Hoi hoi! Onze zoon (van nu 2,5 week oud) heeft erg veel last van darmkrampjes. Ik geef hem van 't begin af aan Friso 1. Het CB adviseerde me te combineren met Friso Comfort en dat ben ik ook gaan doen. Dus in een fles van 120cc water doe ik óf 3 schep Friso 1 en 1 schep Comfort of 2 om 2 zeg maar. Maar nu zat ik vanavond ineens dat pak even te bekijken van Comfort en ik ging ineens twijfelen of ik het wel goed klaarmaakte. Bij Friso 1 deed ik koud water in de fles, in de magnetron tot het warm genoeg was (dus niet koken), schepjes erin, even roeren of schudden en klaar. Ik deed bij het mixen (van Friso 1 en Friso Comfort) eigenlijk hetzelfde, maar nu las ik op 't pak van Comfort dat je bij bereiding van Comfort eerst het water moet koken en dan tot 75/80 graden af moet laten koelen en daarna pas de Comfort erbij doen. Of (als je snel wil bereiden) 1/2 deel kokend water en de andere helft koud water en daar de comfort doorheen doen. Ik vraag me even af waarom de bereidingswijze anders moet? Is dat omdat Comfort wat dikker is? Want ik roer / schud altijd de 'mixfles' goed tot het helemaal opgelost is. Ik wil mogelijk even helemaal overstappen op Comfort (omdat de krampjes wel ietsje minder worden, maar nog niet helemaal weg zijn), maar ik ga even twijfelen of de wijze waarop ik het klaarmaak wel of niet goed is?
De comfort moet je met kokend heet water klaarmaken, omdat dan pas de vezels goed oplossen en werkzaam worden. Doe je dit niet, dan doe je de werking teniet... Je kunt gewoon water koken, in de fles gieten en bij die temperatuur het poeder erin doen. Je hoeft het niet eerst af te laten koelen. Ik gebruikte altijd 2 flessen. Een deel kokend heet water en een deel koud water. Zo hoefde ik niet te wachten tot de voeding afgekoeld was tot drinktemperatuur. Het is even puzzelen hoeveel koud/heet water je in flesje moet doen voor de juiste temperatuur. Dit deed ik dan eerst zonder de poeder, als ik de juiste combinatie had, dan deed ik het pas voor het "echie" met de poeder erbij... Wanneer je combineert met een andere voeding, dan zou ik eerst de comfort klaarmaken, wel alvast met de gewenste hoeveelheid water voor de hele voeding. Als je het hete water met de comfort heb gemengd, het koude water erbij. Nu is je fles alvast op de juiste temperatuur en dan kun je het resterende poeder van de andere voeding erbij doen.. Als je kindje verder goed reageerd op de comfort, dan zou ik inderdaad ook overstappen op geheel comfort. Het is zo'n gedoe met 2 poeders werken en comfort is gewoon een goede voeding, net als standaard alleen met extra toevoegingen. Houdt er wel rekening mee dat comfort licht verteerbaar is. De dikte doet soms anders vermoeden, maar het is dus echt geen 'zware' voeding...
Wij deden het altijd zo: schepjes van te voren al in van die handige bakjes scheppen (van difrax of prenatal). Eerst volledig friso comfort en daarna steeds 1 schepje vervangen door gewone friso. In de fles een gedeelte kokend heet water uit de waterkoker, daarbij de poeder doen. Dit moet bij comfort bij heet water gedaan worden anders werkt het niet. Ook het gemengde bakje poeder, bv 3 comfort en 2 normaal, ging hier in. Dan goed roeren/schudden en dan pas bijvullen met koud water. Koud water deed ik altijd afmeten in een ander klein flesje. Je hebt dan een fles direct op drinktemperatuur en (nagenoeg) geen klontjes. Voor de juiste temp deden wij altijd 60 heet/90 koud= 150ml (5 scheppen) Hoop dat je hier wat aan hebt.
Zo ben ik het inmiddels ook gaan doen en dat werkt nu perfect, dan is het ook gelijk op de juiste drinktemperatuur!
Wat ik wel merk is dat ik in 60 heet geen 5 schepjes Comfort fatsoenlijk opgelost krijg. Dus 60cc heet, alle schepjes oplossen en dan 90cc koud wat erbij. Dus dat is dan wel even uitproberen. Maar bij 80 heet en 70 koud zou dat wellicht wel moeten lukken?