ik ben een beetje een controlfreak. Nu 8.1 zwanger. Ik wil het allemaal goed doen maar hoe? Hoe weet ik wat ik allemaal moet inslaan voor de baby straks ? Ik ben echt zo onbekend hiermee nog. Zie bij een vriendin allemaal dingen liggen waarvan ik serieus niet weet wat het is. En nog zoiets. De verzorging. Helpt iemand me bij de keuze borstvoeding of flesvoeding. Ik heb ingetrokken tepels dus ik hoorde dat je dan iets nodig hebt daarvoor ? Sorry. Had even een soort van dipje, paniek aanvalletje vanmiddag. Ik voel me ook er verantwoordelijk voor want mijn vriend weet zelfs nog minder dan ik. Hij zegt: dat wijst zich vanzelf. Ja Uh. Hoe dan? Wie dan? Dit zegt trouwens niets over hoe gelukkig we natuurlijk zijn met deze zwangerschap !!
Ik weet t ook nog niet haha, ben er nu langzaam wat mee bezig. Ik vraag voornamelijk vrienden met kinderen
Misschien moet je je wat inlezen over fles of borstvoeding (naja beide, dan kun je beslissen wat je wilt) En op internet zijn er ook heel veel lijstjes te vinden met wat je nodig hebt voor een baby. Er staan natuurlijk overbodige dingen op. Maar dat is voor iedereen verschillend! Sommige willen bijvoorbeeld geen baby-badje. Maar mij lijkt dat juist heel handig en heb die dan ook zeker aangeschaft. Of wij hebben een Doomoo Seat, maar ook een bewegende wipstoel en een babynestje. (Voor sommige ook overbodig) Zou eerst lekker een tijdje gaan zoeken op het internet wat je allemaal nodig hebt, je hebt namelijk nog tijd genoeg om dingen aan te schaffen.
Haha hier nog 1 hoor. Weet inmiddels alles over zwanger worden. Maar zwanger zijn is toch even andere koek. Ik ga vooral aan mijn omgeving vragen wat nou echt de must haves zijn en de onzin dingen. En inderdaad lijstjes op internet. Al zijn deze volgens mij soms wel heeel erg lang.
Thanks voor jullie reacties. Ben inmiddels iets rustiger Haha. Ben de eerste uit onze vriendengroep met een kindje. Dus ga inderdaad het internet maar op. Onze moeders zijn schatten maar ik denk dat de baby uitzet lijstjes toch wat anders zijn dan 30 jaar geleden
Mijn gouden tip: vandaag besteld = morgen (soms zelfs zelfde dag nog) in huis. Met andere woorden, als je iets mist is het zo gekocht . Pas als je kindje er is kun je over sommige dingen beoordelen of dat handig/ noodzakelijk is. De basis is natuurlijk belangrijk maar bv. een inbakerslaapzak weet je pas of je kindje dat wil als hij er is. En het is zo persoonlijk. Dingen die ik fijn vind: Groot voedingskussen van domoo. Eerst om zelf mee te slapen en daarna om mee te voeden en om je kindje in te leggen (hoeslakentje er omheen) Puckababy piep Stokke flexibath Stokke New Born Seat Zazu heartbeat knuffel Elektrische kruik (wel alleen als kindje niet in het bedje ligt anders vind ik het eng, voor de kraamweek dus gewoon ouderwetse kruiken gebruikt) En als je borstvoeding wilt gaan geven en je weet nu al dat er iets is wat dit kan bemoeilijken dan zou ik al voor je bevalt een lactatiekundige raadplegen. Succes en ook lekker genieten hè !
Ik persoonlijk heb zoveel dingen niet gebruikt dat ik alleen maar kan aanraden om het essentiële te halen en de rest gewoon bij te halen. Je mag dingen aan je verloskundige vragen en van je kraamverzorgende kring je rond de 30 weken vaak ook nog een lijstje. Je rolt er vanzelf in hoor
Lang leve internet! En dit forum zal ik zeggen. 1 je hebt nog alle tijd om je rustig in te lezen. Nee niemand helpt je bij je keuze wat voor voeding, althans dat beslis jij zelf. Inderdaad zoals iemand hierboven zei kan een lactatiekundige meer inzicht geven ten opzichte van je tepels. Ik zou zeggen geef het een kans als je wilt en anders heb je zo een pak kunstvoeding in huis. En inderdaad mocht je iets missen heb je het zo in huis. Koop de basics en dan komt het wel goed.
Op de websites van kraamhulporganisaties staan vaak handige 'uitzetlijstjes'. Hier staan ook niet veel overbodige spullen op omdat zij geen winst hoeven te maken. In een babywinkel/internet proberen ze je toch van alles aan te smeren. Vaak worden er wel borstvoedingsavonden georganiseerd voor meer informatie. Dit kun je bij je verloskundige navragen. Verder zorgen zij er ook voor (helpen herinneren) of je je bv hebt ingeschreven voor kraamhulp etc. Gefeliciteerd hoor en succes!!
Bedankt allemaal. Ben nog iets rustiger. Als jullie het allemaal kunnen, zal het mij toch ook wel lukken..en inderdaad: wat vandaag niet in huis is kan er morgen wel zijn!
Dat gevoel had ik dus ook..wat heb ik allemaal nodig. Heb uiteindelijk veel gehaald maar sommige dibgen ook niet gebruikt zoals bv een voedingskussen. Tepelhoedjes zijn degene de jij overigens bedoelt naar als je in het zkhs bevalt krijg je ze daar. Ik zou eerst even afwachten of het kindje goed hapt enz voor je dat gaat aanschaffen. Ik zou ook geen kolf halen op voorhand. Kijk eerst even in het zkhs aan hoe of wat. Ik had bv ook voornemens bv te geven wn uiteindelijk toch fv gegeven. Kolf heb ik dus ook voor niks aangeschaft. Enne..een kleine tip als je kindje in de zomer wordt geboren ga dan geen jasjes en broekjes kopen in maat 50 of 56. Had iemand mij die tip maar gegeven. Ik zit met superschattige kleertjes van maat 50..voor de zomer.
Veel is al gezegd. Laat het nu eerst maar even over je heen komen, je bent "pas" 8 weken Maak vooral gebruik van de lijstjes van de kraamzorg, daar staat echt het meest noodzakelijke op en geen "luxe" commerciële dingen. Waar ik veel aan had: voedingskussen (tijdens zwangerschap om lekker te slapen en daarna bij de borst- én de flesvoeding, gebruikte het ook als "slaapkussen` in de box. Heeel veeeel hydrofiele luiers gebruikt, voor onder het hoofdje, op aankleedkussen, als spuugdoek, als handdoek etc. Ohja.... vestjes zonder capuchon!!! nemen, dat ligt ontzettend vervelend voor je kindje en sluit niet aan om het hoofdje. Beter is dus zonder en dan mutsjes erbij.
Dingen die ik "miste" in de kraamweek van mijn eerste. * een vriezer vol met geportioneerd eten voor 2 volwassenen. * purelan zalf ( kloven met bv) * neuspray met dat stofje wat ik niet uit kan spreken ( igv aambeien) * ik gaf bv (maar had bij de 2e een pak kv en een fles) gaf me rust. * tepelvormers ( ik heb ook 1 teruggetrokken tepel) * beker van 500 ml met rietje, ik ben een slechte drinker en dwong mezelf op die manier tijdens en na mijn voedingen een halve tot hele beker te drinken. * kraamverband (veel!) Bij de eerste is ml 3x terug geweest naar de winkel * zoogcompressen(zeker als je kiest voor bv maar ook bij kv ga je toch stuwing krijgen.
