Hallo, Ik ben op zoek naar mensen (ouders, leidsters) die ervaring hebben met de pedagogiek van Reggio Emilia in het kinderdagverblijf. Vinden jullie deze basis echt beter voor het kind dan een 'normaal' KDV? Moet zeggen dat het ons erg aanspreekt, maar het is wel een stuk duurder dan de andere opvang hier in de stad. Wij vragen ons dus af of het echt de moeite waard is en de kinderen er meer van meekrijgen. En zou je de 'normale opvang' ruilen voor deze methode? Ook al is deze een stuk duurder?
Ik heb mijn eindstage gelopen bij een buitenschoolse opvang met deze methodiek. In het begin moest ik er enorm aan wennen, vond het erg lastig om, om te schakelen. Ik ben me er in gaan verdiepen en kan me er nu heel goed in vinden. Ik merk dat ik een heleboel toe pas, terwijl wij op mijn werk helemaal niet zo werken. Wat ik juist zo goed vind, is dat niet alles klink klaar wordt aangeleverd. Kinderen moeten zelf ontdekken, hoe ze iets kunnen doen. Er is maar weinig tot geen aansturing van volwassenen. Een simpel voorbeeld: Er wordt NIET met kleurplaten gewerkt. Simpelweg omdat het de creativiteit van een kind de kop in drukt. Ze zitten vast binnen de lijnen van die kleurplaat, daarbuiten is weinig ruimte. Wel wordt er met thema's gewerkt, zodat er een soort kader ontstaat, waarin kinderen hun creativiteit kwijt kunnen. Zodat de kinderen niet gaan zwemmen. Mijn afstudeerproject moest ik uiteraard ook via deze methode doen. Het thema was apparaten. Kinderen gingen dan zelf onderzoeken hoe ze met een digitale camera, computer, lichtbak en projector te werk kunnen gaan. Vooral die enthousiasme van de kinderen maakt het zo verschrikkelijk leuk. Waarom moeten wij volwassenen laten zien hoe de wereld eruit ziet, terwijl een kind dit zelf heel goed kan ontdekken. Als je meer wilt weten, kun je altijd pb'en
ik sta als leidster en ouder erg achter reggio emilia. Of het beter is??? Het is anders en verbreed de kijk van kinderen. Wat gek trouwens dat het duurder is, hier in de buurt is ook een kdv wat helemaal reggio emilia is en die prijs ligt gelijk hoor. Of ik heel veel meer zou betalen weet ik niet. Ik vind het dan in het basisonderwijs belangrijker.
Kinderen gaan nu naar een goede opvang. Ze zitten alleen in een noodgebouw. Bouw van nieuwe pand laat enorm lang op zich wachten, wat betekent dat de oudste het nieuwe pand niet meer gaat halen omdat ze dan al 4 jaar is (nu 2). En de jongste kan er dan nog 2 jaar naar toe (nu 3,5 maand). Daar baal ik van, want als ik dit vantevoren had geweten dan waren ze naar een andere opvang gegaan. Nu biedt zich dus de mogelijkheid om naar deze opvang te gaan. Alleen zijn we dan per maand 100 euro duurder uit. We zitten namelijk al aan het maximale van de Kinderopvangtoeslag. Tja ik weet het ook niet meer. De oudste vindt het nu allemaal wel leuk, het is alleen wel klein!
mijn dochter zit op een kinderdag verblijf waar ze Reggio Emilia toepassen en of het echt beter is kan ik niet beoordelen want ze heeft nooit op een ander kinderdagverblijf gezeten. Ik vind het wel iets hebben, we hebben er niet specifiek voor gekozen want dit was gewoon het dichtstbijzijnde KDV, maar het wordt bij het intake gesprek wel mooier gebracht dan in werkelijkheid wordt toegepast, volgens mij omdat ze ook beperkt zijn in het aantal leidsters en de ruimte. En het beleid van de overkoepelende organisatie wil ook nog wel eens roet in het eten gooien. Ik merk wel dat mijn dochter het erg leuk vind op het KDV maar dat was misschien op een ander KDV ook wel zo geweest. Meer voor betalen vind ik wel een beetje raar. Hier is het net zo duur als de andere KDV's van die organisatie die het niet toepassen.
Soms zijn particulieren kinderdagverblijven duurder dan van een grote overkoepelende organisatie. Misschien is het daarom duurder en heeft het niets met de methodiek te maken?
Nee het valt onder een grote organisatie die ook 'normale KDV' heeft. Het is ongeveer 50 cent per uur duurder.