Maak jij gebruik van de noodopvang?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Feye, 11 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Gaat jouw kind naar de noodopvang?

1. Ja, meer dan 'normaal'

5 stem(men)
    2,6%
  2. Ja, evenveel als 'normaal'

19 stem(men)
    9,8%
  3. Ja, maar minder dan 'normaal'

28 stem(men)
    14,5%
  4. Nu nog niet, maar mogelijk de komende weken wel

21 stem(men)
    10,9%
  5. De eerste weken wel, nu niet meer

2 stem(men)
    1,0%
  6. Nee

117 stem(men)
    60,6%
  7. Anders

1 stem(men)
    0,5%
  1. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.483
    885
    113
    Bedankt voor je reactie.
    Ik ben onderwijsassistent en start deze week ook met de noodopvang van kinderen. Bij ons is inderdaad de richtlijn 1,5 meter aanhouden, en ik zie dat inderdaad niet zo gauw gebeuren. Dus vandaar m'n vraag.
    Met collega's onderling hou ik zeker afstand en zal dat met de kids ook proberen, maar dat zal wel lastig zijn inderdaad.

rijo vindt dit leuk.
  2. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.679
    2.002
    113
    Vrouw
    Vandaag zijn mijn kinderen voor het eerst naar de opvang geweest. Op school 8 kinderen, bso 3 kinderen (inclusief dochter), op het kdv waren het 6 kindjes in totaal.

Ik had er eerlijk gezegd meer verwacht.

3. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.679
    2.002
    113
    Vrouw
    Ik begreep dat dat van 28 april afhangt maar dat er sowieso opvang is door bso (in ieder geval niet door school in de meivakantie)

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb een kleuter op de noodopvang: het antwoord is nee, maar ze doen het zo goed als mogelijk

Mijn peuter op het kdv: die wordt gewoon geknuffeld en opgetild. Maar ook hier geen kusjes op het gezicht etc

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.856
    19.239
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, bij ons niet. Er is in eerste instantie door RIVM en kabinet aangegeven dat scholen niet dicht hoefden. Ook nu wordt er bij buitenspelen gezegd dat kinderen geen 1,5 meter afstand hoeven te houden. Dus dat doen we op school bij de noodopvang ook niet.
    Ik weet niet hoe de leerkrachten dat doen bij grotere groepen / oudere leerlingen. Maar ik heb een dag gezeten met 1 kleuter van net 4 jaar. En dan 1,5 meter afstand houden tot zo'n meisje? Kansloos. Dat wil in niet eens.

Zelf maak ik geen gebruik (meer) van de opvang. Inmiddels zijn mijn kinderen er enigszins aan gewend dat ze me niet mogen storen als ik een koptelefoon op heb: dan geef ik les. Ik werk 3 dagen per week (officiële werkdagen dan, ik werk er wel meer). Van die dagen probeert mijn man nu om er minstens 1 thuis te zijn. Soms lukt het om 2 dagen thuis te zijn. Hij moet dat ook werken, maar neemt dan wat meer de verantwoordelijkheid voor de kinderen. Hij ziet ook wel dat hij op de dagen dat hij op zijn school is, gewoon veel lekkerder door kan werken dan ik thuis met de kinderen. Dus op die 1 of 2 dagen per week dat hij thuis is, is hij er wat meer voor de kinderen. Ik doe het de andere dagen.
    oen ik nog moest 'oppassen' bij de noodopvang, zorgde mijn man er dan ook voor dat hij thuis werkte, zodat ik er zonder kinderen heen kon. Nu hoef ik geen opvang meer te doen, dat is nu volledig overgedragen aan de PSZ / BSO en de onderwijsassistenten, zodat de mensen met eigen klas niet meer hoeven en zich volledig kunnen richten op het afstandsonderwijs.

In de eerste week zijn onze kinderen de eerste twee dagen trouwens wel met mij mee naar school geweest. Toen moesten mijn man en ik gewoon allebei op school zijn. Nu hoef ik niet meer. Ik kom dus nauwelijks meer op school. Een enkele keer om wat spullen op te halen of te printen ofzo. Dan kan ik 's avonds of in het weekend. Dan is mijn man thuis bij de kinderen en loop ik op school ook de minste kans om iemand tegen te komen.

6. MMVL

MMVL Fanatiek lid

2 mei 2018
    1.367
    880
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ja. Mijn partner en ik zijn beide arts, dus dochter (1) gaat gewoon naar kinderdagverblijf

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wat ik me nog afvroeg, ouders met allebei een vitaal beroep mogen noodopvang gebruiken, ouders met 1 vitaal beroep daar is al discussie over of dat zomaar mag (regels zijn niet openbaar gedeeld).
    Ik neem aan dat als je alleenstaande ouder bent zonder 2e ouder in beeld met vitaal beroep dat dat dan ook mag.
    Maar hoe zit het met alleenstaande ouder zonder 2e ouder in beeld met niet vitaal beroep maar wel in nood zit?
    Ik bedoel, alleenstaande moeder met beroep op locatie mag geen gebruik maken, maar als er opeens een vader in beeld is die dokter is mag het wel?

En kwetsbare kinderen daar lees ik tussen de regels (en hier) ook over, maar hiervoor is niets vastgelegd?

Van de alleenstaande ouders zonder 2e ouder in beeld weet ik van een kennis dat er in onze regio soepel mee omgegaan wordt, gelukkig voor haar.
    Maar dat is coulance, geen regelgeving.

Iemand die weet hoe het zit?

8. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.213
    4.514
    113
    Ik denk dat je dan van de coulance van een organisatie uit moet gaan. Maar 2 normale werkende ouders op locatie hebben in theorie ook geen recht op opvang. Een glazenwasser en een verkoopster in een kledingwinkel zijn geen beroepen die thuis kunnen, maar ook niet die noodzakelijk zijn. Die hebben in theorie ook geen recht op opvang. Dus bij een 1 ouder gezin lijkt mij dat ook niet.

9. maliro

maliro Niet meer actief

Ja punt is dat mijn dochter niet naar de bso gaat. Normaal gesproken gaat ze in de vakanties naar opa en oma. Maar die vallen gezien hun leeftijd en gezondheid in een risicogroep. Er zullen vast meer ouders zijn die hier tegenaan lopen
    Waar laat ik dan mijn kind (heb deze week volgende week verlof)

Koekie1 vindt dit leuk.
  10. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.480
    3.935
    113
    Vrouw
    Bij ons vangt de BSO ook kinderen op die normaal niet naar de BSO gaan.

Wellesnietes, maliro en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.033
    2.396
    113
    heb ergens op site Rijksoverheid gelezen dat kinderen van ouders in vitale beroepen naar opvang mogen ook als ze daar normaal geen gebruik van maken

GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  12. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Hier gaat de BSO de meivakantie opvangen, dat doen ze normaal ook in vakanties.

Op school zitten de kinderen minstens 1,5 meter uit elkaar. Bij het spelen op het plein gaat dat natuurlijk nooit lukken.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.957
    113
    Vrouw
    Ter info, ik ben alleenstaande moeder, vader in beeld, ik heb een vitaal beroep, en ook ik mag gebruik maken van de opvang. Dus daar zijn verder ook geen onduidelijkheden over.

1981Mama vindt dit leuk.
  14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Beiden een vitaal beroep.
    Echter mijn man hoeft maar 2 dagen per week te werken nu en ik werk bijna alleen maar vanuit huis.
    Op de dagen dat ik echt moet werken en mijn man is ook aan het werk, dan komt mijn moeder om samen met de kinderen hun huiswerk te doen.

Wil liever geen gebruik maken van de noodopvang. Zou het alleen doen als het echt niet anders kan.

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.290
    16.694
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ze het hier gaan opvangen in de meivakantie. Nu had ik de tweede week van de meivakantie al vrij genomen en Bevrijdingsdag is dit jaar ook een vrijde dag dus komt mooi uit. Ik bekijk het momenteel per week. Donderdag gaat mijn dochter weer naar de noodopvang en haalt mijn man haar om half drie op en kan die thuis nog wat administratie doen.
    Ik vind het wel steeds omslachtiger worden temeer ik ook niet thuis kan werken en dat ik er mijn vrije dagen voor moet opnemen.
    Ben wel blij met die noodopvang ieder geval.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.856
    19.239
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    M.b.t. dikgedrukte: alle info staat gewoon online.
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/kinderopvang/cruciale-beroepen

M.b.t. het blauwe stukje: je moet dan in overleg met je eigen werkgevers. Sommige bedrijven regel nu zelf kinderopvang. Of ze zijn coulanter met uren die mensen moeten maken, faciliteren thuiswerk e.d.

Antwoord op de rode vraag: ja, dat klopt.

17. cherrytomaatjes

cherrytomaatjes Fanatiek lid

30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Wij maken sinds vorige week gebruik van noodopvang. Afgelopen weken nam mijn man vrije dagen op, maar die zijn op aan het raken. Ik heb een vitaal beroep, man niet maar die kan niet thuis werken.
    Wij hafden nog nooit gebruik gemaakt van opvang, ons zoontje ging naar opa en oma.

Ik vond het trouwens wel lastig om hem daar aan de deur aan een vreemde leidster mee te moeten geven..... Er mogen geen ouders naar binnen, dus ook geen idee hoe het er daar binnen uit ziet, en uiteraard geen rondleiding gehad of kennis gemaakt met de leidsters.
    Afgezien daarvan ben ik blij dat ze de hygiëneregels zo sirieus nemen en we gebruik kunnen maken van deze opvang!

18. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.483
    885
    113
    Bedankt voor je uitgebreide update, onze stichting wil wel dat ik 1,5m afstand hou van de leerlingen en de leerlingen van elkaar. Ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat. Ik zou 't ook niet willen met 1 zo'n kleuter hoor, maar dat is wel wat onze school zegt.

Ik ben onderwijsassistent en begin inderdaad ook met de opvang van de leerlingen, zodat de leerkrachten zich volop kunnen focussen op het digitaal lesgeven.

Ik ga 3 dagen per week de kids opvangen tot 12.00, en daarna kunnen de kinderen naar de BSO. Op de andere dagen blijf ik wel m'n digitale lesjes in kleine groepjes ook doen.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.293
    23.426
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha, dat vind ik nog veel. Bij dochter waren ze vandaag met 4 totaal en zij was alleen op de bso. School van ong 250 kinderen.

20. Anoukskie

Anoukskie Fanatiek lid

18 okt 2016
    2.483
    885
    113
    Op de school hier zitten maar 80 leerlingen, op 2 kinderen van 1 gezin na wist iedereen in de eerste weken opvang te regelen, maar dat is steeds lastiger aan het worden. Ouders kunnen geen vrije dagen meer opnemen etc.
    Die 2 leerlingen werden op een andere school van de stichting opgevangen.

Vanaf deze week starten we met opvang op de eigen school. Waaronder ook 2 leerlingen waarin we ons ernstig zorgen maken om de thuissituatie. Die komen thuis niet tot leren, dus deze 2 leerlingen zijn door onszelf uitgenodigd om 2 dagen op school door te brengen zodat ik ze kan helpen met de leerstof.

Uiteindelijk komen we nu 1 dag op 8 kinderen en 1 dag op 6 kinderen.

Kolibrie2, Syane, rijo en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina