Dl van 15 mnd zegt Nog geen woordjes.. wel als ze iets aangeeft 'asjj' (alsjeblieft) of dasjj (dankjewel) en 'ach' als ze wat Op de grond laat vallen Bij toeval zegt ze mama, maar niet gericht naar mij toe, ook gewoon tegen bijv de prullenbak. Wanneer komen nou die eerste woordjes ongeveer?
Die van ons van 15 mnd zegt ook nog niks hoor Ik ben benieuwd wanneer hij zijn eerste woordje zal zeggen...en welk woordje het zal zijn En wat een lieve prullenbak hebben jullie dan ...
Die van ons is nu net 1 jaar (12,5 mnd) en ik heb er toevallig van de week eens over nagedacht wat hij nu allemaal precies zegt nu: papa (gericht) mama (gericht) opa (tegen zowel opa als oma) kitter (kikker en alles wat er op lijkt) tiktak (wijst naar de klok) kiet (parkiet) ohkelje (vogeltje) kinje (kindje) honje (hondje) boefff (poes) daahaa (dag dag, bij zwaaien) bamb (lamp) baah (bal of ballon) boe (koe) booh (boom) happe (als hij iets wil eten) oog (wijst ogen aan) opa eeeeh dikt (open en dicht) wauw wauw (miauw) brrmm (met een auto) en dieda (die daar, als je vraagt waar iets is) Het is wel bij hem een kwestie van goed luisteren en veel benoemen.. eerste woordje was rond de 9 maanden hier (mama) hij wijst de hele dag en ik zeg bij alles wat het is.. hij is het gaan herhalen.. hij babbelt ook wel heel veel onverstaanbaars en is erg gefrustreerd als ik niet snap wat hij aanwijst..
Dat aanwijzen gebeurt hier ook continu. Als ik jouw verhaal lees zegt die van mij misschien toch meer dan Ik denk. Ook altijd dahaa als we gaan en haaaaaaaai als ze iemand begroet. . Ik zal eens beter opletten. ...
Hier begon het met een maand of 6 dat ze papa en mama begon te zeggen. Met 1 jaar zei ze al tientallen woordjes, met 1,5/2 complete zinnen en nu is ze over een paar maand 3 en praat ze echt heel duidelijk. Maar met lopen was ze wel erg laat, maand of 18. Met 15mnd niks of weinig zeggen is niet raar hoor, neefje praatte pas ruim na zijn 2e en nu met 3.5 praat ie wel beter maar nog wel onduidelijk. Met lopen en fietsen enzo was hij weer heel snel. Komt allemaal vanzelf