Hoi, Graag even jullie mening over het meningsverschil van mijn man en ik. Onze dochter is nu ruim 18 maanden en krijgt nog 2 keer borstvoeding per dag. Het eerste jaar heeft ze uitsluitend de borst gehad,bijvoeding wou ze namelijk nog niet.Sinds ongeveer een maandje ben ik van 3 naar 2 voedingen gegaan. Eerlijk gezegd ben ik er onderhand wel aan toen om het te gaan afbouwen.Zou het niet erg vinden als ik over 2 maanden helemaal stop. Mijn man is het hier HELEMAAL niet mee eens.Hij vond het al een probleem dat ik van 3 naar 2 voedingen ben gegaan.Hij wil perse dat ik haar tot haar 2e jaar blijf voeden. Eerlijk gezegd heb ik ook wel altijd dat doel gehad,maar voor mijn gevoel heb ik mijn best gedaan en is het nu wel goed zo. Zou ik mijn dochter nu echt zoveel te kort doen door met zeg 20 maanden te stoppen? Zouden jullie gewoon nog even doorzetten,of naar je gevoel luisteren en het gaan afronden?
Hoewel je natuurlijk veel samen beslist, vind ik toch dat in dit geval het jouw beslissing is, want het zijn jouw borsten. Je hebt het toch al fantastisch gedaan met 20 maand! Jeetje zeg, dat is iets om trots op te zijn! Ik vind het trouwens wel leuk om te lezen dat je man bv zo belangrijk vindt.
Ja ik vind het ook wel fijn dat hij er zo bij betrokken is,maar wil niet het gevoel hebben verpicht te zijn om maar door te gaan.Vooral omdat de hele borstvoedingsperiode niet zo soepeltjes is verlopen vind ik het al heel wat dat ik het nog steeds geef. Doordat mijn dochter ook nooit zelf om de borst vraagt vind ik het ook wel kunnen om over een maand of 2 te stoppen.Ik denk ook dat ik er de meeste voordelen nu wel heb uitgehaald? En het klikt misschien raar maar het lijkt me ook wel weer fijn om mijn lijf weer voor mezelf te hebben.En niet meer hoefen te letten op wat ik eet en drink.
Ah, en waar houdt het dan voor hem op.. want het is tot 6 maanden minimaal, bij voorkeur tot 2 jaar en tot 7 jaar als het mogelijk is... Ik zou dat gesprek maar eens met hem aangaan. Het WHO advies is een wereldwijs advies en wereldwijd leven de meeste mensen helaas in veel mindere omstandigheden dan wij. Geen schoondrinkwater, geen goeie alternatieven, geen gezonde gevarieerde voeding, geen inentingen etc etc.. Er is niets mis met lang bv geven (het biedt absoluut voordelen ten opzichte van reguliere melk) maar belangrijk is wel dat de moeder hier zich goed bij voelt. Je geeft meer dan alleen voeding bij bv en op het moment dat het je gaat tegenstaan... tja. Misschien is het aan te raden om een tijdje te kolven zodat je man deze voedingen kan geven... altijd... dan weet hij misschien beter hoe het is. Oja, en hij moet dan wel voor de vorm even geen alcohol gebruiken en zijn dieet aanpassen.
Ik herken het hier niet. Mijn man vindt het prima dat ik lang voed, ook in het belang van onze dochter. Nu krijgt praktisch niks meer binnen, ze drinkt ca. 1x daags nog droog aan 1 kant. Maar dat is door de zwangerschap. Anders had ze waarschijnlijk nog wel 2-3x goed gedronken. Maar het is hier meer aan mij wanneer we stoppen of niet. Al laat ik dat aan onze dochter over. Kun je geen compromis sluiten? Dat je het zelf niet meer aanbiedt, maar als ze er om vraagt, wel geeft? Ik vind dat je het er bij voorkeur samen over eens moet zijn, maar hier heb ik ook de beslissende factor erin. Als mijn man na bepaalde tijd zou vinden dat ik moet stoppen, dan heeft hij pech. Heeft je dochter allergieen dat je je op eten en drinken moet letten?
ja dat is een wereldwijd advies... logisch, omdat in heel veel landen het water zo sterk vervuild is dat je daar geen voeding van kan maken. persoonlijk vind ik dat je man nogal wat noten op zijn zang heeft. het is jouw lijf en jouw gevoel enik zou er een naar gevoel van krijgen als hij me op deze manier (het advies is 2 jaar, hoeveel % van de moeders haalt dat ??) bedoeld of onbedoeld een schuldgevoel zou aanpraten.