Een draagdoek vond ik zo fijn!! En daar os veel keuze in. Dus nu vast uitzoeken welke t beste bij je past
Mijn tip: vooral niet teveel. Alles is idd zo besteld/bijgekocht en de volgende of dezelfde dag al in huis Ga vooral niet teveel knuffeltjes, shampoo en speentjes enzo kopen, want dit krijg je zoveel cadeau! Qua kleding: in de kleine maatjes vond ik overslagrompers fijn (H&M) & zoals al gezegd is zo min mogelijk met capuchon. Daarnaast worden shirtjes sneller vies door spuug & broekje en rompertje bleven echt best lang schoon hier. Dus ik ga nu vooral wat meer shirtjes kopen en broekjes en rompers stuk minder. Betreft fv/bv zou ik gewoon is bij je vk vragen, zij kunnen je vaak de voor en nadelen van beide kanten aangeven en zij weten vast ook hoe dat zit met ingetrokken tepels. Wat ik persoonlijk verder handig vond was: - Een voetenzak voor in de maxicosi, zodat je dat kleintje niet in een jasje hoeft te proppen. - XL hydrofiel doeken, voor op zn matrasje in bed onder het hoofdje. Anders blijf je het beddengoed verschonen met de spuugjes, hydrofieldoek is zo omgewisseld. - Lekkere omslagdoek voor in de box/in je armen - Voedingskussen, uiteindes aan elkaar geknoopt & hoes van aankleedkussen erom heen gedaan. Dan is het een soort babynestje. Heeft Liam heel veel in gelegen in de box/op de bank/op bed tussen ons in. Wat ik overbodig vond: - Flessenwarmer - Teveel van avent flessen gekocht, hij dronk er uit eindelijk niet goed uit & hebben alsnog dr brown moeten kopen: koop niet teveel van 1 ding wat dat betreft, kindje kan het helemaal niet fijn vinden - veeeeel te veel kleding in 50/56, stapels ongedragen in een doos nu
Zoek een uitzetlijst op internet om te weten wat je moet kopen. Zoek een 'wat regel ik wanneer lijst' op internet om zo niks te missen (bijv wanneer regel je kraamzorg, zet je je bed op klossen, etc) Oriënteer je op een zwangerschapscursus. Wil je sportief bijv zwangerfit of zwangerzwemmen? Leuk voor contacten en uitwisselen info. Bij de eerste zou ik mij ook zeker inschrijven voor info avonden over de bevalling en borstvoeding Vraag in je omgeving wat mensen echt een goede tip vinden ( zo vond ik een xl hydrofiel en snotzuiger echt een gemis op de standaard uitzetlijsten)
Wat een fijn topic! Ik zit een beetje met hetzelfde maar lees inderdaad veel op internet. Je kunt ook bij Prenatal een personal shopping inplannen, dan gaan ze met je de hele winkel door. Denk wel dat je heel veel dingen geadviseerd krijgt die je niet nodig hebt, maar geloof wel dat je het verschil tussen de 460 babyfoons een beetje uitgelegd krijgt Haha Verder kun je misschien kijken of er wen centering pregnacy in de buurt is? Dat zijn bijeenkomsten waarin een hoop wordt uitgelegd. Dit is in ieder geval mijn strijdplan En een beetje in de omgeving vragen, toevallig is mijn neefje net 1 dus m’n nicht kan ik nog wel een hoop van leren
Ter aanvulling: geen spijkerbroekjes voor pasgeborenen hydrofiel luiers kan je niet genoeg hebben Hier organiseren ziekenhuizen ook voorbereidingscursussen voor borstvoeding, aanstaande papa’s etc.
Euh wat trek je dan aan?? Het is nederland in de zomer niet alle dagen mooi en/of warm. Ik zat juist aan broekjes met alleen een romper (korte of lange mouw) te denken. En op de frissere dagen met een shirtje. Ik heb 1 jasje van noppies, maar staat geen maat in. Maar denk dat die 56 of 62 is. Ik wil nog 1 leuk vestje kopen voor de frisse dagen. En ik heb zo heerlijke koeka wrapper.
Wij hebben een Zwangerschapspagina babyuitzetlijst gemaakt. Maar mocht je toch iets missen is het zo besteld. Lees je vooraf in over borstvoeding of flesvoeding. Bespreek het anders eens met je verloskundige. Of neem contact op met een lactatiekundige. Qua verzorging leer je in de eerste week heel veel van de kraamverzorgster. En misschien wel het belangrijkste, volg je moedergevoel. Komt goed!