Dan is ze het actiefste. In totaal drinkt ze rond de 30 á 45 minuten. Ik wacht tot ze zelf los laat, en leg haar dan om. Verschonen doe ik voor de voeding 's nachts, anders slaapt ze meteen zodra ik haar vast hou om aan te leggen.
Herkenbaar wat je vertelt. Hier ook een dametje die ik regelmatig moet verschonen op een dag. Ze ruikt ook helemaal zuur aan het einde van de dag, geen lekkere babygeur.. 's Nachts had ze ook regelmatig moeite met in slaap komen e.d. omdat ze zich continu verslikte en hikte na een voeding. Het gaat nu beter door een aantal veranderingen. - Ik voed haar zittend. - Als ik de melk voel toestromen (toeschietreflex) dan haal ik haar even van de borst. Die van mij is namelijk erg krachtig mijn meisje drinkt gulzig, ze kan enorm kloeken. Zoals jij het ook beschreef bij jouw dochtertje. - Daarna laat ik haar drinken en tussendoor laat ik haar boeren. Dit zorgt ervoor dat ze nu rustiger slaapt gedurende de nacht. Wie weet helpt het bij jou ook? Van die 8 keer op een dag is echt onzin. Vooral in het begin is het erg belangrijk om je baby op verzoek te voeden. 3 weken geleden zat ik nog op 10 a 12 voedingen op een dag.
Heel lastig, maar ook heel herkenbaar. Ilias spuugt nu nog steeds. Dat van dat klepje kan zelfs tot een jaar duren! Maar dat ze blijft slikken, dat heeft Ilias niet. Nou ja, nu even wel, omdat hij verkouden is. Dan blijft de melk een beetje op het slijm liggen. Wat wij hier doen, is met een klein spuitje (2 ml, apotheek) voor de voeding een beetje water geven. Dan lost het slijm op en maakt het de weg wat vrij. Kun je ook proberen? Gewoon 1 ml geven. Trouwens, boek onder het bedje zei onze kraamhulp ook, maar dat werkte niet. Dat iets niet mag, omdat het niet met het CB is overlegd, is echt bullshit. Je bent toch niet achterlijk, dat ze continue je handje moeten vasthouden?
Hier precies hetzelfde gehad.... hele golven spoten er soms uit... maar ik heb van mijn CB en HA één belangrijke vuistregel geleerd: Zolang het kindje geen pijn heeft door het spugen, is er niks ernstigs aan de hand en moet je gewoon veel wassen... Het ging vanzelf over dus lekke rin jouw tempo voeden Misschien vind je het fijn om je kleine in een draagdoek te dragen? dan draag je haar rechtop en spuugt ze misschien minder
Oja... Als je denkt dat echt de hele of halve voeding er uit komt, dat valt reuze mee! Pak maar eens een maatbeker met 100cc water en gooi dat op de grond of over je shirt. Dan zie je pas echt hoeveel een hele voeding is!
Line geeft je al een paar hele goede tips. 8 voedingen is echt niet veel op deze leeftijd hoor! Het kan best zijn dat je kindje momenteel wat meer drinkt dan het nodig heeft en daardoor 'overloopt', maar dat is iets dat zich vanzelf regelt. Wat je gedaan hebt, boeken onder het wiegje is juist heel goed, zou ik lekker zo laten. Verder, schiet je melk misschien hard toe? En heb je misschien veel melk? Dan zou je naast rechtopzittend voeden ook nog kunnen proberen liggend op je rug te voeden, met je baby OP je buik. Je kindje moet dan tegen de zwaartekracht in drinken, waardoor het minder last heeft als jij veel melk of een krachtige straal hebt.