Mandarijnen schadelijk voor je (ongeboren) baby?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door paulien2, 9 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paulien2

paulien2 Lid

25 jun 2007
    78
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ongeveer 2 jaar geleden hoorde je overal op het nieuws dat er op mandarijnen heel veel gif zat en vooral schadelijk waren voor zwangere en kleine baby´s. Weet iemand of dit nog steeds zo is?
    Ik dacht zelf dat ze het toch wel uit de winkel zouden halen, maar ik las later dat het nooit echt bewezen is dus dat ze het daarom in de schappen lieten. Ik eet altijd veel mandarijnen dus word hier wel weer ongerust van. :(

Groetjes Paulien

2. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik eet er ook heel erg veel, het is wel de eerste keer dat ik ervan hoor dat dit schadelijk kan zijn... Misschien de mandarijntjes goed wassen alvorens te pellen?

3. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    ik eet ook veel mandarijnen erg lekker ik denk dat het wel wat meevalt.....

4. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ik eet ze ook veel..
    hoop niet dat ze schadelijk zijn.

5. Angelina

Angelina Niet meer actief

Nooit van gehoord. Kan er ook niks van vinden.

Ik kan ze mooi door blijven eten dus 8)

6. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

25 jul 2006
    2.529
    0
    0
    Pfff... weer zoiets :S Je stressen om dit soort dingen is veel schadelijker dan een mandarijntje eten..

7. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    fruit is gezond dus gewoon lekker mandarijntjes eten, zeker in deze tijd van het jaar.
    lekker veel vitamientjes dus lekker gezond.

en het erover nadenken en stressen is schadelijker dan het mandarijntje zelf.

joyce

8. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    :rolleyes: mag ik vragen waarom dat helpt? Want als je hem toch afpelt dan gooi je de gewassen schil weg neem ik aan...en dat wat je op eet is dan niet gewassen :)

Haha sorry ben beetje melig ;)

9. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    maar je hebt dan wel de schil in je handne gehad, dezelfde handen waarmee je het binnenste dn verder naar je mond brengt ed.

10. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    nou ik heb kilo's manderijnen op toen ik zwanger was en ik heb een gezond meisje.
    Ik hoor het nu ook voor het eerst dat het niet zou mogen.

11. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Net wat Lexie zegt, je gebruikt je vingers om te pellen en daarmee raak je ook de billetjes van de mandarijn aan hee ;)

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Mandarijnen zijn de meest bespoten vruchten met op de tweede plek sinaasappels. De concentraties zijn schrikbarend hoog, en komen door de schil heen. Schil wassen heeft geen enkele zin. Wij halen ze evengoed nog bij de supermarkt, maar het is dus best de moeite waard om deze vruchten in de biologische winkel te halen. Hoewel je daar in sommige periodes goud geld voor betaald. Dat is dan ook de reden dat wij ze gewoon uit de supermatkt halen. Maar het is dus geen fabeltje. (Mijn ouders zijn er nogal mee bezig, en hebben me laatst een wetenschappelijk onderzoek daarover toegemaild).

13. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Pfff ik word hier toch zo moe van... Waarom is het dan toegestaan om die dingen zo te verkopen in de winkel? Als de volksgezondheid er echt mee in gevaar komt is het toch idioot dat die dingen gewoon in de supermarkten liggen?
    Ik mag er toch als argeloze consument van uit gaan dat de etenswaren die ik in de winkel koop niet giftig zijn?
    Blijkbaar niet.... Als het echt waar is vind ik het echt te absurd voor woorden dat dat dan verkocht mag worden. Is er ergens informatie te vinden waar dit bevestigd wordt? Daar ben ik dan wel erg benieuwd naar....

14. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Waarom denk je dat wetenschappers zoveel discussies voeren over de regels van de voedsel en warenwet? En over veel meer wetten? Er zijn vreselijk veel dingen die ernstige ziektes (op langere termijn) kunnen veroorzaken, maar ik denk dat het bijna niet te doen is om alles uit te bannen. Dan zou je alles moeten onderzoeken, en die onderzoeken zijn nooit klaar. Dat zou betekenen dat je nonstop ieder uur de regels aan zou moeten passen. En misschien wel iedere minuut....

Ik vind dat je het niet moet overdrijven, in die zin: alles is bijna ongezond. Je kunt alleen wel voor jezelf bepalen waar je wel en waar je niet in mee wil gaan. Ik weet dat op veel mandarijnen zorgwekkend veel bestrijdingsmiddelen gevonden zijn, toch eet ik ze. Ik weet dat alcohol tijdens je zwangerschap niet goed is, en daar hecht ik dan weer veel meer waarde aan. Maar als iemand een topic opent omdat ze zoiets graag wil weten, geef ik gewoon eerlijk antwoord. Wat iemand ermee doet, moet degene (in dit geval de ts) zelf weten...

Eén van die sites is:

http://www.gezonderworden.nl/2005/11/st ... en-in.html

Maar als je googled op 'wetenschappelijk onderzoek' and mandarijnen, of 'wetenschappelijk onderzoek' and fruit and bestrijdingsmiddelen kom je een hoop tegen. Ik zal eens kijken of ik een lijstje (ook van mijn ouders) kan vinden op de computer waarop alle fruitsoorten en de bijbehorende concentraties (gemiddelde) bestrijdingsmiddelen op staan.

Overigens weten we allemaal hoe ongezond sigaretten zijn, en toch worden ze niet verboden.... Sterker nog: er staat pas sinds een aantal jaren op de pakjes dat het dodelijk is, en longkanker veroorzaakt....

15. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
  16. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

25 jul 2006
    2.529
    0
    0
  17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    :confused:

18. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Zijn dat weer van die rollende ogen omdat iemand ergens onzeker over is, en daarover bij de rest om advies vraagt? En omdat iemand daar een eerlijk antwoord op probeert te geven? Als jij zou klagen over een bultje op je lichaam waar je je zorgen over maakt, ben je toch ook blij dat iemand je een uitgebreid antwoord probeert te geven, in plaats van dat iemand weer een waar-maak-je-je-druk-om-antwoord geeft? Of ben ik nou gek?

19. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ja maar dan was je je handen toch ook ff? :)
    Hahah najaa ik eet ze gewoon een groente en fruit was ik wel, maar met mandarijntjes weet ik gewoon niet goed wat ik af moet wassen :)

20. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Vind het wel een beetje te ver gaan, het is waar dat ze stoffen spuiten op de mandarijn maar als dit nou echt zo schadelijk zou zijn als jij beweert dan zou elke vk of ha een zwangere vrouw erop moeten wijzen en eerlijk gezegd heb ik nog van niemand gehoord dat dit het geval is.
    Op den duur mag een zwangere vrouw niks meer eten, op alles moeten we letten, je zou er bijna gek van worden.

Deel Deze Pagina