Even een uitleg: Dochtertje geboren in februari, met 39 weken, 2.66 kilo (bij verlaten ziekenhuis 2.4) en 47cm. Klein meisje dus. Ze is nu bijna 6 maanden en ik begin me (terecht?) zorgen te maken om de voedingen. Ze heeft lange tijd 6 flesvoeding om de 3 uur gehad. Omdat ze haar flessen niet meer leegdronk en niet om de 3 uur kwam, sinds ongeveer een maand over op 5 flessen, van 180, om de 4 uur. Aanvankelijk ging dat prima en dronk ze ze bijna allemaal leeg. Maar sinds een paar weken drinkt ze erg weinig; flessen van 150 drinkt ze al niet eens op. Voorbeeld van vandaag: 6.30 - 90 cc 10.00 - 130 cc 13.00 - 110 cc 16.30 - 150 cc En om ongeveer 19.30 uur fles van 150 Ik geef haar nu om de +-3 uur, omdat ze 4 uur simpelweg niet redt (zeker na een fles van maar 90 cc). Ze is 24 weken, dus er zit een sprong aan te komen. Maar ook voor deze sprong ging het al zo. Ik ben met 5 maanden begonnen met hapjes, maar dat ging er echt niet in. Nu sinds afgelopen weekend begonnen met wortel en dat gaat ok. Ze heeft verborgen reflux, sinds jbpm is dat zo goed als over. Laatste weegmoment was prima; ze weegt nu 5.8 en 67.5 cm. Hoewel ze harder in de lengte dan in de 'breedte' groeit, blijft ze goed aankomen. Moet ik me ongerust maken dat ze zo weinig drinkt? Misschien handig om erbij te vermelden dat we niet in NL wonen, maar in een warm land (juni-sept 35-45 graden). De warmte maakt me misschien nog wel het meest ongerust. Wat denken jullie?
Ik heb ook zoon kleine dame. En die doet dit ook wel eens, duurt dan een week of twee. Krijgt ze al ander eten? Ik merk nu dat er veel meer interesse is voor fruit en groente ipv de fles. Consultatie buro vertelde me dat ze minimaal 500 cc per dag binnen moet krijgen. Ik geef hier wat thee of water en soms wat diksap. Heeft ze goede plasluiers? En is ze actief en lekker in d'r velletje? De 6 maanden sprong lijkt hier net wat achter de rug. Toen dronk ze flink minder die dagen. Wie weet stelt t je gerust. En anders trek je aan de bel toch? Beter een keer te veel dan te weinig toch? succes!!!!
Met de warmte is er vaak ook wat minder honger (denk maar aan jezelf), maar ik zou wel opletten dat ze genoeg vocht binnenkrijgt. Misschien wat extra water tussendoor geven? Zolang ze zich goed blijft ontwikkelen in lengte en gewicht, levendig en vrolijk oogt, denk ik dat je het wel bij de temperatuur neer kunt leggen. Blijf je twijfelen, dan altijd naar de arts gaan!
@ miss84: Tja, 'goede' plasluiers? Ik verschoon in principe voor elke voeding, en dan heeft ze altijd geplast. Is dat voldoende?
@ Minerva: Hoeveel water mag ik haar max geven per dag? En gaat dat niet ten koste van haar hongergevoel?
Hier ging ons meisje in die periode ook even wat minder drinken. Ik denk dat het kwam door de eerste tandjes die doorkwamen. Toen die door waren ging het drinken stukken beter!
Je moet ongeveer 100ml per KG aanhouden, voor 5,8kg is dat ongeveer 580ml per dag. Ze krijgt daarnaast ook nog wat groente dus je zit echt wel goed qua vocht wat ze binnen krijgt. Drinkt ze met de warmte ook geen water of slappe thee? Dat zou je kunnen proberen op de warme dagen zodat ze toch wat extra vocht krijgt.
2 droge luiers achter elkaar zou kunnen duiden op beginnende uitdroging, maar daar gaan wel meer tekenen mee gepaard hoor. Ze worden dan vooral heel loom en de ogen gaan een beetje hol staan zeg maar.
Het minimum is 120 ml per kilo lichaamsgewicht. Ze moeten kunnen overleven op minimaal 500cc per dag. Ik denk dat ze met de warmte toch wat minder gaan drinken. Zou zeker zo min mogelijk water toevoegen of geven, zeker omdat ze al zo weinig drinkt, kan dat ten koste gaan van het hongergevoel. Is ze niet onrustig? De jbpm verdikt de voeding ook en daardoor moet ze harder werken voor de fles. Is een comfort voeding misschien beter voor haar? daar zit 30% jbpm in, hoeft geen extra jbpm in en de flesvoeding wordt ook niet steeds als beton als je het even laat staan (is vaak met jbpm wel het geval). Is ze medisch in orde? Werkt de refluxmedicatie voldoende? Geen last van de oortjes? Tandjes?
Verwarrend, de een zegt 100, de ander 120 of zelfs 150. Ze is niet onrustig, wel ondernemend en actief. Ze hebben hier geen comfort voeding (woon niet in NL) en ze zijn erg tegen 'verdikte' melkpoeder, aangezien dat hier alleen op basis van rijst of tarwe bestaat (allergieën). Ze heeft een tijdje Ranitidine gehad, maar nadat ik met jbpm ben gestart ben ik daarmee gestopt. Ik merkte geen verschil. Tandjes zou goed kunnen, er lijkt wat door te komen onderin. Oortjes weet ik niet, dat zou ik moeten laten nakijken. Maar ze vertoont geen 'symptomen' (aan oortjes zitten bijv.)
Gemiddeld is 150, minimum is 120 en max is 180 is mij altijd geleerd. Maar aangezien je niet in nederland woont kan je wellicht een consultatiebureau of kinderarts raadplegen?
Sorry, snap dat dat inderdaad verwarrend is. Vanaf 1 jaar is het minimum 100ml. Hier een duidelijk overzicht. Voeding - Samenstelling voeding - Water, mijnkinderarts.nl, gids voor de kindergeneeskunde
Hoe verloopt haar groei? Blijft die op haar lijn? Dan zou ik me niet druk maken. Als je niet weet hoe ze groeit momenteel, zou ik iig even een keer extra gaan wegen, en aan de hand daarvan kijken of je je zorgen moet maken.
Misschien heel stom van me hoor maar hoe groot is dr speen? Kan ze moe zijn van het te hard moeten zuigen waardoor ze niet alles opdrinkt?
Je mag per fles rond de 10-20 ml extra water geven Heel soms gaf ik een theelepeltje tussendoor (maar toen was hij ook al wat ouder, zo rond de 4,5 / 5 maand). Je moet hem natuurlijk niet hele flessen vol water leeg laten drinken, want dat gaat dan wel ten koste van zijn hongergevoel Iemand hierboven had het over plasluiers, die moet je inderdaad goed in de gaten houden.
Ze groeit goed. Qua lengte zat ze de laatste keer een lijn boven de vorige en qua gewicht blijft ze op haar lijn. Waar ik me misschien nog het meest druk om maak is uitdroging. Maar zolang ze boven de 500 zit, zou dat niet moeten kunnen begrijp ik.
Malta Het is hier erg warm en het schijnt de heetste augustus ooit te gaan worden (40 graden in de schaduw). Joepie!
Bedoel je de speen van de fles of het gewone speentje? Ze heeft een 1-2-3 speen van Difrax en een 0+ speentje van Bibi. De fles speen staat op stand 3 vanwege de jbpm.