Ik snap jullie beiden. En hoewel ik eigenlijk vind dat jij het laatste woord hierin mag hebben (zijn jouw borsten, jouw lichaam!!) maar ik snap hem ook goed. Hij wil gewoon het beste voor jullie kindje en hij heeft in zijn hoofd dat het beste voor jullie kindje is dat je volhoudt. De 'noodzaak' van BV met die leeftijd is niet zo groot als bij het eerste half jaar, maar het is nog steeds het beste voor je kindje. Ik denk niet dat jij je kindje te kort doet door te stoppen, maar ik zelf zou doorgaan... Sorry!! (PS hier trouwens andersom een dilemma: ik wil zo lang mogelijk doorgaan, maar manlief wil liever dat ik binnenkort ga stoppen ivm onze verdere kinderwens en vruchtbaarheidsbehandelingen)
Ja ik vind ook dat het toch mijn beslissing is.Mijn eigen bedoeling vanaf het begin was om tot haar 2e jaar te voeden.Maar mijn gevoel begint nu steeds vaker te zeggen dat het nu wel genoeg is geweest. Erg veel voeding heb ik ook niet meer. Mijn dochter heeft geen allergieen.Tis meer dat ik bv niet zomaar alle medicijnen kan slikken.Ben in de afgelopen anderhalf jaar toch wel een paar keer behoorlijk ziek geweest en kon dan niet de nodige medicijnen slikken.Nu heb ik het bv al een tijdje heel erg aan mijn maag.ivm de borstvoeding mag ik alleen de lichtste medicijnen nemen die eigenlijk zo goed als niet werken.Ook heb ik het syndroom van Tietse waarvoor ik eigenlijk regelmatig aan de ontstekingsremmers moet,maar die mag ik dus ook niet.Daardoor heb ik dus om de zoveel tijd behoorlijk veel pijn. Maar ook dat ik nu dus nooit een borreltje mag nemen.Niet dat ik me wil bezatten hoor,maar zo af en toe eens voor de ontspanning.
Onze dochter krijgt ook nog borstvoeding, ze heeft wel allergieën. Ik vidn dat op zich ook heel goed, ben er heel erg voor en wil ook het liefst dat ze zolang mogelijk borstvoeding krijgt. Mijn vrouw geeft de borstvoeding en als zij ermee wil stoppen, zou ik dat altijd respecteren. Het is haar lichaam en als ze helemaal geen borstvoeding had willen gevan had ik me daar (uiteindelijk, ik had natuurlijk wel eerst geprobeerd dan om haar te overtuigen van de voordelen) ook bij neergelgd, want zij moet het uiteindelijk doen.
Eens met vlinderbloem en maartje84. Over dat borreltje, dat kan best een keertje hoor! Ik neem niet aan dat ze nu nog elk uur aan de borst drinkt, je geeft nog 2 voedingen toch? Dan kun je toch prima na de avondvoeding een (of 2,3 misschien wel) borreltjes drinken?
Mee eens. En ik denk dat je enorm boft met je man. De meeste kinderen krijgen te kort bv omdat de vader er niet achter staat. En al zou je vijf kinderen tegelijk voeden, je lijf blijft van jou hoor! Daarnaast, ook als je niet zelf zou voeden, je kind blijft je claimen, daar ben je nou eenmaal moeder voor. Trouwens, twee misverstanden: -je kunt rustig een borreltje drinken, zeker als je maar twee keer op een dag zelf voedt. -WHO adviseert niet tot zes maanden te voeden, maar gewoon tot minstens twee jaar. En daarbij maakt het niet uit waar je woont.
