Maak jij zelf kruidenmixen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elisje, 6 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Maak jij zelf kruidenmixen en zo ja welke maak je dan (eventueel recept)?
    Zijn er kant-en-klare mixen die je zelf namaakt omdat je ze bv niet meer kan krijgen doordat je in een ander land woont? Of een receptje vanop vakantie meegenomen?

Of is er een combinatie van kruiden die je vaak gebruikt en je daar dus een potje van gemengd hebt staan in plaats van elke keer weer de verschillende potjes uit de kast te halen?

Zelf gebruik ik vaak oregano, tijm, peper, knoflookpoeder bij varkenshaas. Deze heb ik dus gemengd in een potje staan, scheelt me strooien met 4 verschillende potjes.

2. Wien046

Wien046 Bekend lid

1 jul 2013
    894
    404
    63
    Ja we mengen een heleboel zelf sinds we de boeken van Spice Wise hebben. Gewoon omdat het leuk is om te doen en erg lekker.
    Onze kruidenvoorraad is langzaam wel enorm geworden.

Bijgevoegde bestanden:

Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    #3 Adje, 6 apr 2021
    Laatst bewerkt: 6 apr 2021
    Ja, ik maak alles zelf, zelfs kerriepoeder. Het meeste via mijn Spice wise kookboeken (3 delen). Maar soms ook mixen uit andere kookboeken of van internet.
    Ik heb daarvoor wel echt heel veel specerijen en gedroogde kruiden in huis. Een aantal moet ik op internet bestellen omdat die niet zomaar bij de supermarkt te koop zijn. En een beperkt aantal mixen maak ik altijd een voorraadje van (fajitamix, cajun, shoarma, rangedressing, satésaus, patatkruidenmix, e.d.). Dat zit dan ook in een potje met etiketje.
    De rest maak ik dan gewoon als ik het nodig heb. En dan pak ik inderdaad de potjes erbij. Als ik wat over heb, maak ik met mijn vacumeerapparaat een zakje en doe daar het restje in, zodat ik het (zonder dat het al te veel ruimte inneemt) kan bewaren.

Edit: als ik op vakantie ga naar Frankrijk neem ik juist mijn eigen mixen mee. Afgemeten en weer in vacumeerzakjes. Bv. voor kruidenboter, kerriepoeder, stroganoff, etc.

Neskio, Maev, 11131618 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik heb een aantal Knorr wereldgerechten zelf weten na te maken met kruiden. Echt ideaal, want scheelt zoveel geld en rotzooi toevoegingen...Gaat met name om de Knorr kofta, enchiladas (vooral het sausje die erbij zit).

Verder heb ik niets in een potjes staan, anders heb ik nog meer kruiden en potjes staan. Gewoon alle kruiden los en gooi ik er naar smaak alles los bij ter plekke.

citroenrasp vindt dit leuk.
  5. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Zou je je mix voor ranch dressing willen posten aub? Ik heb er een paar uitgeprobeerd en een paar gecombineerd maar het is het net niet.

En kerriepoeder bedoel je dan currypoeder? Maak je dan een milde basis en naargelang het gebruik nog wat pit toevoegen?

En Frankrijk ja daar kan ik me voorstellen dat er niet echt veel spannends is. We zitten nogal redelijk gelijkgestemd denk ik qua keuken. Uitschieters daargelaten natuurlijk.
    Maar ik bedoelde dus als je dan uit eten gaat en je hebt echt zoiets van wow wat een combinatie om dan zoveel mogelijk informatie los te peuteren en dan thuis zelf aan de slag te gaan?

6. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Oh hoe maak je de kofta dan? Dat vinden we hier wel lekker.

7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Ik gebruik dit recept voor ranchedressing:
    https://www.lekkeretenmetmarlon.nl/2015/04/zelf-kruidenmixen-maken-ranch-kruidenmix.html?m=1

En ik bedoel geen curry poeder, maar dus echt kerriepoeder. Dat is ook een kruidenmix en ik vind zelfgemaakte veel lekkerder dan die ze in de winkel verkopen.

En ik probeer inderdaad de dipsaus es van Duyvis weleens na te maken (want die vind ik stiekem wel heel lekker :roflmao:)
    En de festival mix is al aardig gelukt. Daar gebruik ik dan de ranchedressing mix voor en meng dat met mayonaise en ketchup.

8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ah met die mix voor ranch kan ik wel iets. Ik zat al op die trein qua recepten combineren maar zat redelijk in de knoop met hoeveelheden.

En ja, kerrie en curry. Bedoel je dan dat kerrie de basis is voor curry gerechten? Want ik geloof dat daar tussen België en Nederland wel wat verwarring over is? Toen ik klein was had mijn moeder een kruidenrekje gevuld, ze had dat gekocht in Nederland en daar zat kerriepoeder bij. Ze gebruikte dat nooit omdat ze geen idee had wat het was en haalde dan een potje curry poeder. Mijn tante zei toen dat kerrie dus hetzelfde was als wat wij curry noemden. Maar dat is echt al meer dan 30 jaar geleden en ik heb het nooit uitgezocht hoe dat nu precies zat.

