Ik heb erge last van slapeloosheid. Ik draai er net niet van door. Ik ben zo ontzettend moe en dan gewoon niet kunnen slapen... Heel vervelend. Heeft iemand goede tips of adviezen voor mij? Ik ben niet meer de gezelligste na nachten wakker gelegen te hebben.
Wat ontzettend vervelend zeg. Lukt het ook niet om overdag een dutje te doen? Ben je aan het stressen om iets? Misschien een ontspannende thee drinken. Je man vragen je heel langzaam en zacht te masseren. Ik ontspan enorm als hij dat doet op mijn buik. Jezelf niet dwingen te slapen, dan lukt het juist niet. Ik hoop dat je snel slaapt!
Hoe ver ben je? Herken het wel van mijn eerste zwangerschap: sliep ik ook super slecht... Vaak wakker worden en slecht in slaap kunnen komen en tussen 5 en 6 klaarwakker, heeft de hele zwangerschap geduurd... Nu slaap ik beter als ooit tevoren
Ik herken het ook. Slaap vanaf het begin al minder goed dan normaal, en in periodes vaak nog minder dan dat. Heb gister van mijn tante een soort van slaap zacht thee gekregen, uit een thee-winkeltje dus echt van die verse thee. En misschien werkt het echt of zit het tussen mn oren (ook dan werkt het natuurlijk haha), ik heb vannacht sinds tijden niet zo lekker geslapen! Wat ook wel hielp als ik echt niet kon slapen was ook echt mn bed midden in de nacht even uitgaan. Even naar beneden, beetje lezen of even wat warms drinken. Bedje dichtslaan zodat deze warm blijft. En daarna er weer in en een nieuwe poging doen. Ik hoop dat je er snel vanaf bent, het is verschrikkelijk als je zo weinig slaapt!
zijn er vrouwen die toch zo nu en dan of geregeld melatonine hebben gehad tijdens zwangerschap en alles is goed verlopen?
Want, als hier nu vrouwen ja op antwoorden wil je het gaan gebruiken? Lijkt mij erg onverstandig want het wordt natuurlijk niet voor niets ontraden. En ja uiteraard zijn er gevallen waarin het probleemloos verloopt/lijkt te verlopen. Maar wil je het risico lopen en dat jij net degene blijkt waarbij dat niet zo is? Ik zou je adviseren om contact op te nemen met je HA en te bespreken wat de mogelijkheden zijn maar ga niet op eigen houtje iets gebruiken wat wordt afgeraden tijdens de zwangerschap.
Ik weet niet of melatonine überhaupt mag tijdens een zwangerschap, maar het helpt (buiten een zwangerschap om) ook niet bij iedereen. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je slecht slaapt; niet kunnen doorslapen, niet kunnen inslapen, (onbewuste) stress, verstoord ritme. Als je er veel last van hebt kun je beter even langs de huisarts.
Ik had er ook erg last van. Ik ga nu na het avondeten even "chillen" op bed. Leg een voedingskussen op mijn hoofdkussen en ga daar even lekker in hangen en een tijdschrift lezen o.i.d. Ook probeer ik me niet meer te ergeren dat ik niet in slaap val 's nachts. Hoe meer ik probeer in slaap te komen, hoe slechter dit lukt. Ik ga gewoon lekker op tijd in bed, ga zo comfy mogelijk liggen, en ik val vanzelf in slaap.. en tja als dat een keer heeeeeel lang duurt, heb ik in ieder geval na het avondeten al een rustmomentje gehad. Ook vind ik het fijn om vóór het slapen even mijn hoofd leeg te maken door gewoon even een uurtje in bad te zitten. En dan even geen TV of mobiel waardoor je geprikkeld word. Om een lang verhaal kort te maken: Gewoon lekker ontspannen, chillen en hoofd leegmaken voor je op bed gaat. Met te veel prikkels en gedachten die in je hoofd rondspoken wil slapen sowieso niet.
Ik ben pas naar de huisarts geweest ivm slapeloosheid. Zij heeft alles uitgezocht en overleg gehad met de gynaecoloog. Je mag eigenlijk niks tijdens de zwangerschap, ook geen melatonine. Alleen als ik het echt niet meer trek mag ik voor een of twee nachten slaapmedicatie. Het probleem is dat niemand iets gaat testen bij een zwangere vrouw. Dus alle middelen die mogelijk veilig zouden kunnen zijn, zijn ook niet voldoende getest.... dat risico neemt niemand voor haar ongeboren kind. 'Gewoon' volhouden en rust pakken waar je kan.... weinig schermen voor het slapen gaan en inderdaad proberen los te laten dat je niet slaapt. Als je in bed ligt rust je lichaam ook denk ik altijd maar. Sterkte wellicht stelt het gerust dat je niet de enige bent...
Ohhh zo herkenbaar. Het ging bij mij ietsje beter toen ik voor het slapengaan een beker melk dronk met een lepel magnesium supplement erbij (helpt met ontstpannen en is veilig tijdens de zwangerschap). Verder...tja, misschien wat ver-van-je-bed-show maar meditatie en mindfullness hielp me in ieder geval wel wat te kunnen ontspannen. Toch heb ik menig nachten op de bank met netflix doorgebracht. Ik werd zelf ook bijna gek van het niet kunnen slapen, en dat gaf tenminste wat afleiding. Ik heb zelfs ooit om 2uur snachts maar een mand was weggestreken.
Ik heb dit nu ook al zeker een week dat ik snachts amper slaap. Laatste tijd sowieso een erge droge mond. Beker water naast het bed gezet zodat ik wat water kan drinken mocht ik wakker worden. De een keer slaap ik weer even een uur en de andere keer ligt ik 3 uur te draaien. Slaap overdag ook de laatste tijd even als mijn dochter naar bed gaat zodat ik toch wat slaap krijg. De laatste tijd wel erg ziek geweest tot gisteren zodat ik ook heel veel sliep dus kan misschien ook daar mee te maken hebben. Proberen voor het slapen gaan al een tijdje niet meer je gsm gebruiken misschien wat lezen van te voren. Wie weet helpt goede nacht thee. Je kan het altijd proberen. Verder overdag wat rusten waar het kan.