Het is ook niet zo dat ik nu wil stoppen.Het gevoel dat het eventueel een verplichting zou zijn zit me gewoon behoorlijk tegen. Het kwam hier ter spraken toen mijn man smiddags een keer aan mij vroeg ofdat onze dochter haar middag voeding al had gehad.Toen ik antwoorde dat ik naar 2 voedingen was gegaan was hij diep beledigd.Hierdoor kwam een discussie op gang.Ik vind niet dat hij er zomaar vanuit mag gaan dat ik stipt tot 2 jaar doorga.Natuurlijk wiil ik het beste voor onze dochter anders was ik niet eens begonnen met de borstvoeding,en had ze ook niet uitsluitend de borst gehad tot haar eerste jaar.Maar ik vind dat het uiteindelijk mijn beslissing moet zijn. En wat betreft dat ik er moeder voor ben om door mijn dochter geclaimd te worden,ik ben het daar ook helemaal mee eens.Mijn dochter is nu ruim anderhalf jaar en vanaf dag 1 doe ik alles voor haar.Ze heeft altijd live borstvoeding gehad en dus nooit een flesje.Ik ben dus altijd voor haar thuis gebleven,terwijl mijn man bijvoorbeeld al weer snel de deur uit ging voor bezoekjes en dergelijke. Ik heb haar ook nog nooit bij een oppas of zo gebracht.Dus dat claimen is hier echt geen punt Maar drinken jullie dan ook wel eens wat?.
Mijn dochter krijgt trouwens smorgens rond 7 uur een voeding,en voor het slapen gaan rond 8 uur savonds.
Ja hoor, vooral op het laatst, toen voedde ik eigenlijk gewoon wanneer het uitkwam. En dan dronk ik 's avonds echt weleens een paar wijntjes, en als het heel gezellig werd sloeg ik de ochtendvoeding gewoon over. Maar toen was ze al wel ouder dan twee. Als je ervan uitgaat dat een glas wijn er drie uur over doet tot het uit je lichaam is, en twee glazen zes uur dan kun je makkelijk uitrekenen vanaf hoe laat je niet meer moet drinken. En uit je lichaam is dus ook uit je borstvoeding, dat blijft niet hangen ofzo.
Ik zou denk ik voor een tussenweg kiezen, over 2 maanden afbouwen naar 1 voeding en die dan tot 2 jaar. Dan krijgt ze tot 2 jaar borstvoeding, maar vraagt het niet zoveel meer van jou. Misschien is je dochter er dan wel eerder klaar mee, fijn voor jou en je man kan er dan moeilijk tegen in gaan Maar je kan toch prima wat alcohol drinken als ze de laatste voeding heeft gehad? En ik weet niet hoe lang het duurt voor alcohol uit je lichaam is, maar rond 17u een borrel kan misschien wel gewoon (kunnen anderen je hier prima vertellen )
Ik drink ook wel eens wat. Een flesje jillz, biertje of wijntje kan prima. Ik geloof dat het na een paar uur al helemaal uit de voeding is. Op borstvoeding.com kan je daar wel wat over lezen.
Hoi! Petje af hoor, dat je al zo lang voedt! En het kan ook dat je dochtertje zelf op een gegeven moment niet meer hoeft, toch? Dat weet ik niet uit ervaring, maar lees ik hier wel eens. Over de alcohol kan ik wel meepraten. Ik gaf in mijn bv-afbouwperiode ook een tijdje 2 voedingen en dat was rond dezelfde tijden op de dag die jij noemt. Na de avondvoeding kun je dan met een gerust hart een drankje nemen hoor! Er worden verschillende maatstaven aangehouden, maar de langste tijd die ik op internet tegenkwam m.b.t. het afbreken van de alcohol in je bloed was 3 uur per glas. Ik dronk zelf dus wel eens wat als ik een feestje ofzo had. Je moet de tijd wel per glas vermenigvuldigen. Dus 2 glazen kost 6 uur om af te breken, etc. Ik hield het dus altijd bij twee drankjes op een avond en zorgde dat ik die voor middernacht op had (voor het geval m'n zoontje al rond 6u zou willen drinken ) In andere berichten werd een tijd van 2 uur per glas aangehouden, dan is het iets soepeler, maar ik nam toch liever het zekere voor het onzekere.