Ik heb altijd een trage stoelgang maar sinds een week of 4 kan ik enorm slecht naar de wc. De laatste 2 wkn ongeveer 1 x per week een paar keutels. De vk adviseerde een laxeermiddel maar dit sloeg niet aan. Nu heb ik van de ha een ander laxeermiddel op recept gekregen. Ik slik dit nu 2 dgn en hoop dat het snel gaat werken. Ik vraag me alleen af of dit geen kwaad kan voor de kleine dat die in de verdrukking komt? Dit ook omdat de zangerschapskwaaltjes gestopt zijn (zou ook kunnen omdat ik nu 11 wkn ben?) en mijn buik veel minder snel groeit dan mijn vorige zwangerschaps ondanks dat ik "vol"zit. De eerste wkn groeide ik wel flink maar de laatste wkn amper.
Ik denk dat je babytje toch nog plaats genoeg heeft op dit moment. Ik heb ook een slechte stoelgang en ik heb daar toch wel krampen van. Ik heb nu vandaag Forlax genomen, kreeg ik in het begin van mn zwangerschap van de dokter voorgeschreven.
Nou, rond deze periode lijkt het me nog stug dat je baby in het gedrang zou komen... en later, tja, ik merk dat m'n ontlasting eerder in het gedrang komt, want heb, sinds de kleine meid ingedaald ligt, ondanks de hoogste dosering laxeer, toch weer vreselijke last van obstipatie. Wat dat betreft is het goed dat je aan de laxeer zit: dat maakt je ontlasting zachter, waardoor het dus gemakkelijker langs je kindje kan... Je kindje heeft er dus eerder ook baat bij, dan dat het er last van heeft. En wat betreft buikgroei: elke zwangerschap is anders. Ex van mijn man was bij de eerste ook veel dikker dan bij de tweede, (alhoewel ze bij beiden mega was, maar bij dochterlief wel echt heel mega). Bij het halfzusje van de kids was ze weer net zo mega als bij de eerste, dus dat zegt allemaal niet zo veel. Als je VK tevreden is, zal het prima in orde zijn,
Wat doe je allemaal voor een betere stoelgang? (Kan hier wel allerlei tips op gaan lepelen, maar misschien doe je dat allemaal al.) De foetus komt niet in de verdrukking hoor, het is eerder zo dat de baarmoeder op je darm drukt en dat kan behoorlijk zeer doen!
Nog nooit van gehoord dat dat gebeurt en zelf ook niets van gemerkt... en de boel zit hier toch echt al een paar maanden goed verstopt Het zou mij overigens wel welkom zijn, harde buiken en daaruit voortvloeiend weeen,
Nog twee weken, op basis van het feit dat ik destijds door de echo ruim 2,5 week ben teruggezet (19 dagen). Van de week met de verlos er nog eens naar gekeken en op basis van hoe ik er bijloop, mijn superregelmatoge cyclus en onze eigen vroegere datum en op basis van het feit dat de kleine nu echt wel heel laag ligt, besloten om toch de datum van de tweede termijnecho aan te gaan houden: dat was gisteren. Dus heel officieel pas 1 dag overtijd... Er is destijds iets fout gegaan, want bij de eerste echo zeiden ze dat die datum (17-11) niet klopte ws, omdat de kleine nog erg diep lag en ze het allemaal niet goed op beeld kregen en dus niet goed konden meten. Tweede termijnecho gehad, die kwam uit op 12-11 (nog steeds raar wat ons betreft: had m'n ei en alles getempt), maar op de een of andere vage manier hebben ze bij het diagnostisch centrum toch die 17-11 als datum laten staan toen.... terwijl we die tweede echo nou juist kregen om nu wel echt te weten hoe ver we waren... Nouja, VK had nu dus zoiets van: Ja, toch vreemd en op basis van hoe ik er bij loop toch maar besloten alles iets te vervroegen. Toch wel heel fijn, want scheelt zo'n beetje een week, Maar voor m'n eigen gevoel loop ik nu al echt twee weken overtijd en duurt het erg erg erg lang Maar we zullen zien, ook als de kleine meid er straks is: ik ga echt wel even goed opletten of er idd tekenen zijn dat ze toch behoorlijk te laat is, of dat de echo uiteindelijk toch gelijk krijgt...
