astma erger door zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid' started by risss, Oct 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. risss

risss Lid

Apr 22, 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal
    Ik ben benieuwd of er hier ook vrouwen zijn die net als ik heel veel last van hun astma hebben. Door zwangerschap erger geworden, en gebruikelijke medicijnen niet mogen gebruiken.
    Vanaf 7 weken zwangerschap ben nu 19 weken. Zit ik thuis doordat ik niet kan functioneren door mijn benauwdheid.
    Zit aan de 10 mg prednison en 3 puffers. (Die je wel mag gebruiken tijdens de zwangerschap).
    Probeer 1 keer per dag een rondje buiten te lopen en een klein dingetje in het huishouden te doen. Voor de rest zit ik filmpjes te kijken en te puzzelen en vrienden uit nodigen om de tijd sneller door te komen. En niet te vergeten ook aan het genieten omdat ik nu de baby voel en dan wel weer gerustgesteld ben dat het met de baby nog goed gaat. Ik ben benieuwd naar de 20 weken echo.

Dus mijn vraag wie heeft hier ook last van. En hoe ging jij hier mee om. Ging het eind van de zwangerschap beter of juist minder.
    Bedankt voor jullie reactie

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hi meid,

Ik heb ook al mijn gehele leven astma. Zat aan o.a. de symbicort, deze mag ik nu niet gebruiken. Heb aan het begin van de zwangerschap ook een prednison-kuur gehad en dat hielp even. Ben nu bijna 29 weken zwanger en mijn astma is echt ontzettend verergerd. Gebruik heel veel ventolin omdat ik veel aanvallen heb. Heb het idee dat het de laatste weken wel nog erger wordt dan dat het aan het begin al was, en toen was het al een stuk erger als voor de zwangerschap. Gyn heeft aangegeven dat ik met de longarts een stressschema overeen moet komen als het tegen einde zwangerschap nog erger wordt...

Ik heb leren accepteren dat ik gewoon vrij weinig kan doen nu en zo vlug je dat doet is het al wat makkelijker. Acceptatie is lastig, maar maakt je zwangerschap wat aangenamer. Overigens gaf longarts aan dat ik beter kon zorgen dat ik een aanval zo snel mogelijk moet stoppen door medicijnen omdat geen lucht krijgen erger is dan de medicijnen.

Een troost: mijn nichtje heeft ook astma en ook verergerd tijdens zwangerschap maar na de bevalling meteen terug op dr oude astma-niveau...

3. risss

risss Lid

Apr 22, 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Roxy
    Bedankt.
    Vervelend hoor dat jij er ook last van heb.
    Wel een fijn idee dat je van je nichtje heb gehoord dat het na de bevalling gelijk beter ging.
    Ging zij dan gelijk terug op haar oude medicatie want dan zou ze geen borstvoeding kunnen geven.

Ik gebruik trouwens naast de ventolin ook atrovent
    Als ik benauwd ben gebruik ik 3 pufjes atrovent daarachteraan 2 ventolin en daar knap ik dan wel even van op.

Ik heb het wel geacepteerd hoor. Ik weet hoe lang dit duurt. Ben wel is meer heel ziek geweest en toen dacht ik altijd hoe lang gaat dit duren. En nu doe je het voor een goed doel en weet je hoe lang het duurt.

Is dit trouwens je eerste zwangerschap?
    Mijn vorige zwangerschap ging het juist veel beter met mijn astma. En liep ik ook gewoon via vk en beviel ik thuis.
    Nu ben ik toch wel blij met het idee dat ik extra zuurstof kan krijgen.

Succes nog met je zwangerschap.

4. Roxyroxx

Hoi Riss,

Oei daar vraag je me wat! Weet eerlijk gezegd niet of ze borstvoeding geeft, niet opgelet haha... Ik bedoelde trouwens meer dat haar benauwdheid echt weer is afgenomen na de bevalling ook met de nieuwe medicatie... De astma is weer net zoals voor de zwangerschap!

Het is mijn eerste zwangerschap idd, maar ik begreep van de longarts dat het bij 1 op de 3 gelijk blijft, bij 1 op 3 erger wordt en bij 1 op 3 minder wordt... Misschien is het ook wel per zwangerschap verschillend (dat biedt perspectief!!)

Jij ook nog succes!!!

5. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hoi dames, ik gebruikte symbicort en sinds de zwangerschap Qvar.
    En mij helpt het prima! Misschien een tip voor jullie?
    Maar idd elke zwangerschap is anders...

6. Roxyroxx

Ik heb de Qvar, maar heb niet het idee dat dit nou echt het wondermiddel is... Daarbij heb ik Ventolin, die helpt natuurlijk wel als ik een aanval heb.. Ben het alleen zo'n beetje elke paar uur aan het gebruiken omdat ik zo veel aanvallen heb... Ach ja nog 10 weekjes, kom ik wel overheen ;)!

7. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Balen! Maar ja, beter meer puffen dan ademnood toch? Sterkte nog!

8. nijntjenijn

nijntjenijn Actief lid

Sep 17, 2012
    144
    0
    0
    Hey meiden,
    Ik heb ook het idee dat mijn astma klachten zijn verergerd sinds ik zwanger ben, maar uhm.... vanuit wie mogen jullie de symbicort niet meer gebruiken? Ik heb zowel huisarts als longarts die zeggen dat het gewoon veilig is om te gebruiken. Ik doe dit dus dan ook nog dagelijks.
    Raar...

9. Roxyroxx

Bij mij is het door zowel longarts als gyn afgeraden... Waarschijnlijk kun je het wel gewoon gebruiken, maar er is geen wetenschappelijk bewijs dat het niet schadelijk is... Dan gebruik ik toch liever even wat anders voor mijn kindje...

10. risss

risss Lid

Apr 22, 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi damens

Ik was de berichten even kwijt en dacht geen reacties gezien te hebben. Wel dus.
    Ik gebruikte voordat ik zwanger was seretide ventolin en antibiotica
    nu qvar 4 x per dag
    atrovent en ventolin 4 tot 5 keer per dag.
    en 10 mg prednison.
    Ik heb donderdag 20 weken echo hopelijk gaat het met de baby beter dan met mij :) Ik voel de baby vast goed bewegen.

Hopelijk voel ik me na de bevalling gelijk weer een stuk beter met meer zuustof :)
    Succes meiden

11. risss

risss Lid

Apr 22, 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    nijntjenijn
    zelf ken ik het medicijn niet wat jij zegt. Maar van veel medicijnen is er niet genoeg onderzoek gedaan waardoor ze niet zeker weten of het kwaad kan. En schrijven de meeste longartsen en huisartsen medicijnen voor die al langer op de markt zijn. Tenminste dit is wat mijn longarts zei. Maar medicatie is meestal beter dan benauwd zijn voor de baby.

Op de appothekers site staat dat je het niet mag gebruiken maar denk dat jou artsen het naar mijn idee echt wel weten
    succes

12. JustSanne

JustSanne Actief lid

Mar 8, 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    Hier ook meer last van benauwdheid sinds de overstap naar "babyveilige" medicijnen. 1 trap op en sta te hijgen alsof ik een sprintje heb genomen...en dan is het nog niet eens februari...dan beginnen de hooikoortsklachten ook weer waardoor de astma nog erger wordt.
    Over paar weken terug voor controle, hopelijk kan er nog iets aangepast worden. Normaal krijg ik in december ook altijd een injectie, maar weet niet of ik die nu ook mag.

Share This Page