ik geraak er niet uit! Mijn vriendin is 27 weken zwanger en ze kwam gisteren op bezoek. Ik maakte een boterham en vroeg haar wat ze moest hebben, ze zei dat ze vreselijke zin had in een eitje! gewoon op de pan gebakken met de dooier nog heel! Ik dacht dat dit niet mocht, maar zij zegt dat je dat in het begin niet mag eten maar dat het nu geen kwaad meer kan! Tenzij je natuurlijk niet immuun bent voor de bacterie! Mijn gyne zegt dat het geen probleem is omdat ik immuun ben tegen die bacterie, maar dat ik niet moet overdrijven! Wat is het nu? Groetjes
Nou zo ver ik weet mag je je gehele zwangerschap geen rauwe producten. Dus mag ze hem alleen als is door en door gebakken is. Je mag toch ook geen filet american etc......
tja zei ik ook! Maar volgens haar en haar gyne is er geen enkel probleem! Ze heeft de dooier met veel smaak opgegeten en ze eet er gemakkelijk elke week! Ze is immuun voor de bacterie dus geen enkel probleem volgens haar! Misschien moet ik het eens aan de verloskundige vragen! die zal het met zekerheid zeggen!
Volgens mij.... heeft rauwe ei niet met de listeria bacterie te maken maar met andere bacterien zoals salmonella. Dat is niet meer schadelijk voor een zwangere vrouw dan voor een niet-zwangere vrouw. Ik heb begrepen dat het geen kwaad kan voor je kindje maar dat je er zelf gewoon doodziek van kan worden. Maar goed.. persoonlijk neem ik liever het zekere voor het onzekere en bak ik m'n eitjes gewoon helemaal.
Ik zou het haar zelf laten navragen en je er niet te druk over make. Ieder doet toch wat ie zelf het beste vindt
Ik eet mijn eitje ook met het eigeel half gekookt, als je verse eieren gebruikt is de kans niet zo groot dat er wat in zit.
tja, ik eet ook graag eitjes! Dus als het mag wil ik er ook graag eten! Ik krijg eitjes van mijn moeders kippen, dus helemaal vers! Volgens jullie kan het dus geen kwaad voor het kleintje! Bedankt
Je moet gewoon hygienisch zijn met je voedsel of je nou wel of niet zwanger bent, vrouw of man, lijkt me behoorlijk kut als je jezelf ergens beroerd van maakt.
Ik heb ook 1 of 2 keer een gebakken ei gegeten met zachte dooier. Ook heb ik een paar keer een toastje met pate gegeten en ik eet ook franse kaas (wel met gepasteuriseerde melk he). Filet American lust ik niet. Als je dingen met mate doet kan het geen kwaad hoor. Als je je er zelf niet prettig bij voelt moet je het niet doen maar laat je niet gek maken! Het is ook niet zo dat als je die dingen eet je kindje er per definitie iets aan overhoud hoor! Het vervelende is gewoon dat ALS je iets oploopt jij zelf er een beetje ziek van word maar voor je kindje kan het wat minder aflopen. Zoals maisy zegt, hygiene is belangrijk. Dus geen groente snijden op een plank waar je net je vlees op gesneden hebt bijvoorbeeld, alles goed schoon en gescheiden houden en zorgen dat je vlees goed gaar is. En ja natuurlijk niet overdrijven. ook als je niet zwanger bent lijkt het me niet gezond elke dag eieren, pate, en filet americain te eten
Dit is niet helemaal waar. Inderdaad kun je best wel eens af en toe paté eten. Hier gaat het nl om de hoeveelheid vitamine A die erin zit. Met mate kan dit niet echt kwaad. Hetzelfde geldt voor af en toe eens drop of kaneel. Maar voor sommige producten gaat het er niet om hoeveel je ervan binnen krijgt, maar bestaat het risico dat er een bacterie in zit. Je kunt bijvoorbeeld al door een stukje rauwmelkse kaas of rood vlees besmet raken met de listeriabacterie. Dan heeft met mate eten dus geen zin. Je kunt pech of geluk hebben. Andersom is het wel zo dat als je eens per ongeluk een stukje rauwmelkse kaas hebt gegeten, je niet meteen ongerust hoeft te zijn. De kans op besmetting is nl niet heel erg groot en hierbij geldt natuurlijk wel, hoe vaker je dit eet, hoe groter de kans dat je een "verkeerd" stukje eet. Wat betreft dat eitje is het inderdaad zo dat een zachte dooier wordt afgeraden ivm salmonellabesmetting. Dit schijnt niet direct schadelijk te zijn voor het kind, maar je kunt er zelf wel goed ziek van worden.