9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Google leert me dat kerriepoeder inderdaad currypoeder heet in België :)

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Zoals ik het begrepen heb, is kerriepoeder een soort curry. Oftewel curry is een verzamelnaam voor veel oosterse kruidenmixen. En daar vallen dan veel kruidenmixen onder, en dus ook kerrie.
    Maar hoe ze dat in België noemen weet ik eigenlijk niet.

Ik maak ook weleens bepaalde curry kruidenmixen. Bv voor Jamaicaanse curry. Maar die hou ik niet standaard op voorraad. Terwijl ik kerriepoeder wel standaard op voorraad heb. Twee soorten eigenlijk: milde kerrie en Engelse kerrie.

11. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Heb je ook een goed recept voor de burritosaus? (de witte dus voor bij de creme fraiche)

pety01 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  12. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.278
    25.751
    113
    Je vroeg het niet aan mij. Maar ik maak die ook na en ik gebruik daarvoor viskruiden (een zelfgemaakte mix volgens Spice wise, may van de winkel zou misschien ook wel kunnen). En dat komt bizar dicht in de buurt.

Dan doe ik daarvan een beetje naar smaak door de zure room. Niet te veel want zo'n mix is veel puurder van smaak, zonder gekke toevoegingen, waardoor het al snel te heftig kan worden.
    Dus op basis van proeven pas ik de hoeveelheid aan.

zara1983 vindt dit leuk.
  13. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik maak ook alles zelf, veel inderdaad met behulp van de boeken van Spice Wise, echt een aanrader! Vaak probeer ik ook gewoon maar wat uit. En op internet vind ik veel recepten. Als we het geslaagd vinden, schrijf ik het in een schriftje, voor de volgende keer.

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.991
    113
    Vrouw
  15. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
  16. Zizzy

Zizzy Actief lid

16 feb 2021
    171
    94
    28
    Vrouw
    Ik mix op het moment dat ik sta te koken. Sommige kruidenmixen schrijf ik op maar ik maak geen voorraad.
    Op deze site https://www.lifesabout.nl/ staan ook Knorr recepten enzo gemaakt met eigen kruiden. Ook een recept voor burrito’s. Daar worden ook viskruiden gebruikt.
    Spice wise ken ik niet, klinkt interessant. Daar ga ik eens naar kijken.

17. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Sausje van crème fraiche maak ik als volgt:
    1 beker crème fraiche (die grotere van “euroshopper” merk zeg maar)
    4 eetlepels water
    Eetlepel ketchup
    Verder: zout, witte peper, knoflookpoeder, gerookte zoete paprikapoeder en uienpoeder

kruiden is naar smaak trouwens, maar zal ongeveer een theelepel van alles zijn behalve de zout (iets minder).

citroenrasp vindt dit leuk.
  18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.452
    21.859
    113
    Als ik Tunesisch kook gebruik ik daarvoor kruidemixen uit de (verpakkingsvrije)winkel/markt, dat zijn ook de enige kruidemixen die ik gebruik. Voor andere gerechten meng ik gewoon voor ieder afzonderlijk gerecht wat bij elkaar.

Toen ik nog in NL woonde nam ik trouwens altijd kruiden mee als ik hier op vakantie was, er zit echt zo'n groot verschil in qua smaak.

19. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.659
    2.110
    113
    Ja, ik maak zelf veel kruidenmixen.
    Voor oa gebakken aardappelen, friet, shoarma, kip, varkensvlees, rundvlees, pasta gehakt, "gewoon" gehakt (ballen).
    Ook maak ik kruidenmixen om marinades van te maken voor oa gourmetten of bbq.
    Ook bbq dry rubs maken we zelf.
    Ik haal mijn kruiden bij de plaatselijke toko.
    Scheelt veel geld.

citroenrasp en Elisje vinden dit leuk.
  20. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Gebruik jij dan elke keer dezelfde mix voor bijvoorbeeld gebakken aardappelen? Hier is dat dus niet echt een standaard mix. Het hangt af van wat we erbij eten en enventueel welke kruiden daar al in gebruikt zijn. Soms zijn de gebakken aardappelen heel simpel met enkel wat zout (niet eens altijd) en lookpoeder. Soms voeg ik op het einde wat peterselie toe (al dan niet gedroogd) voor de kleur. Een andere keer is het dan weer paprikapoeder en uienpoeder. Of als we wat meer de mediterane toer opgaan ook wel eens oregano en tijm.

Voor kip had mijn grootmoeder vroeger van die zakjes. Ik raak aardig in de buurt met paprikapoeder, uienpoeder en selderijzout maar er mist nog steeds iets. Ik gebruik dat ook niet bij elk kiprecept.

Gehakt is wel redelijk standaard hier, broodkruim, ei, zout, peper en nootmuskaat. Dat is zowat de basis bij elk gehaktrecept. Heel uitzonderlijk laat ik het broodkruim weg. Maar dat is de basis en afhankelijk van de soort keuken of toepassing (gehaktbrood, pastasaus etc) komen er nog wel dingen bij.

Deel Deze Pagina