Na twee weken gaan ze de weeen toch opwekken? Wel irritant hoor dat de data zo verschillen! Wat kwam er destijds uit de 20 weken echo? Maar goed; wat zijn harde buiken?
@Sam0110: ik krijg wel harde buiken door mn darmen. Bij mij werkt veel zuur fruit eten goed, mandarijnen, groene appels, enz. ik eet geloof ik wel een kg mandarijnen per dag haha Maar ik zit niet meer verstopt!
Vezels, vezels en nog meer vezels, Drinken, drinken en nog meer drinken. Bewegen zoveel als je kunt. Reken maar dat je gaat poepen!
Omdat ik van de week met de VK afgesproken heb dat op basis van de tweede termijnecho we de uitgerekende datum maar op gisteren zetten, de 12e dus, word ik over twee weken ingeleid... als het er dan nog niet is. We zullen zien, ze achtte de kans wel vrij redelijk dat ik echt niet doorloop tot die tijd, omdat de kleine echt ontzettend laag in m'n bekken ligt al. Harde buiken, dan voel je je baarmoeder samentrekken in een harde bal. Niet pijnlijk, alhoewel het wel pijnlijk kan zijn en je in dat laatste geval altijd je VK ff moet bellen... Zolang ze niet pijnlijk zijn, en niet meer dan een paar keer per uur langszeilen, horen ze er in principe gewoon bij. Er zijn echter ook wel dingen die het op kunnen wekken, die harde buiken, zoals doorlopen met een blaasontsteking, of het werken met gevaarlijke stoffen. Bij obstipatie heb ik er nog nooit van gehoord...
Oja, over de 20-wekenecho: die kwam uit op 10-11, maar ik had qua groei net even stil gestaan en prompt de dag erop kwam er toen weer een groeispurt. Bij de 30 weken hebben we, vanwege de ligging van m'n placenta, ook weer een echo gehad, die wel op onze datum uitkwam: 30-10... Tja, wie het dan nog weet, mag het zeggen, We wachten dus nog maar even af en ik hou mezelf gewoon goed in de gaten...
Ik denk dat dit ook de aanleiding van mijn harde buiken zijn, urine is ok en geen stress, alleen enorme obstipatie en lucht in m'n darmen :x
Bedankt voor de tips. Ik eet veel druit, alleen mandarijnen durf ik niet meer te eten omdat ik die de eerste wkn van de verstopping heel veel at en ik was bang dat het o.a. daardoor kwam. Verder veel vezels en heel veel drinken. Dat drinken is geen probleem en ik plas me helemaal scheel hahaha, maar poepen niet . Bewegen doe ik ook genoeg met 2 kleine kinderen en een baan bij de h&m. Eerst had ik lactulose nu heb ik movicolon, hopelijk slaat het snel aan.
Citrusfruit als mandarijnen, sinaasappels en ook kiwi's bevatten zeer veel voedingsvezels en zijn juist bevordelijk voor de stoelgang! Weet je wat ook werkt: een geperste citroen in een glas lauwwarm water op nuchtere maag! Succes gegerandeerd!
Hoi, ik had voor mijn zwangerschap en slechte stoelgang, tijdens mijn zwangerschap werd ik geadviseerd om smorgens voor dat ik wat ging eten een glas koude melk moest drinken. Nou ik kan het je vertellen, het helpt echt. ik heb tot nu toe geen last gehad van verstopping. Probeer hetmaar even uit....
Ik had tot een week geleden ook last van erge verstopping, geeneens aandrang meer, had er nog een topic over geopend, maar........ nu neem ik elke ochtend op nuchtere maag een kiwi, een glas laxo. Over de dag verspreid eet ik nog een sinaasappel, dadels, pruimen, en ik drink heel veel water, en ik heb geen last meer van verstopping! Ik poep bijna elke dag!