Ik zag dat er ook een gedeelte is over na de bevalling, maar weet niet goed in hoeverre dit nog met de zwangerschap te maken heeft, dus vandaar dat ik hier mijn vraag maar stel. Ik ben bijna een jaar geleden bevallen, en heb in de zwangerschap al extreem veel last gehad van maagzuur. Dit zou na de bevalling over moeten zijn gegaan, maar het tegendeel is hier het geval. Ongeveer 3 maanden na de bevalling ben ik naar de huisarts gegaan en bleek ik een maagzweer te hebben gekregen. Hier heb ik medicijnen voor gehad, dit heeft iets geholpen en kon me de afgelopen maanden prima redden op Rennies. Het probleem is voornamelijk s'avonds, en moet minimaal voor het slapen een Rennie hebben omdat ik anders wakker blijf liggen. Nu had ik al een maandje last van mijn borsten/ribben, kan geen BH meer dragen omdat die onderste rand zo hard drukte dat ik bijna geen lucht meer kreeg. Afgelopen zaterdag toch maar naar een lingeriezaak gegaan om me opnieuw op te laten meten omdat ik dacht dat ze misschien gewoon te strak zaten. Verbazing alom toen ik de zelfde maat als altijd bleek te hebben. In het pashokje heb ik 2 minuten een BH gepast, en lag meteen weer krom van de pijn. Vanmorgen ben ik dus naar de huisarts geweest die mij vertelde dat mijn maagzuur mijn ribben heeft aangetast. Ik heb nu weer maagtabletten gekregen, die ik een week moet gebruiken en daarna terug moet komen voor evaluatie. De pijn van mijn ribben heb ik overigens de hele dag door, terwijl het maagzuur voornamelijk s'avonds is. Op internet kan ik helemaal niks vinden over maagzuur na de zwangerschap, er staat overal dat het na de bevalling over moet zijn, wat dus duidelijk niet het geval is. Ook kan ik niks vinden over maagzuur die ribben aantast. Is er hier iemand die hier ook last van heeft of heeft gehad en mij iets meer kan vertellen hierover? Groetjes MamaMars
Ik heb het ook reflux heel vervelend en erg pijnlijk voorheen nooit last van maar sins ik zwanger ben geweest is het heel erg. Ik slik nu 2x 40 mg omeprazol bij de MDL arts zeggen ze gewoon dat ik me levenswijze maar moet aanpassen en het gaat nooit meer over. Verder kan ik je er dus ook niet veel over vertellen maar ik lees even mee.
Ninja2: Ik ben in ieder geval al blij om te weten dat ik dus niet de enige ben waar het dus niet weg gegaan is, het gevoel dat de heer Google mij gaf.. Omeprazol heb ik inderdaad ook gehad na de eerste keer maagzweer, en heeft iets van de pijn weg genomen, maar helaas niet allemaal. Heb jij verder ook last van gevolgen daarvan zoals bijv aantastingen aan je ribben?
Misschien toch aansturen op een maagonderzoek. Het is vervelend, maar ook wel weer zo voorbij. Ik heb wel eens gehoord dat je een schimmel/bacterie in je maag kan hebben die niet zomaar verdwijnd maar waar je wel zulke klachten van kan krijgen. Ik heb zelf ook wel last van zuur, maar niet zo extreem en bij mij heeft het vooral met stress te maken. Ik heb altijd omeprazol 40 mg in huis en die gebruik ik zo nodig. Als ik merk dat ik het weer vaker heb dan neem ik preventief weer een poosje die tabletten. Vet eten, zuur drinken, koffie doet geen goed enz. Zuivel zoals optimel, yoghurt werken goed (melk niet, helemaal niet zelfs bij mij.) Brood en dergelijke heeft ook een positief effect. Van roken kreeg ik ook meer last. Ik ben nu al 3 jaar gestopt en ik merk dat het sinds dien wel beter is.
Suenne: ben op dit moment sowieso al op mijn eetpatroon aan het letten, mijn grootste zwakte is caffeïne. (ben ook doodsbang dat ik daarmee moet stoppen) Stress heb ik inderdaad veel last van, maar er zit geen verschil in periodes met veel of weinig stress, de pijn en maagzuur blijft hetzelfde. Sinds de pijn in mijn ribben is begonnen is de stress zelfs wat afgenomen. Zuivel werkte in de zwangerschap inderdaad goed, maar haalt nu ook niks meer uit. Ik ga inderdaad eens overleggen met de HA over een maagonderzoek, die schimmel/bacterie klinkt niet erg prettig. Bedankt!
Hier ook een die vaak en veel last heeft van maagzuur. En heb ook omaparasol gehad. Moet weer gaan heb echt heel vaak er last van. Maar ben er altijd al gevoelig voor geweest. Tien jaar geleden met mijn eerste zwangerschap had ik er ook last van maar na de laatste zwangerschap nu in feb kwam er ook nog een galblaas probleem bij die is godzijdank nu weg nu vier weken geleden. Zou zeggen laat je goed na kijken ook op galstenen bijvoorbeeld.
Ik heb ook galtenen gehad en 3 weken na de bevalling geopereerd dus dat heeft er idd ook wel mee te maken. Maar doordat me slokdarm in de zwangerschap een druk heeft gekregen heb ik nu extreme last van reflux. Aanvallen in me bovenbuik, pijn rond me ribben,rug enz heel erg opgeblazen gevoel. Ik moet zeggen dat het nu wat rustig is maar de laaste 7 maanden loop ik zh in en uit. Maagonderzoek willen ze niet doen wnat bij me operatie zagen ze niets apparts enz
laat zeker een maagonderzoek doen en ook je slokdarm. Want je loopt nu een hoger risico dat het onderste gedeelte van je slokdarm bij je maag aangetast is en dan heb je een hoger risico op slokdarmkanker. Ik wil je niet bang maken, maar laat het even goed onderzoeken. Ik heb het zelf ook over gehouden na mn zwangerschap en bij mij is de slokdarm aangetast en nu moet ik elk jaar op controle.